  • 31. Data: 2016-03-18 18:58:49
    Temat: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-18 o 18:57, cef pisze:

    > Na pewno nie 0%.
    > Nie ma już takiego schematu. Od 2014 nie ma w ustawie eksportu usług.

    Od 2004 oczywiście

  • 32. Data: 2016-03-18 19:04:27
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/18/2016 5:35 AM, Michał wrote:

    > Przeciętny freelancer to, jak podejrzewam, ktoś kto po
    > godzinach sobie dorabia ew. robi na czarno. Kiedyś coś
    > zamawiałem na FL i większość z Europy nie miała DG, a co
    > dopiero pakistańczycy itp.

    Bo nie wszyscy muszą.
    Dochód dopisuje się do zeznania rocznego odlicza koszty i to wszystko.

    Tylko Europa ze swoim vatem ma taki popierniczony system.
    Panstwa pokomunistyczne dorzucają do tego wszechobecną biurokrację,
    papierkologię i pieczątkarstwo na wszystkim co się da.

  • 33. Data: 2016-03-18 19:06:01
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/18/2016 12:37 PM, Michał wrote:

    > Dorób sobie dzieci, będzie większy zysk ;)

    chyba garb i nerwica, bo zysku z tego nie ma żadnego.
    No może tyle, że możesz się na chustawce pochustać i nikt nie wzywa
    psychiatry.

  • 34. Data: 2016-03-18 19:55:12
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-03-18 o 11:35, Michał pisze:
    > I się zastanawiałem czy tak w ogóle można. Tzn. na ew. fakturze
    > byłaby cena np. 100zł netto + 23 VAT. Ale "zapłacono: 100zł".
    > Ten VAT 23zł i tak musiałby odprowadzić do US

    Kto? Nabywca czy sprzedający?

    > i zastanawiałem
    > się czy mógłby go chociaż wrzucić w koszty w PIT.

    Kto? Nabywca czy sprzedający?
    :)

    > No ale wychodzi na to że nie.

    Gdybyś wystawił fakturę na 100+VAT23% = 123 zł
    A przyjąłbyś 100 zł ("zapłacono: 100 zł"), to teoretycznie możesz...
    możesz nie dochodzić brakującej wpłaty 23 zł i w końcu nabywcy taka
    wierzytelność się przedawni.

    Ale z tych 100 zł, które zainkasowałeś i tak (oprócz pod. doch.) musisz
    zapłacić do US 23 zł VATu.

    Więc albo nie zrozumiałem idei pytania, albo właśnie wymyśliłeś
    mechanizm "odwróconego VATu"
    (http://www.doradzamy.to/artykuly/na-czym-polega-mec
    hanizm-odwroconego-obciazenia-vat-ktory-ma-zapobiega
    c-karuzelom-vat),
    albo nie do końca orientujesz się jak podatek VAT "działa".
    Pisz bardziej precyzyjnie, pisząc "musiałby odprowadzić do US" nie
    wiadomo kogo masz na myśli, sprzedawcę czy kupującego, a to zmienia
    zarówno kontekst pytania, jak i odpowiedzi...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 35. Data: 2016-03-18 21:32:44
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Dzięki za odpowiedź.

    > Nie 23% tylko stawka z tego kraju z którego jest klient-konsument.
    > Tak uprościli od 2015. No i jeszcze wpadasz w VAT MOSS,
    > chyba że wolisz się rozliczać w US z kraju klienta :)

    Nie mogę PL VAT zapłacić ? ;/ szkoda. trzeba będzie ponownie przysiąść
    i poczytać o MOSS. Szczególnie że mam taki austriacki przypadek.

    Czemu to nie może być proste?

    Pozdrawiam.

  • 36. Data: 2016-03-18 21:39:31
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witaj

    > W zaleznosci jak to nazwiesz i jaki masz status.

    DG, KPIR, VAT (normalny miesięczny), ZUS

    > Usluga: IMO VAT 0%. Obwarowane koniecznoscia wykazania eksportu
    > uslug.
    > Z ryzykiem, ze urzad stwierdzi, ze nie bylo eksportu, skoro wykonawca
    > klepal w domu we wlasny komputer :-)
    >
    > Sprzedaz praw autorskich ... tu moze i "nie podlega".

    Ogólnie to zlecenia dotyczą napisania oprogramowania (zazwyczaj
    proste skrypty) lub wykonania usługi przetwarzania danych, które zwykle
    wymagają napisania oprogramowania pomocniczego.

    Nic w tytule faktury na temat praw autorskich nie wpisuję.
    A powinno być, że udzielam licencji na oprogramowanie?

    Czy te licencje dotyczą tylko UE czy np. dla klienta z Australii nie ma
    aż takiego znaczenia jaki będzie tytuł faktury, aby był "eksport usług" i VAT np. ?

    > Nie powienien plakac, normalna sprawa. Zreszta dla niego
    > "przezroczysta" - sam sobie naliczy ten VAT, sam pomniejszy naliczony

    OK Dzięki za info.

    > Firma nie znaczy, ze "masz VIES".
    > Tak jak u nas - masz NIP 12345... , po zlozeniu wniosku dostaniesz EU
    > NIP PL12345 ... ale bez zlozenia wniosku to nie jestes zarejestrowanym
    > podatnikiem dal obrotu zagranicznego.

    Tak wiem, że musi istnieć w VIES dlatego rozróżniam, że jest w VIES, albo nie jest.
    Ten klient powiedział wprost, że nie potrzebuje faktury.
    I tyle. Więc mogę go potraktować jako osobę prywatną i wystawić fakturę.

    Ja chcę być w porządku w stosunku do PL i się poprawnie rozliczyć.

    Jak rozumiem w VAT UE takiej transakcji nie wpisuję bo nie mam ID podatkowego...
    problem co z MOSS.

    Dziękuję za odpowiedź i poświęcony czas.

    Pozdrawiam

  • 37. Data: 2016-03-18 22:04:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2016-03-18 o 18:49, J.F. pisze:

    >Na pewno nie 0%.
    >Nie ma już takiego schematu. Od 2014 nie ma w ustawie eksportu usług.
    >Poczytaj art 28 - ten o miejscu świadczenia usług

    Poczytalem i zglupialem ... to jak jest teraz z odliczeniem VAT jeśli
    swiadcze uslugi zagraniczne ?
    w UE i poza UE.

    Komputer kupilem, albo bilet lotniczy ... a tu "nie podlega" ... to
    chyba i odliczeniu nie podlega ?

    J.

  • 38. Data: 2016-03-18 22:04:33
    Od: Adam <a...@g...com>

    Ten cały MOSS to jest chory. Widzę, że się wkopałem z tym gościem "prywatnym"
    i lepiej ogólnie omijać wszystkich klientów z Unii Europejskiej.

    Nie widzę sensu rejestrować się dla jednego przypadku w MOSS.

    Czy jakbym wpisał inny tytuł faktury, aby nie wyglądał na usługę elektroniczną to
    mogę normalnie naliczyć nasz VAT. czyli kolo płaci 123 EURO (tyle dostaję - prowizję
    serwisu pośredniczącego) i wystawie fakturę na
    równowartość 100 EURo netto + 23 EURO VATu i tyle odprowadzę do urzędu?
    Bez MOSSa?

    Spróbuję jutro może wymusić na nim aby podął VAT UE jeśli jest firmą.

  • 39. Data: 2016-03-18 23:02:11
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-18 o 22:04, J.F. pisze:

> [...]
    > swiadcze uslugi zagraniczne ?
    > w UE i poza UE.
    >
    > Komputer kupilem, albo bilet lotniczy ... a tu "nie podlega" ... to

    Jeśli chodzi o zakupy krajowe i odliczenie VAT z nich, bo o to chyba pytasz,
    to również od dość dawna (ale nie od poczatku bycia Polski w UE)
    obowiązuje art 86 pkt 8

    Bo nie myślisz chyba o odliczeniu zagranicznego VAT,
    który się nie kwalifikuje, bo nie jest nałożony naszą ustawą.

  • 40. Data: 2016-03-22 12:34:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Jeśli chodzi o zakupy krajowe i odliczenie VAT z nich, bo o to chyba
    >pytasz,

    chyba nie tylko, bo jak kupie za granica, to VAT mi naliczy urzad
    celny lub sam sobie nalicze ... i odlicze.

    >to również od dość dawna (ale nie od poczatku bycia Polski w UE)
    >obowiązuje art 86 pkt 8

    Ok, zakonotowalem sobie kiedys, ze "nie podlega" czy moze "zwolniony"
    jest gorsza niz "0%", bo nie mozna odliczyc,
    a teraz widze ze w przypadku uslug faktycznie mamy "nie podlega", a
    odliczenie nadal przysluguje.

    No to kolejny przypadek dla programistow, ktos sie potrafi doliczyc
    ile rodzajow faktur VAT juz jest w ksiegowosci ?
    Popierdolone ...

    J.