  • 1. Data: 2005-03-22 07:14:43
    Temat: Koszty uzyskania - 1533,84 czy koszty biletów miesięcznych ?
    Od: "prosty podatnik" <g...@p...onet.pl>

    Przez cały rok 2004 dojeżdżałem do pracy ponad 60 km. Kupowałem imienne bilety
    miesięczne i posiadam je na łączną kwotę ok. 2100 zł. Zakład pracy w polu nr 35
    PIT-11 wpisał mi koszty 1533,75 (zamiast 1533,84 - ale mniejsza z tym). Jakie w
    takim razie powinienem wpisac koszty uzyskania w pole nr 34 w PIT-37: 1533,84
    czy sumę kosztów za bilety (ok. 2100,00) ???

    Pytam bo z tego co wyczytałem w objaśnieniach do wypełniania PIT-37 i różnych
    innych źródłach rozumiem że mogę sobie wpisać faktycznie poniesione koszty.
    Jednak dla pewności zapytałem pewną księgową z biura rachunkowego i ona twierdzi
    że nie mogę sobie wpisac tych 2100,00 ponieważ:
    - uzyskuję przychody tylko od jednego zakładu pracy,
    - mam skończone 25 lat,
    i różne takie - zupełnie nie rozumiem co to może mieć do rzeczy ?????

    P.S. Czy US może się doczepić jeżeli biletów miesięcznych nie kupowałem
    pierwszego dnia miesiąca i np. bilet za grudzień 2004 jest ważny dajmy na to od
    04.12.2004 do 03.01.2005 - czy koszt takiego biletu mogę w całości potraktować
    jako wydatek na dojazd poniesiony w 2004 roku ?

  • 2. Data: 2005-03-22 07:27:36
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    prosty podatnik wrote:

    > Pytam bo z tego co wyczytałem w objaśnieniach do wypełniania PIT-37 i różnych
    > innych źródłach rozumiem że mogę sobie wpisać faktycznie poniesione koszty.

    tak

> [...]
    > - mam skończone 25 lat,
    > i różne takie - zupełnie nie rozumiem co to może mieć do rzeczy ?????

    wyślij ją na drzewo (przynajmniej wg mnie)

    11. Jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów określone w ust. 2
    (ust 2 --> z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
    stosunku pracy oraz pracy nakładczej)
    są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami
    transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji
    miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte w
    wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie
    imiennymi biletami okresowymi.
    11a. Przepisy ust. 11 nie mają zastosowania do kosztów uzyskania
    przychodów ze źródeł określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9.

    ----czyli z wyjątkienm---
    5) przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z
    pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na
    sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony
    zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7,
    7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich
    powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub
    innych organów stanowiących osób prawnych,
    9)
    przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem,
    kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym
    przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez
    podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem
    przychodów, o których mowa w pkt 7.
    ---- koniec wyjątków----

    co ciebie raczej nie dotyczy

> [...]
    > 04.12.2004 do 03.01.2005 - czy koszt takiego biletu mogę w całości potraktować
    > jako wydatek na dojazd poniesiony w 2004 roku ?

    nie powinien się czepiać. Może by się przyczepił biletu kupionego 30
    grudnia ważnego do końca lutego, ale tak to nie.

    trzymaj te bilety teraz przez 6 lat, bo w razie kontroli masz bez nich
    przechlapane.

  • 3. Data: 2005-03-22 07:40:45
    Od: "opix" <m...@v...pl>

    Użytkownik "prosty podatnik" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:39a6.00000a06.423fc5e2@newsgate.onet.pl...
> [...]
    > - mam skończone 25 lat,
    > i różne takie - zupełnie nie rozumiem co to może mieć do rzeczy ?????

    wie ze dzwoni ale nie wie w którym kosciele
    podstawę do odpisu masz na podstawie pdof zapisanych w pkt o poniższej
    treści
    11. Jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów określone w ust. 2 są
[...]

    koszty te liczysz więc w całosci jeżeli nie były one
    refundowane -jeżeli były to tylko w części własnego pokrycia

> [...]
    potraktować
    > jako wydatek na dojazd poniesiony w 2004 roku ?

    mozesz w całosci bo opłatę wniosłeś w 2004 -liczy się dzień opłacenia a
    nie wykorzystania tytułu

    --
    == opix ==

  • 4. Data: 2005-03-22 07:44:21
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    opix wrote:

    > mozesz w całosci bo opłatę wniosłeś w 2004 -liczy się dzień opłacenia a
    > nie wykorzystania tytułu

    a znalazłeś gdzieś jakiś paragraf na to.
    Ja nie szukałem
    ale zastnawiam się co z biletem kupionym w grudniu na styczeń np.

  • 5. Data: 2005-03-22 08:09:41
    Od: "opix" <m...@v...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
    wiadomości news:d1oicm$jro$1@inews.gazeta.pl...

    > a znalazłeś gdzieś jakiś paragraf na to.
    > Ja nie szukałem
    > ale zastnawiam się co z biletem kupionym w grudniu na styczeń np.

    nielogiczne byłoby dzielenie kosztów proporcjonalnie bo powstałby
    kolejny problem w postaci podstawy do zaliczenia w 2005 kup kosztu
    poniesionego w 2004 -de facto uniemożliwiałoby zastosowanie tego dowodu
    w odliczeniu ponieważ poniesiony był w 2004 - liczy się dzień opłaty .
    to jest tak samo jak przy zakupie materiału do remontu który masz prawo
    odliczyć w 2004 jeżeli kupiłeś 31 grudnia 2004 pomimo że zostanie on
    spożytkowany w 2005 -liczy się dzień poniesienia kosztu a nie pożytku.
    ustawa odnosi się w całości poza nielicznymi wyjątkami w formie
    dokonanej czynności -przez co jest spójna a wyjątki są opisane
    wyraźnie -jak nie ma wyjątku to nie ma podstaw do innej interpretacji
    tylko w rozliczeniu ryczałtowym kup ze stosunku pracy ma zastosowanie
    zasada proporcjonalności ponieważ jest to ustawowe domniemanie kup i
    ulga ta ma bezpośredni związek ze stanem wykorzystania co ma
    odzwierciedlenie w ustawie .identycznie jest z refundacją pkt 11
    dokonywanego jako częściowe dopłaty do przejazdów z funduszy
    pracodawcy -wówczas też ma zastosowanie zasada proporcjonalności ale
    ....podatnik odpisuje koszty w czasie i w okresie poniesienia
    faktycznego a nie faktycznego wykorzystania .
    A jest zdecydowana różnica między terminem faktyczne poniesionych a
    faktycznie wykorzystanych opierając się o słownik polski co stanowi
    orzeczenie SN -poniesienie jest czynnością kosztu a wykorzystanie
    skutkiem -ustawa nie mówi o skutkach a o poniesieniu faktycznych
    kosztów .

    --
    == opix ==

  • 6. Data: 2005-03-22 08:22:35
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    opix wrote:

> [...]
    > orzeczenie SN -poniesienie jest czynnością kosztu a wykorzystanie
    > skutkiem -ustawa nie mówi o skutkach a o poniesieniu faktycznych

    Ja się po prostu pytam, bo mi się nie chciało szukać, czy może się
    dopracowali rozwiązania.
    Co jest logiczne to ja wiem.
    Pytanie czy logika pani w US będzie taka sama.
    Generalnie stawiał bym na logikę pani w US, czyli jak bilet w grudniu na
    dojazdy do pracy służył to odliczać.
    Uwaga na zwrot bilety miesieczne.
    Bilet dwumiesięczny/półroczny w grudniu nie przejdzie.