    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Info: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Tue, 1 Jun 2004 15:49:27 +0200

    On Tue, 1 Jun 2004, /slawek wrote:

    >+ Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    >+ ...
    >+
    >+ > Ech, ja tam przeciw "katastralnemu" z samej zasady nic nie mam.
    >+
    >+ ...
    >+
    >+ A ja z założenia jestem przeciw bo podstawą opodatkowania jest wartość
    >+ nieruchomości, a tu jest "mały" szczegół kto i jak ma to wyceniać.

    Mogę po raz fafnasty sprzeciwić się że sprawa jest prosta jak
    drut kolczasty w p. 3.3 :)

    art. 1. Przedmiot opodatkowania
    1. Podatkiem od nieruchomości objęte są nieruchomości pod wszelką
    postacią za wyjątkiem dostępnych publicznie i bez ograniczeń
    terenów, których właścicielem jest Skarb Państwa lub jednostki
    samorządu terytorialnego
    2. oddzielnemu opodatkowaniu podlegają grunty oraz budynki
    i budowle

    art. 2. Podmiot opodatkowania
    1. podatnikiem jest właściciel nieruchomości
    2. jako podatnik bądź płatnik podatku może zostać wskazany dzierżyciel;
    wskazanie nie zwalnia od odpowiedzialności solidarnej określonej
    w ust. 3
    3. odpowiedzialność właściciela i dzierżycieli bądź współwłaścicieli
    oraz współdzierżycieli za zobowiązania podatkowe jest solidarna
    4. odpowiedzialność dzierżycieli i współdzierżycieli określonej
    umową części nierychomości ograniczona jest do podatku przypadającego
    na tę część proporcjonalnie do udziały w powierzchni całkowitej
    nieruchomości
    5. w przypadku wskazanym w ust. 4 jeśli płacony jest czynsz oparty
    o inne zasady niż udział w powierzchni odpowiedzialność dzierżyciela
    jest w stosunku do innych dzierżycieli proporcjonalna do wartości
    czynszowej
    6. zasady ust. 5 nie powodują obniżenia odpowiedzialności korzystających
    z użyczenia oraz podmiotów powiązanych w rozumieniu ustaw o podatku
    dochodowym
    7. w nieruchomości stanowiącej wspólnotę mieszkaniową lub podobnie
    zorganizowany podmiot właścicielski właściciel i dzierżyciele
    lokalu odpowiadają indywidualnie za zobowiązania nieruchomości
    określonej jako "lokal" a na zasadach p. 3-6 za zobowiązania
    dotyczące nieruchomości wspólnej

    art. 3. Wycena nieruchomości
    1. wyceny nieruchomości dokonuje właściciel.
    2. w razie uzasadnionej potrzeby gmina ma prawo wywłaszczyć płacąc
    140% odszkodowania, zasady dopuszczalności podjęcia procedury
    wywłaszczeniowej regulują dotychczasowe przepisy
    3. każdy podmiot uprawniony do nabycia może wystąpić z żądaniem
    sprzedaży nieruchomości za kwotę przekraczającą 200% dotychczasowej
    podstawy opodatkowania wpłacając uprzednio do depozytu
    sądowego równowartość 15% nowo proponowanej wartości
    4. w przypadku opisanym w ust. 3 właściciel może sprzeciwić się
    sprzedaży pod warunkiem uregulowaniu podatku należnego od
    zaproponowanej ceny za okres 5 lat wstecz oraz ustaleniu
    podstawy opodatkowania nie niższej niż 110% proponowanej
    ceny zakupu
    5. w razie skorzystania z prawa sprzeciwu opisanego w ust. 4
    występującemu z żądaniem nabycia należy się 30% podwyżki
    podatku uzyskanego zgodnie z zasadami ust. 4 za okres
    zaległy oraz przez 10 lat podwyżki
    6. w razie odstąpienia od żądania mimo wyrażenia zgody przez
    właściciela wpłacający traci zaliczkę na rzecz właściciela
    oraz Skarby Państwa w proporcji 2/1

    art. 4. Stawki podatkowe poddaje się dyskusji wcale nie
    pomijając argumentu o celowości stawki progresywnej ;>
    1. wysokość stawki za teren który nie jest bez ograniczeń dostępny
    publicznie zawiera składnik proporcjonalny do sześcianu długości
    drogi potrzebnej żeby go obejść
    2. wysokość stawki za teren przez ktory nie ma dostępnego
    przejazdu podwyższa się o składnik proporcjonalny do sześcianu
    długości drogi potrzebnej żeby go objechać
    3. jeśli teren o którym mowa w ust. 2 i 3 ma wydzielone przejścia
    lub przejazdy dostępne publicznie zaraz wymyśli się jakiś
    koncept pozwalający obniżyć podatek :) w postaci wzoru
    który wcale nie musi być liniowy

    art. 5. Terminy dokonywania operacji oraz proponowane wartości
    i proporcje można podać dyskusji na grupie .podatki :)

    >+ Jak
    >+ urzędy skarbowe obecnie wyceniają transakcje kupna-sprzedaży
    >+ nieruchomości wszyscy wiemy.

    No to nie można NIC zostawić w rękach urzędników.
    Patrz wyżej...

    >+ Nie sądzę, że innego sposobu należy
    >+ oczekiwać w przypadku tego podatku.

    Na proponowanych zasadac (wycena rzeczoznawcy zatrudnionego
    przez zainteresowany urząd :]) - niewątpliwie... :(

    pozdrowienia, Gotfryd