  • 11. Data: 2005-03-15 22:08:31
    Temat: Re: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:

    > Tak, ale z tego co wiem to sa dla niego jakies malo znaczace kwoty.

    Jeśli 1/5 wojego ZUS to jest mało znacząca, to może te 700 też?

    > Masz na mysli mozliwosc wziecia kredytu? Mozesz to nieco rozwinac?
    > Dalsze mozliwosci kredytowe tej spolki dla mnie to b. wazna kwestia.

    Nie "tej spółki" tylko Twoje jako osoby fizycznej.
    Spółki są podobne.

    > Wiadomo juz czy i ew. kiedy takie przepisy wejda w zycie?

    Dowiesz się - z miesięcznym, albo kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.
    A rozumiem, że firmę chcesz mieć na lata.

    > W swietle tych nowych przepisow?

    Tych czy innych...
    Generalnie ZUS jest deficytowy, więc będą szukać sposobów łatania dziur.

  • 12. Data: 2005-03-16 08:19:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Mar 2005, Cavallino wrote:

    >+ Użytkownik "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl> napisał
    [...]
    >+ > 2) Czy korzystniej jest w naszej sytuacji zalozyc spolke cywilna
    >+ > czy spolke jawna?
    >+
    >+ Spółkę z o.o.

    IMHO niekoniecznie. Ominięcie ZUSu nie jest warte komplikowania
    sobie życia oraz przymusu PK ! Oczywiście zakładając iż założenie
    o *bezwzględnym* zaufaniu do wspólnika jest prawdziwe.

    >+ > 4) Czy korzystniej w naszej sytuacji bedzie przydzielic wiekszosc
    >+ > udzialow spolki mojemu Ojcu, czy mnie?
    >+
    >+ Ojcu.
    >+ Który wniesie aportem swoje przedsiębiorstwo do spółki.

    Akurat tu bez znaczenia dla formy :) - powstanie pytanie co
    wniesie do spółki (obojętnie czy S.C. czy zo.o.) pytajacy
    oraz skąd ma na to pieniądze.
    Natomiast pozostaje sprawa podziały dochodu i ew. "przejęcia"
    majątku w przyszłości.
    Udziały w wysokości darowizny zwolnionej od podatku :) tudzież
    ew. pożyczki w tejże wysokości :) mają ten plus iż odsuwają
    problem podatkowy "na już"... pozostawiając na później problem
    *proporcji* dochodów (zdaje się że szczególnie w sp.zo.o.,
    prawda ?!) oraz...kiedyś...choćby spadku... (również *szczeólnie*
    przy sp.zo.o., prawda ?) Bo chyba zwolnienia podobnego do art.4.1.10
    ustawy spadkowej dla udziałów w spółce handlowej to nie ma ?
    A wychodzi na to że pójdzie o milionowe kwoty.

    Pomijam rzecz jasna pytanie dlaczego w takim przypadku nie
    pozwolić zarobić fachowcom... :) (mam na myśli doradców podatkowych
    którzy mogliby mieć *wgląd* w rzeczywisty stan spraw oraz mogli
    zostać obciążeni odpowiedzialnością za niekorzystne rozporządzenie
    mieniem :)).
    Niemniej... zeznaję bez bicia że jeśliby *tylko* o pytanie
    zadane w wątku chodzilo to np. ja bym się w sp.zo.o. nie pchał !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2005-03-16 08:19:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Mar 2005, Tomasz Polus wrote:
    [...]
    >+ Mam tylko troche watpliwosci, bo rozmawialem na ten
    >+ temat ze znajomym prawnikiem

    Piszesz o takich kwotach że nie rozumiem dlaczego na samych
    "znajomościach" chcesz poprzestać :)

    >+ i zdecydowanie zalecal mi on spolke cywilna

    IMHO nie bez racji.
    Załóżmy że ojciec kiedyś umrze - rozważmy jak będzie wyglądała
    sprawa podatku spadkowego przy S.C. i sp.zo.o....

    [...]
    >+ Czy ktos jeszcze moglby odpowiedziec na moje pytania,
    >+ potwierdzic albo zaprzeczyc temu co napisal kolega?

    ...już wyłożyłem :)
    I teraz czekam na krytykę od strony Cavalino - ja nie
    jestem prawnikiem ani doradcą więc mogą wystąpić ciekawe
    "efekty" jak się dowiem co przeoczyłem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-03-17 12:43:11
    Od: "Tomasz Polus" <t...@p...com.pl>

    [...]
    > IMHO niekoniecznie. Ominięcie ZUSu nie jest warte komplikowania
    > sobie życia oraz przymusu PK ! Oczywiście zakładając iż założenie
    > o *bezwzględnym* zaufaniu do wspólnika jest prawdziwe.

    Jest prawdziwe i dziala w obie strony.

    > Akurat tu bez znaczenia dla formy :) - powstanie pytanie co
    > wniesie do spółki (obojętnie czy S.C. czy zo.o.) pytajacy
    > oraz skąd ma na to pieniądze.

    Na pewno nie pieniadze bo ich nie mam. Powiedzmy ze
    wniose swoja wiedze i umiejetnosci :) Z tego co czytalem
    to jest akceptowalne pod warunkiem zaznaczenia tego w umowie spółki.

    > Natomiast pozostaje sprawa podziały dochodu i ew. "przejęcia"
    > majątku w przyszłości.
    [...]

    Dzieki, ale nadal nie wiem czy bardziej oplaci sie w takiej spolce
    wykazywac wieksze przychody na Ojca, ktory placi tylko ZUS zdrowotne
    czy na mnie, ktory bedzie placil pelny ZUS.

    Od spolki z o.o. wolalbym na razie uciec, nawet jesli
    mialbym placic nieco wiekszy ZUS. Pytanie o ile wiekszy
    bo dalej nikt tu tego nie napisal konkretnie - czy
    te sprawy sa gdzies w sieci dokladnie opisane ?

    Bardzo nie lubie komplikowac sobie zycia papierami
    zatem im ich bedzie mniej tym lepiej.

> [...]
    > Niemniej... zeznaję bez bicia że jeśliby *tylko* o pytanie
    > zadane w wątku chodzilo to np. ja bym się w sp.zo.o. nie pchał !

    Ogolnie dzieki Wam za odpowiedz. To pytanie ktore zadalem na
    poczatku jest wynikiem dopiero wstepnej analizy obecnej i przyszlej
    sytuacji firmy mojego Ojca. Z pewnoscia zaplacimy fachowcowi,
    ktory nam doradzi w tej sprawie. Ja jednak nie do konca
    dowierzam fachowcom ;) i lubie przynajmniej miec podstawowa
    wiedze z zakresu dzialania takiego fachowca, chocby po to
    zeby go sprawdzic czy moc w ogole z nim dyskutowac.
    Stad moje pytania.

    --
    Tomasz Polus

  • 15. Data: 2005-03-17 22:50:55
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > IMHO niekoniecznie. Ominięcie ZUSu nie jest warte komplikowania
    > sobie życia oraz przymusu PK !

    PK i KRS to jedne z niewielu wad tego rozwiązania, plusów jest znacznie
    więcej.
    Ale takie kwoty to główny problem w postaci możliwości podwinięcia się
    nogi - i głównej zalety o.o. - czyli nie odpowiadania całym majątkiem (z
    grubsza ujmując).

    Oczywiście zakładając iż założenie
    > o *bezwzględnym* zaufaniu do wspólnika jest prawdziwe.

    > Akurat tu bez znaczenia dla formy :)

    Bez.

> [...]
    > *proporcji* dochodów (zdaje się że szczególnie w sp.zo.o.,
    > prawda ?!) oraz...kiedyś...choćby spadku... (również *szczeólnie*

    Ja wiem czy szczególnie?
    Udział w sp. z o.o. odziedziczyć można bez problemu, nie skutkuje to
    ograniczeniami w prowadzeniu działalności.
    Co do s.c. dwuosobowej już chyba jest więcej problemów w przypadku zejścia
    jednego ze wspólników - nie traci ona wtedy swojej podmiotowości
    przypadkiem?

    > Bo chyba zwolnienia podobnego do art.4.1.10
    > ustawy spadkowej dla udziałów w spółce handlowej to nie ma ?

    Nie wypowiadam się - choć na mój gust "przedsiębiorstwo" lub "udziały w
    przedsiębiorstwie do mocno zbliżone pojęcia w tym zakresie.

  • 16. Data: 2005-03-18 08:58:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Mar 2005, Cavallino wrote:

    >+ Ja wiem czy szczególnie?
    >+ Udział w sp. z o.o. odziedziczyć można bez problemu, nie skutkuje to
    >+ ograniczeniami w prowadzeniu działalności.

    Zgoda. Ale podatek od spadku się chyba należy...

    >+ Co do s.c. dwuosobowej już chyba jest więcej problemów w przypadku zejścia
    >+ jednego ze wspólników - nie traci ona wtedy swojej podmiotowości
    >+ przypadkiem?

    Traci. Choć ta "podmiotowość" jest dość nikła :) ale jest - NIP dla
    VATu i REGON... Niemniej spadkobierca już *jest* przedsiębiorcą,
    prawa do wszelkich wartości niematerialnych (jeśli są, na przykład
    zastrzeżone nazwy handlowe) otrzymuje... wielkich komplikacji nie
    widzę, szczególnie jeśli umowy z kontrahentami nie zawierały
    zapisów "zobowiązań osobistych" (dajmy na to wskazujących imiennie
    ojca jako realizatora pewnych zobowiązań).

    Problem to jest jeśli umiera prowadzący DG (1-os lub w S.C.)
    a spadkobierca NIE JEST przedsiębiorcą... ale to jednak inna
    klasa zagwozdki !

> [...]
    >+ Nie wypowiadam się - choć na mój gust "przedsiębiorstwo" lub "udziały
    >+ w przedsiębiorstwie do mocno zbliżone pojęcia w tym zakresie.

    IMO nie :)
    Niemniej jak ktoś ma pod ręką wskazówki na to czy udziały w spółce
    handlowej mogłyby być zwolnione od podatku spadkowego to bardzo
    proszę o namiar.

    Przecież w takim układzie opłacałoby się trzymać "majątek potencjalnego
    spadku" w udziałach jakiejś zo.o. albo S.A. - choćby notowanej na
    giełdzie.
    Definicja "przedsiębiorstwa" jest w K.C. :) art.55(1) i jednoznacznie
    wskazuje że jest to "własność żelaza" (znaczy: "m.in. składników
    materialnych") *wraz z kłopotami* (choćby "księgami"...).

    "Udział w spółce handlowej" to czysta wartość niematerialna... :)
    *NIC* w owej spółce - poza "udziałem" właśnie - nie jest "własnością
    właściciela :>, nie może "przyjść i wziąć". Spółka handlowa musi mu
    *sprzedać* lub *podarować* :)

    Właściciel przedsiębiorstwa "przychodzi i bierze swoje" - co najwyżej
    trzeba uregulować podatki wynikłe ze zmiany przeznaczenia z gospodarczego
    na osobiste, ale NIE MA sprzedaży. Bo to "było jego cały czas" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-03-18 09:19:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Mar 2005, Tomasz Polus wrote:

    >+ Dzieki, ale nadal nie wiem czy bardziej oplaci sie w takiej spolce
    >+ wykazywac wieksze przychody na Ojca, ktory placi tylko ZUS zdrowotne
    >+ czy na mnie, ktory bedzie placil pelny ZUS.

    "to zależy co ustawodawca za kłodę rzuci"... :]

    >+ Od spolki z o.o. wolalbym na razie uciec, nawet jesli
    >+ mialbym placic nieco wiekszy ZUS. Pytanie o ile wiekszy
    >+ bo dalej nikt tu tego nie napisal konkretnie - czy
    >+ te sprawy sa gdzies w sieci dokladnie opisane ?

    www.zus.pl -> aktualne wskaźniki i składki (z paska rozwijanego
    po lewej).
    Niestety to są dane NA DZIŚ.
    Co będzie jutro tego nikt nie wie, jeden raz już utrącono
    inicjatywę która w ramach OBNIŻANIA WYDATKÓW państwa (podkreślam
    nie bez kozery) miała PODNIEŚĆ SKŁADKI.

    >+ Ja jednak nie do konca
    >+ dowierzam fachowcom ;)

    ....no popa*cz* :)

    >+ i lubie przynajmniej miec podstawowa wiedze

    :)
    Dobrze gadasz. Ale od przeczytania przepisów w ten sposób nie
    uciekniesz ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2005-03-18 09:33:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Co będzie jutro tego nikt nie wie, jeden raz już utrącono
    > inicjatywę która w ramach OBNIŻANIA WYDATKÓW państwa (podkreślam
    > nie bez kozery) miała PODNIEŚĆ SKŁADKI.

    Tym razem niektórzy mają nadzieję, że wyjdzie odwrotnie:
    http://ubezpieczenia.onet.pl/1069914,wiadomosci.html

  • 19. Data: 2005-03-18 09:35:22
    Od: "Tomasz Polus" <t...@p...com.pl>

    [...]
    > :)
    > Dobrze gadasz. Ale od przeczytania przepisów w ten sposób nie
    > uciekniesz ;) !

    Dzięki, poczytam na pewno. Ale jeszcze takie ostatnie
    pytanko:

    Jak beda wygladaly moje mozliwosci kredytowe jako
    wspolwlasciciela spolki cywilnej czy jawnej, a jak
    jako wspolwlasciciela spolki z o.o. ?

    To bardzo wazna kwestia dla mnie, gdyz w przyszlym roku
    bede musial wziac kredyt na mieszkanie.

    --
    Tomasz Polus

  • 20. Data: 2005-03-18 09:39:51
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Tomasz Polus wrote:

> [...]
    > wspolwlasciciela spolki cywilnej czy jawnej, a jak
    > jako wspolwlasciciela spolki z o.o. ?
    >
    > To bardzo wazna kwestia dla mnie, gdyz w przyszlym roku

    Przy cywilnej i jawnej będą wyglądały bardzo źle, przy zoo jeszcze
    gorzej. Dla większości banków liczy się tylko i wyłącznie umowa o pracę
    na czas nieokreślony