  • 41. Data: 2012-07-18 22:46:38
    Temat: Re: Jak podpiąć e-księgarni pod firmę kolegi (nieformalna spółka)?
    Od: m...@g...com

    W dniu środa, 18 lipca 2012 11:36:15 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

    > Wystarczy poprawnie prowadzić księgowość, nieformalnego firmanctwa nikt
    > nie udowodni, nie mówiąc już o pomyśle na poszukiwanie takiego faktu.

    Też tak sądzę. Moim znaniem ryzyko wykrycia firmanctwa jak się to zrobi z głową jest
    znikome.

    Rex

  • 42. Data: 2012-07-18 22:49:07
    Od: m...@g...com

    W dniu środa, 18 lipca 2012 13:38:09 UTC+2 użytkownik Wojciech Bancer napisał:
    > On 2012-07-18, m...@g...com <m...@g...com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale w tym momencie zaniżasz podatek (um. o dzieło mają koszty ryczałtowe)
    > i jak najbardziej to podpada.

    > Masz etat w kwocie minimmum 1500 brutto?
    > Prowadziłeś działalność w ciągu ostatnich 5 lat?

    Załóżmy, że mam etat 1500 zł brutto.
    Cały czas prowadzę działalność :)

    Do czego zmierzasz?

    Rex

  • 43. Data: 2012-07-18 23:35:49
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-07-18, m...@g...com <m...@g...com> wrote:

    [...]

    > Załóżmy, że mam etat 1500 zł brutto.
    > Cały czas prowadzę działalność :)
    >
    > Do czego zmierzasz?

    Do tego, że jak masz etat w wysokości minimum te 1500 brutto, to nie
    musisz płacić składek społecznych i FP. Zostaje tylko składka zdrowotna,
    która w znakomitej części jest odliczana od podatku.

    Raptem zostaje 254,55, z których od podatku (nie od dochodu) odliczyć
    możesz o ile dobrze pamiętam 219,19 zł. Więc w tym momencie suma się
    robi nieduża.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 44. Data: 2012-07-19 00:08:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jul 2012, Liwiusz wrote:

    > nieformalnego firmanctwa nikt nie
    > udowodni, nie mówiąc już o pomyśle na poszukiwanie takiego faktu.

    Przyroda zna co najmniej jeden działający mechanizm.
    Donos.
    Zwróć uwagę, że na .prawo z rzadka zdarza mi się prostować kogoś, kto
    usiłuje skierować poszkodowanego (lub "poczuwającego się do poszkodowania")
    w stronę donosu skarbowego, mimo, że w opisywanych przypadkach bywa
    to nieuzasadnione!
    Co dopiero, jeśli faktycznie wykroczenie ma miejsce.
    Przekonanie o skuteczności "dokopania" za pomocą donosu skarbowego
    jest w narodzie mocne, pewne mocniejsze niż realna skuteczność :>,
    a na pewno stanowi na tyle istotne prawdopodobieństwo w razie
    "podpadnięcia komuś", że kwantyfikator może okazać się nisko
    latający ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 45. Data: 2012-07-19 06:23:27
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-07-18 22:46, m...@g...com pisze:

    > Też tak sądzę. Moim znaniem ryzyko wykrycia firmanctwa jak się to zrobi z głową
    jest znikome.

    Dokładnie tak samo to wygląda jeżeli chodzi o 'darowizny' - niby nic
    prostszego jak 'z głową' zeznawać w razie ewentualnej kontroli a zdarza
    się, że nieopatrzne jedno-dwa słowa powodują iż dużo trzeba płacić bo
    darowizna zamieniła się w pożyczkę lub w łańcuszek mający na celu
    obejście prawa. :(

    --
    spp

  • 46. Data: 2012-07-19 13:40:45
    Od: m...@g...com

    W dniu środa, 18 lipca 2012 13:32:48 UTC+2 użytkownik SDD napisał:
    > m...@g...com pisze:
    >
    > &gt; Przeczytałem ten artykuł. Mała uwaga. W artykule jest m.in. mowa o tym, że
    firmanctwo (podpięcie swojej działalności pod czyjąś firmę) jest nielegalne, karalne
    bo jest to (może być) sposób na unikanie podatków.
> [...]
    będziemy dzielić w ten sposób, że podpiszemy umowę o dzieło, to od kwoty X zł
    otrzymanej od kolegi będę odprowadzał podatek dochodowy (kwota ta będzie jednoczenie
    kosztem kolegi).

    > Kosztem kolegi bedzie X a podatek bedziesz placic od 0,5X albo od 0,8X -
    > i tu juz bedziesz dymal fiskusa. Dymaniem fiskusa bedzie tez falszowanie
    > zrodla przychodu (dzialalnosc wykonywana osobiscie zamiast dzialalnosci
    > gospodarczej)
    >

    > &gt; Chodzi mi o uniknięcie płacenia ZUS-u, nie podatku PIT!
    >
    > A czym sie rozni, wg Ciebie ZUS od PIT-u???

    Różni się i to mocno. Jest dla mnie oczywiste, że podatki takie jak PIT, VAT itp.
    trzeba płacić, żeby państwo mogło funkcjonować (dyskusyjna jest jedynie wysokość tych
    podatków). Inaczej ma się sprawa z ZUS-em. Jest to ubezpieczenie (a dokładniej kilka
    ubezpieczeń) i nie jest oczywiste, że te ubezpieczenia muszą funkcjonować w obecnej
    formie. Gdybym miał wybór, pieniądze, które obecnie wpłacam do ZUSu, odkładałbym na
    własną rękę (emerytura, ubezpieczenie) i z pewnością robiłbym to bardziej efektywnie
    od ZUS-u.

    Poza tym, mam takie subiektywne odczucie, że urzędy skarbowe sprawniej funkcjonują od
    ZUS-u i mimo wszystko pieniądze, które pobiera fiskus są bardziej racjonalnie
    wykorzystywane od tych pobieranych przez ZUS.

    rex

  • 47. Data: 2012-07-19 14:29:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michaljasminum,

    [...]

> [...]
    > obecnie wpłacam do ZUSu, odkładałbym na własną rękę (emerytura,
    > ubezpieczenie) i z pewnością robiłbym to bardziej efektywnie od

    Złudzenie. Jak dobrze policzysz, to okaże się, że wcale nie jest tak
    różowo. Odkładanie to zakładanie, że do czasu przejścia na emeryturę
    nie będziesz chorował a na pewno nie zachorujesz w sposob, który
    uniemożliwi Ci dalsze odkładanie.

    ZUS to nie tylko emerytura - to równiez ubezpieczenie rentowe,
    chorobowe oraz wypadkowe. No i nie można zapominać o poprzednim
    pokoleniu, które równiez płaciło składki i ma prawo teraz oczekiwać
    emerytury. System emerytalny po wojnie startował od zera i musiał
    oprzeć się własnie na pożyczce pokoleniowej. Nie możesz liczyć, że
    całą składke odłozysz na swoją emeryturę - musisz też łożyć na
    żyjących przodków - rodziców i dziadków. Ich pieniądze poszły na
    poprzednie pokolenie...

    Nie zapominaj, ze dla zrównoważenia ZUSu konieczne są dopłaty z
    budżetu. Obecne wpływy ze składek nie pokrywają wydatków.

> [...]
    > sprawniej funkcjonują od ZUS-u i mimo wszystko pieniądze, które
    > pobiera fiskus są bardziej racjonalnie wykorzystywane od tych

    Jesteś zadowolony z dopłacania miliardów do wojny w Afganistanie?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2012-07-19 15:18:17
    Od: SDD <s...@t...pl>

    m...@g...com pisze:

> [...]
    ubezpieczeń) i nie jest oczywiste, że te ubezpieczenia muszą funkcjonować w obecnej

    No wlasnie - ale wyboru nie masz. Ustawy obowiazek placenia ZUSu
    traktuja na rowno z obowiazkiem placenia podatkow i Twoje odczucia, co
    do sensownosci tego prawa nie maja znaczenia.

    Ja np. uwazam, ze penalizacja posiadania narkotykow jest bez sensu - czy
    to mnie zwalnie od odpowiedzialnosci za ich posiadanie, w razie wpadki?????

    Pozdrawiam
    SDD

  • 49. Data: 2012-07-20 09:04:33
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 18 Jul 2012 19:44:30 +0200, spp napisał(a):
    > Czyli tradycyjnie: upaństwowić koszty, sprywatyzować zysk. :)

    Raczej po prostu nie dac sie okrasc zlodziejskiemu panstwu.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 50. Data: 2012-07-20 09:06:47
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 19 Jul 2012 00:08:25 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Przyroda zna co najmniej jeden działający mechanizm.
    > Donos.

    I co? Bedzie anonimowy donos kontra czlowiek, ktory normalnie prowadzi
    firme, poprawnie wszystko ksieguje - i nie ma zadnego dowodu na to, ze
    ta ksiegarnia opiekuje sie tak naprawde ktos inny.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944