  • 21. Data: 2016-03-14 22:33:15
    Temat: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 13.03.2016 o 21:47, cef pisze:
    >Jeśli dobrze rozumiem Twoje stanowisko, to nie-podatnikom i polskim
    >firmom Adam powinien albo doliczyć VAT (czyli byłaby dodatkowa
    >płatność), albo go sobie wziąć na klatę jak sugerowałeś poprzednio.
    >Przy okazji - naliczenie VATu klientowi z PL jest prawem czy
    >obowiązkiem sprzedającego?

    Obowiazkiem !
    Oczywscie warto sprawdzic liste wyjatkow, w tym:
    -sprzedajacy zwolniony z VAT,
    -towar odwrotnie obciazony,
    -towar/usluga nie podlegajaca VAT ... licencje na program np :-)

    >Taki nienaliczony ale zapłacony VAT mógłby sobie potem wrzucić w
    >koszty PIT?

    Kupujacy caly koszt z faktury wrzuca oczywiscie w koszta ... ale znow
    warto sprawdzic wyjatki i interpretacje :-)

    J.

  • 22. Data: 2016-03-14 23:03:47
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-14 o 11:20, Michał pisze:

> [...]
    > firmom Adam powinien albo doliczyć VAT (czyli byłaby dodatkowa
    > płatność), albo go sobie wziąć na klatę jak sugerowałeś poprzednio.

    To zależy jakie są zapisy, ale jeśli serwis jest dla konsumentów,
    to ceny wylicytowane są brutto - vide allegro czy ebay.
    Ale jeśli platforma jest tylko dla przedsiębiorców
    czy podatników, to spodziewałbym się cen netto.
    Ja jak się pytam przedsiębiorcy ile kosztuje taki a taki materiał,
    to nikt nie podaje mi ceny brutto - operujemy cenami netto,
    bo VAT nas w zasadzie nie interesuje - jedynie w kwestii rozliczenia
    ale nie płacenia (o ile widzisz różnicę)

    > Przy okazji - naliczenie VATu klientowi z PL jest prawem czy
    > obowiązkiem sprzedającego? Taki nienaliczony ale zapłacony VAT
    > mógłby sobie potem wrzucić w koszty PIT?

    Jest obowiązkiem.
    Drugie pytanie - wybacz, ale chyba używasz ustawowych definicji VAT
    zbyt swobodnie i nie rozumiem o jaką sytuację Ci chodzi:
    kto nie naliczył a kto nie zapłacił.

    > Ja bym do tego tak podszedł, że trzeba zaakceptować, że wylicytowało
    > się kwotę X i trzeba tak dopasować rozliczenie dla danego kupującego,
    > żeby "się zgadzało" i jednocześnie nie dopłacać do interesu.
    > Efektywnie oznacza to, że X = brutto.

    A dla mnie netto :-)
    Bo przecież de facto - samo rozliczenie VATu jest dla Ciebie neutralne.
    Jeśli coś kupujesz - to naliczysz i odliczysz
    Jeśli sprzedajesz, to naliczysz i ktoś Ci to zapłaci.

  • 23. Data: 2016-03-16 15:41:02
    Od: m <m...@g...com>

    On 14.03.2016 20:22, witek wrote:

    > I to jest wlasnie to dlaczego nigdy nie zaloze firmy w Polsce.

    Zatrudnianie kogoś spoza PL też wesołe.

    Po stronie "pracownika" jest oczekiwanie że on zrobi, ja mu zapłacę i
    cześć.

    Po mojej stronie jest oczekiwanie że pracownik mi np. wyśle certyfikat
    rezydencji podatkowej, czego żaden normalny człowiek nie może zrozumieć.

    p. m.

  • 24. Data: 2016-03-16 15:49:31
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/16/2016 9:41 AM, m wrote:

    > Zatrudnianie kogoś spoza PL też wesołe.

    tylko jak sie siedzi w PL

    > Po stronie "pracownika" jest oczekiwanie że on zrobi, ja mu zapłacę i
    > cześć.

    no i słusznie.

    > Po mojej stronie jest oczekiwanie że pracownik mi np. wyśle certyfikat
    > rezydencji podatkowej, czego żaden normalny człowiek nie może zrozumieć.

    chyba jesteś chory (to znaczy system, w ktorym przyszlo ci sie rozliczac)
    .

  • 25. Data: 2016-03-18 11:35:35
    Od: Michał <n...@n...pl>

    W dniu 14.03.2016 o 23:03, cef pisze:
> [...]
    > Ale jeśli platforma jest tylko dla przedsiębiorców
    > czy podatników, to spodziewałbym się cen netto.

    Przeciętny freelancer to, jak podejrzewam, ktoś kto po
    godzinach sobie dorabia ew. robi na czarno. Kiedyś coś
    zamawiałem na FL i większość z Europy nie miała DG, a co
    dopiero pakistańczycy itp.

> [...]
    > bo VAT nas w zasadzie nie interesuje - jedynie w kwestii rozliczenia
    > ale nie płacenia (o ile widzisz różnicę)

    Ale to branża budowlana? Bo tam to jeszcze rozumiem podawanie cen
    netto, bo stawka VAT może być różna.
    Ale podawanie wirtualnej ceny netto tam gdzie VAT jest niezmienny
    to dla mnie lekkie cwaniactwo - próba stworzenia wrażenia niższej
    ceny. Z portfela zawsze trzeba wyciągnąć brutto.

    > Jest obowiązkiem.
    > Drugie pytanie - wybacz, ale chyba używasz ustawowych definicji VAT
    > zbyt swobodnie i nie rozumiem o jaką sytuację Ci chodzi:
    > kto nie naliczył a kto nie zapłacił.

    Cały czas pisałem o scenariuszu o którym napisałeś "ja bym tak zrobił".
    Czyli: cenę z FL Adam traktuje jako netto, VATu nie dolicza klientowi
    (z Polski), bo nie chce go zaskakiwać i ryzykować negatywem.
    I się zastanawiałem czy tak w ogóle można. Tzn. na ew. fakturze
    byłaby cena np. 100zł netto + 23 VAT. Ale "zapłacono: 100zł".
    Ten VAT 23zł i tak musiałby odprowadzić do US i zastanawiałem
    się czy mógłby go chociaż wrzucić w koszty w PIT.
    No ale wychodzi na to że nie.

    I faktycznie zgodnie z ustawą chodziło mi o VAT "należny" a nie
    "naliczony", ale wtedy mój tekst trochę by się kłócił z j. polskim.

    Przy czym na FL widać kto jest z jakiego kraju, tak że to trochę
    nierealna sytuacja, więc może dajmy sobie spokój - EOT...

    > A dla mnie netto :-)
    > Bo przecież de facto - samo rozliczenie VATu jest dla Ciebie neutralne.
    > Jeśli coś kupujesz - to naliczysz i odliczysz
    > Jeśli sprzedajesz, to naliczysz i ktoś Ci to zapłaci.

    Można powiedzieć że dla firm to każdy podatek jest neutralny.
    To tylko rządy mówią, że jak podwyższą ten czy inny podatek, to
    firmy zapłacą więcej kosztem swoich pomniejszonych zysków.
    Jednak jakoś zwykle kończy się tak, że podwyższają ceny swoich
    produktów/usług i płaci konsument.

    --
    Michał

  • 26. Data: 2016-03-18 12:54:49
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-18 o 11:35, Michał pisze:

> [...]
    > to dla mnie lekkie cwaniactwo - próba stworzenia wrażenia niższej
    > ceny. Z portfela zawsze trzeba wyciągnąć brutto.

    Wyciągnąć tak, ale to nie jest cena.
    A przecież temat rozważam jako VATowiec, więc co mnie obchodzi VAT?
    Jakoś nigdy tak tego nie odbierałem, może w 1994 roku jak VAT był nowością,
    to troche tak myślałem i traktowałem cenę zakupu w całości z VATem jako
    podstawę dalszej kalkulacji

> [...]
    > Ten VAT 23zł i tak musiałby odprowadzić do US i zastanawiałem
    > się czy mógłby go chociaż wrzucić w koszty w PIT.

    Nie bardzo rozumiem problem,
    chyba tylko wyniakąjący z tego, że nie wiadomo kto jest klientem
    (czy z ulicy czy podatnik). Jak ktoś ma takie zamieszanie z typem klienta,
    to musi sobie jakoś unormować. Typu warunek do kliknięcia:
    jestem podatnikiem itp

    Podatki zawsze płaci konsument.

  • 27. Data: 2016-03-18 18:12:14
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    Tak rozmyślam nad tym i mam podobne wnioski do Ciebie.
    Po pierwsze kontrahenci nie wiedzą (w chwili składania ofert) nic o sobie.
    - nie wiedzą czy są firmą czy osobą prywatną
    - nie wiedzą nic na temat sposobu rozliczania.

    Rozumieją jednak, że kwota wylicytowana to kwota brutto, płatność ostateczna.
    Nota bene tak nie jest do końca bo serwis (pośrednik) dolicza klientowi 3% kosztów.
    Miałem przypadek, że klient był oburzony przez te 3% - a co dopiero 23% ;)

    Zresztą na aukcjach typu allegro jak firma sprzedaje coś to jest to brutto.
    A nie netto. więcej nie zapłacisz niż to co wylicytowane.

    I IMHO tak to powinno być (wynika z logiki, nie wiem czy prawo jest logiczne;) Czyli
    przy kwocie wylicytowanej 100 EURO:
    1. Dla klienta poza UE.
    - VAT nie podlega
    - przychód 100 Euro

    2. Dla klienta z Polski (kwota wylicytowana 123 PLN)
    - netto 100 PLN
    - wystawiam fakturę na 100 + 23 VAT

    3. Dla klienta z UE z VIES
    - 100 EURO
    - reverse charge (ale boje się , że będzie płakał)

    Tu pewnie trzeba VAT UE wypełnić ?

    4. Dla klienta z EU bez VIES (przy 123 Euro)
    teraz mam taki przypadek klient nawet nie chce podać, identyfikatora
    podatkowego, a wiem, że ma firmę.
    - netto 100 PLN
    - wystawiam fakturę na 100 + 23 VAT

    tu chyba nie trzeba VAT UE ?

    Co o tym sądzicie?
    Ogólnie mega zadyma z tego typu rzeczami. A chciałem sobie w chwili posuchy dorobić
    :) A tylko się garba dorobi i nerwicy.

  • 28. Data: 2016-03-18 18:37:12
    Od: Michał <n...@n...pl>

    W dniu 18.03.2016 o 18:12, Adam pisze:
    > 3. Dla klienta z UE z VIES
    > - 100 EURO
    > - reverse charge (ale boje się , że będzie płakał)
    >
    > Tu pewnie trzeba VAT UE wypełnić ?

    Tak

    > 4. Dla klienta z EU bez VIES (przy 123 Euro)
    > teraz mam taki przypadek klient nawet nie chce podać, identyfikatora
> [...]

    Nie 23% tylko stawka z tego kraju z którego jest klient-konsument.
    Tak uprościli od 2015. No i jeszcze wpadasz w VAT MOSS,
    chyba że wolisz się rozliczać w US z kraju klienta :)

    > tu chyba nie trzeba VAT UE ?

    Nie

    > Co o tym sądzicie?
    > Ogólnie mega zadyma z tego typu rzeczami. A chciałem sobie w chwili posuchy dorobić
    :) A tylko się garba dorobi i nerwicy.

    Dorób sobie dzieci, będzie większy zysk ;)

    --
    Michał

  • 29. Data: 2016-03-18 18:49:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >I IMHO tak to powinno być (wynika z logiki, nie wiem czy prawo jest
    >logiczne;) Czyli przy kwocie wylicytowanej 100 EURO:
    >1. Dla klienta poza UE.
    > - VAT nie podlega

    W zaleznosci jak to nazwiesz i jaki masz status.
    Usluga: IMO VAT 0%. Obwarowane koniecznoscia wykazania eksportu
    uslug.
    Z ryzykiem, ze urzad stwierdzi, ze nie bylo eksportu, skoro wykonawca
    klepal w domu we wlasny komputer :-)

    Sprzedaz praw autorskich ... tu moze i "nie podlega".

    >3. Dla klienta z UE z VIES
    > - 100 EURO
    > - reverse charge (ale boje się , że będzie płakał)

    Nie powienien plakac, normalna sprawa. Zreszta dla niego
    "przezroczysta" - sam sobie naliczy ten VAT, sam pomniejszy naliczony

    >4. Dla klienta z EU bez VIES (przy 123 Euro)
    > teraz mam taki przypadek klient nawet nie chce podać,
    > identyfikatora
    > podatkowego, a wiem, że ma firmę.

    Firma nie znaczy, ze "masz VIES".
    Tak jak u nas - masz NIP 12345... , po zlozeniu wniosku dostaniesz EU
    NIP PL12345 ... ale bez zlozenia wniosku to nie jestes zarejestrowanym
    podatnikiem dal obrotu zagranicznego.

    J.

  • 30. Data: 2016-03-18 18:57:20
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-03-18 o 18:49, J.F. pisze:
> [...]
    > Usluga: IMO VAT 0%. Obwarowane koniecznoscia wykazania eksportu uslug.
    > Z ryzykiem, ze urzad stwierdzi, ze nie bylo eksportu, skoro wykonawca

    Na pewno nie 0%.
    Nie ma już takiego schematu. Od 2014 nie ma w ustawie eksportu usług.
    Poczytaj art 28 - ten o miejscu świadczenia usług