  • 1. Data: 2004-08-12 21:22:17
    Temat: Kontrola US, faktury, ksiegowanie
    Od: "Gilbert" <g...@v...pl>

    Witam, w zwiazku z tym ze nigdzie nie moge znalezc odpowiedzi na ponizsze
    pytania, prosze Panstwa o pomoc:

    1. Na czym polega kontrola z US? Czy biora moje dokumenty i sprawdzaja je pod
    wzgledem zeznan z danego okresu, czy wchodza na moje konto bankowe i pytaja po
    kolei skad jest to wplata i dlaczego jest ta wyplata?

    2. Czy jezeli niezaksieguje jakiejs wplaty jaka przyszla na moje konto (np.
    zapomne albo swiadomie ja pomine) a osoba ktora tej wplaty dokonala nie upomina
    sie o fakture itp to czy jest to przestepstwo i jezeli tak, jak jest ono karane
    (czy np. jak mam 100 takich wplat, to musze je zaksiegowac i zaplacic od nich
    podatek/vat czy od razu traktuja mnie jak przestepce i do wiezienia ;)?

    3. Jak wyglada sprawa, gdy zakupu u mnie dokonuje osoba niepelnoletnia - komu
    mam wystawic fakture i czy musze ja wystawic?

    4. Jezeli jakas firma / osoba dokona 2 razy wplaty za ta sama rzecz na moje
    konto, raz na podstawie mojego polecenia zaplaty, drugi raz przez pomylke na
    podstawie wystawionej przeze mnie faktury za ta wlasnie dokonana na poczatku
    wplate, to musze jeszcze raz ja zaksiegowac, czy dokonac zwrotu wplaty, czy
    moze moge sobie to pominac jako pomylkowa wplate albo potraktowac jako bonus?

    5. Jezeli przez pierwsze 3-4 miesiace dzialania firmy zaksieguje tylko niektore
    wplaty (nie wykazujac jednak straty w zeznaniu i odprowadzajac calkiem niezly
    podatek i VAT) a pozniej zaczne ksiegowac kazda wplate, to czy kontrola jaka
    moge miec wezmie pod uwage moje "nawrocenie" a te niezaksiegowane wplaty
    potraktuje tak, ze bede musial tylko je zaksiegowac i oplacic?

    6. Co, jezeli otrzymuje wplaty na inne konto niz podne w US?

    Prosze o odpowiedz,
    Dziekuje.

  • 2. Data: 2004-08-13 12:15:16
    Temat: Re: Kontrola US, faktury, ksiegowanie
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    12 Aug 2004 23:22:17 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Gilbert napisał(a):

    > Witam, w zwiazku z tym ze nigdzie nie moge znalezc odpowiedzi na ponizsze
    > pytania, prosze Panstwa o pomoc:

    Na tak postawione pytania nigdy nie doczekasz się odpowiedzi. Wróżek z
    tego co wiem na grupie nie ma ;))

    Nie wiemy co za działalność prowadzisz, komu i w jaki sposób sprzedajesz,
    jakie prowadzisz ewidencje, czy rozliczasz się kasowo czy memoriałowo .

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-08-13 13:22:10
    Od: g...@v...pl

    > Nie wiemy co za działalność prowadzisz, komu i w jaki sposób sprzedajesz,
    > jakie prowadzisz ewidencje, czy rozliczasz się kasowo czy memoriałowo .

    Prowadze sklep internetowy dywanikami samochodowymi, towary wysylam po
    otrzymaniu kasy na konto. Roliczam sie na ksiege przychodow - rozchodow. Moimi
    kosztami sa tylko mateialy, jakie zuzywam na produkcje dywanikow, ze wzgledu na
    rozne rozmiary nikt nie jest w stanie mi udowodnic, ze jednego miesiaca z tej
    samej partii materialu sprzedam 100 dywanikow a w drugim - 150.

  • 4. Data: 2004-08-13 13:50:20
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    nich
    >podatek/vat czy od razu traktuja mnie jak przestepce i do wiezienia ;)?

    Powinienes zaksięgować i zapłacić.

    >3. Jak wyglada sprawa, gdy zakupu u mnie dokonuje osoba niepelnoletnia -
    komu
    >mam wystawic fakture i czy musze ja wystawic?

    A jak rozpoznajesz wirtualnie tych nieletnich?

> [...]
    >moze moge sobie to pominac jako pomylkowa wplate albo potraktowac jako

    Uczciwosc nakazuje zwrócić pieniądze.

> [...]
    >moge miec wezmie pod uwage moje "nawrocenie" a te niezaksiegowane wplaty
    >potraktuje tak, ze bede musial tylko je zaksiegowac i oplacic?

    Bedziesz musiał zapłacić z odsetkami za zwłokę i pewnie dostaniesz solidną
    grzywnę.

    Módl się, żeby nikomu nie wpadło do głowy sprawdzać kont bankowych, bo
    będziesz miał przerypane. Jeżeli nie wierzysz w skuteczność modłów, to
    najlepiej zmień konto i z tym nowym kontem działaj "po bożemu", a o starym
    "zapomnij".

  • 5. Data: 2004-08-13 14:37:09
    Od: g...@v...pl

    > upomina
    > karane
    > nich
    >
    > Powinienes zaksięgować i zapłacić.

    Ok, jezeli zrobie to teraz, kiedy opoznienie ma juz 2-3 miesiace, to jak to
    rozliczyc?

    > A jak rozpoznajesz wirtualnie tych nieletnich?

    Np. po numerze PESEL. Czy wplaty od nieletnich takze podlegaja fakturowaniu?

    > na
    > poczatku
    > bonus?
    >
    > Uczciwosc nakazuje zwrócić pieniądze.

    Ok, a jezeli nie zwroce, to czy ponosze wowczas jakies konsekwencje?

> [...]
    > będziesz miał przerypane. Jeżeli nie wierzysz w skuteczność modłów, to
    > najlepiej zmień konto i z tym nowym kontem działaj "po bożemu", a o starym

    Co mi w takiej sytuacji moze dac zmiana konta?

  • 6. Data: 2004-08-13 15:26:22
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

    >Ok, jezeli zrobie to teraz, kiedy opoznienie ma juz 2-3 miesiace, to jak to
    >rozliczyc?

    Skorygować deklaracje PIT i VAT, wyjaśnić przyczynę korekty, dopłacić
    podatek wraz z odsetkami.

    >Np. po numerze PESEL. Czy wplaty od nieletnich takze podlegaja
    fakturowaniu?

    Z nieletnimi jest problem tego rodzaju, ze kazda transakcja z nimi bez zgody
    rodziców może zostać zakwestionowana. Będziesz wtedy musiał zwracać
    pieniądze. Jeżeli chcesz ryzykować, to moim zdaniem nie ma przeszkód z
    fakturowaniem.

    >Ok, a jezeli nie zwroce, to czy ponosze wowczas jakies konsekwencje?

    Moze ktoś cię pozwać o bezpodstawne wzbogacenie. Poza tym taka wpłata też
    podlega opodatkowaniu.

    >Co mi w takiej sytuacji moze dac zmiana konta?

    Jeżeli urząd skarbowy zażyczy sobie wglądu w konto, to pokażesz im nowe
    konto (najlepiej w innym banku) na którym wszystko jest w porządku. Stare
    będzie zlikwidowane. Jest niewielka szansa, że będą chcieli szukać
    zlikwidowanego konta. Możesz twierdzić w razie czego, że wcześniej
    sprzedawaleś za pobraniem albo gotówkowo.

  • 7. Data: 2004-08-13 16:45:09
    Od: g...@v...pl

> [...]
    > zlikwidowanego konta. Możesz twierdzić w razie czego, że wcześniej
    > sprzedawaleś za pobraniem albo gotówkowo.

    Jeszcze jedno male pytanie - czy sprawdzanie rachunkow bankowych dla DG jest
    czeste? Bo w zasadzie jeszcze nikt z moich znajomych, z ktorych niektorzy
    prowadza dzialalnosc od 10 lat nie mieli takiej kontroli. Druga sprawa - czy w
    przypadku kontroli wybierany jest jakis okres (np. miesiac, rok) czy brany pod
    uwage jest caly czas prowadzenia rachunku?

    Najgorsze jest to, ze korekta jaka mialbym teraz zrobic wprowadzi takie
    zamieszanie w calej ksiegowosci firmy, ze nie wiem czy to jest wszystko warte
    (chodzi o ok. 5000 zl).

    Dziekuje za odpowiedz.

  • 8. Data: 2004-08-13 17:01:55
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    >Najgorsze jest to, ze korekta jaka mialbym teraz zrobic wprowadzi takie
    >zamieszanie w calej ksiegowosci firmy, ze nie wiem czy to jest wszystko

    Nie jest takie częste. Twoja działalność jest specyficzna - sprzedaż
    wysylkowa to nie handel za gotówkę, może kogoś zainteresować jak rozliczasz
    niefakturowaną sprzedaż i poproszą o wyciągi bankowe.

    Kontrola zajmuje się zaznaczonym w upoważnieniu okresem . Za ten okres mogą
    żadać od ciebie każdej dokumentacji. Jednak jeżeli powezmą jakieś
    podejrzenia, to naczelnik może rozszerzyć zakres kontroli.

    Ja bym ci radził na wszelki wypadek zmienić ten rachunek bankowy.

  • 9. Data: 2004-08-13 17:02:47
    Od: g...@v...pl

> [...]
    > zamieszanie w calej ksiegowosci firmy, ze nie wiem czy to jest wszystko warte

    Jeszcze jedno - czy kazda wplata na moje konto musi miec pokrycie w fakturze?
    Co jezeli jestem firma jednoosobowa i mam tez wplaty prywatne (np. od
    znajomych) na to konto - czy musze te wplaty ksiegowac? Chodzi o to, ze wplaty
    jakie otrzymuje od klientow maja numer zamowienia w tytule i ten numer nie ma
    pozniej zadnego odbicia w fakturze jaka im wystawiam.

  • 10. Data: 2004-08-13 17:55:26
    Od: g...@v...pl

    > Ja bym ci radził na wszelki wypadek zmienić ten rachunek bankowy.

    Jak to zrobic jak najbardziej bezbolesnie ;) dla mnie i niezauwazenie dla
    tropicieli z US ;D?