  • 41. Data: 2018-10-14 14:56:10
    Temat: Re: Jak forma daty na fakturze?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 6 Oct 2018 09:47:53 +0200, Kviat napisał(a):

    > trzeciego

    > września

    > itd.
    > Przeczytaj datę, a nie liczby/cyfry.
    > To chyba było oczywiste?

    A czy ja lektorem jestem ?
    Przeczytam jak mi wygodniej :-)

    owszem, 2000.09.03 trudniej sie zamienia na "trzeci wrzesnia", ale np
    latwiej sortuje w komputerach :-)

    J.

  • 42. Data: 2018-10-14 17:17:38
    Od: Kviat

    W dniu 2018-10-14 o 14:56, J.F. pisze:

    > A czy ja lektorem jestem ?
    > Przeczytam jak mi wygodniej :-)
    >
    > owszem, 2000.09.03 trudniej sie zamienia na "trzeci wrzesnia", ale np
    > latwiej sortuje w komputerach :-)

    A dyskusja jest o łatwiej/trudniej/wygodniej, czy poprawnie/niepoprawnie?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 43. Data: 2018-10-16 09:49:20
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    > A czy ja lektorem jestem ?
    > Przeczytam jak mi wygodniej :-)
    >
    > owszem, 2000.09.03 trudniej sie zamienia na "trzeci wrzesnia", ale np
    > latwiej sortuje w komputerach :-)

    "w komputerach" trzyma się datę w formie spakowanej niezależnej od
    reprezentacji znakowej - bo tak łatwiej wykonuje się na niej operacje.
    Widok to tylko interpretacja do wyświetlenia, więc sortowanie może
    odbywać się po danych a nie reprezentacji i wtedy nie ma znaczenia
    sposób reprezentacji...

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 44. Data: 2018-10-16 12:41:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >A dyskusja jest o łatwiej/trudniej/wygodniej, czy
    >poprawnie/niepoprawnie?

    Poprawnie jest tak, jak jest latwiej/lepiej.
    Bo jesli to jest niepoprawnie, to przyjdzie zmienic przepis :-)

    Klawiature maszynistki pamietasz ?

    No ale przeciez jest Polska Norma ...

    J.

  • 45. Data: 2018-10-16 19:19:34
    Od: Kviat

    W dniu 2018-10-16 o 12:41, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Poprawnie jest tak, jak jest latwiej/lepiej.

    Łatwiej/lepiej dla kogo?

    rok-dzień-miesiąc może być dla kogoś lepiej/łatwiej bo się tak
    przyzwyczaił, ale nie jest poprawna w Polsce

    > Bo jesli to jest niepoprawnie, to przyjdzie zmienic przepis :-)

    Ale jaki przepis?

    > Klawiature maszynistki pamietasz ?

    Pamiętam.

    > No ale przeciez jest Polska Norma  ...

    Była, ale nie ma. I norma (ani obecne ISO) nie określały
    poprawności/niepoprawności daty.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/ISO_8601

    "Polski odpowiednik to norma PN-EN 28601:2002[1] (poprzednio PN-82/01204
    i PN-90/N-01204) wycofana w dniu 2008-05-29 bez zastąpienia"

    ISO 8601 to norma dotycząca daty zapisywanej numerycznie i do wymiany
    danych, a nie zapisu daty w ogóle.

    http://sklep.pkn.pl/pn-en-28601-2002p.html
    "Elementy danych i formaty wymiany -- Wymiana informacji -- Zapis daty i
    czasu dnia"

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 46. Data: 2018-10-17 08:21:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Oct 2018 19:19:34 +0200, Kviat napisał(a):

    > Łatwiej/lepiej dla kogo?

    Dla wiekszosci

    > rok-dzień-miesiąc może być dla kogoś lepiej/łatwiej bo się tak
    > przyzwyczaił, ale nie jest poprawna w Polsce

    R-M-D, i na to jest norma. Czy byla.

    R-D-M to nie u nas ...

    > Ale jaki przepis?

    Ten, ktory mowi o poprawnosci.
    No chyba, ze go juz nie ma ... to wszystkie sa poprawne :-)

    J.

  • 47. Data: 2018-10-17 08:23:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Oct 2018 09:49:20 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

> [...]
    > Widok to tylko interpretacja do wyświetlenia, więc sortowanie może
    > odbywać się po danych a nie reprezentacji i wtedy nie ma znaczenia

    A czasem sie jednak zamienia na tekstowa i wygodniej miec RMD :-)

    J.

  • 48. Data: 2018-10-17 10:21:41
    Od: Kviat

    W dniu 2018-10-17 o 08:21, J.F. pisze:

    > Dla wiekszosci

    I dlatego, w razie czego, stosuje się normę językową obowiązującą w Polsce.
    Pisałem już o tym wcześniej.

    > R-M-D, i na to jest norma. Czy byla.

    Jeszcze raz: _ta_ norma nie dotyczy poprawności/niepoprawności.

    > R-D-M to nie u nas ...

    No przecież dyskusja jest o tym, jak jest u nas.

    > Ten, ktory mowi o poprawnosci.

    Nie ma takiego przepisu.

    > No chyba, ze go juz nie ma ...

    I nigdy nie było.

    > to wszystkie sa poprawne :-)

    Nie, nie wszystkie.
    Przy rozstrzyganiu sporów, jeżeli czegoś przepisy nie regulują wprost,
    to sądy biorą pod uwagę również zwyczaje (prawo zwyczajowe obowiązujące
    na danym terenie), a takim prawem zwyczajowym jest również norma językowa.

    Jeżeli w przepisie występuje jakieś określenie (słowo, fraza itp.) i to
    określenie budzi wątpliwości, to sądy odwołują się do definicji
    słownikowych takiego określenia. A raczej trudno byłoby powiedzieć, że
    słowniki są przepisami prawnymi czy źródłem prawa sensu stricte.
    I z datą jest podobnie.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 49. Data: 2018-10-17 10:32:10
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-10-17 o 08:23, J.F. pisze:

    > A czasem sie jednak zamienia na tekstowa i wygodniej miec RMD :-)

    dla kogo wygodnie? ja wolę mieć DMR... Tak jest dla mnie czytelniej. A
    jak ktoś nie potrafi programować i sortuje po tekście, a nie po typie
    danych to potem będzie miał 11 przed 2... Że są tacy "programiści" to
    wiem, ale, że nie powinni programować zawodowo, to inna sprawa.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 50. Data: 2018-10-17 12:57:14
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-10-17, Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > danych to potem będzie miał 11 przed 2... Że są tacy "programiści" to
    > wiem, ale, że nie powinni programować zawodowo, to inna sprawa.

    I w przypadku np. konieczności sortowania plików format YYYYMMDD jest lepszy
    (z zerem na początku a nie jak sugerowałeś 11 przed 2). Nie znasz konkretnych
    wymagań, konkretnych sytuacji więc wypowiadanie się w tonie "Że są tacy
    "programiści" to wiem" jest wg mnie nie na miejscu.

    Czasami trzeba założyć, że nie zawsze "tylko data" jest jedynym źródłem
    danych dla danego miejsca, ale często są to ciągi znaków _zawierające
    datę_. Najczęsciej w sytuacji w której musimy dopasować się do już istniejącego
    systemu o zamkniętej strukturze danych takiego jak np. nazwa pliku, czy
    np. key-value storage, gdzie data jest _częścią_ klucza podlegającego
    shardingowi.

    No ale pewnie, że lepiej zakładać że to programiści są do dupy, a nie
    rzeczywistość do której trzeba dopasować system :P

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com