  • 1. Data: 2004-08-06 14:40:38
    Temat: Koszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika
    Od: Szexpir <s...@g...pl>

    Czy koszty związane z założeniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
    mogą stanowić koszty podatkowe dla wspólników, którzy je ponieśli - zgodnie
    z treścią aktu notarialnego i faktury VAT od notariusza?
    Chodzi o koszty związane z opłatami notarialnymi, podatkiem od czynności
    cywilnoprawnych i ew. kosztami wpisu sądowego od wpisania do księgi
    wieczystej wniesienia aportu?

    Pozdrawiam,
    Szexpir

  • 2. Data: 2004-08-07 13:18:11
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

    Użytkownik "Szexpir" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Chodzi o koszty związane z opłatami notarialnymi, podatkiem od czynności
    > cywilnoprawnych i ew. kosztami wpisu sądowego od wpisania do księgi

    Wydatki takie nie mogą być ani kosztami podatkowymi, ani kosztami
    bilansowymi Spółki. Obciążają one wyłącznie wspólnika/wspólników.
    Zastanawiam się, co bym zrobił, jeśli jednym ze wspólników była inna Spółka,
    wtedy takie wydatki (chyba) mogłyby być kosztem (również podatkowym) w
    Spółce-"Matce".

    Pozdrawiam

    MareK

  • 3. Data: 2004-08-07 16:17:52
    Temat: Re: Koszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika (was: Koszty za?o?enia spó?ki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika)
    Od: Szexpir <s...@g...pl>

> [...]
    > wtedy takie wydatki (chyba) mogłyby być kosztem (również podatkowym) w

    Szukam rozwiązania tego problemu (znalezienia pewnej podstawy do zaliczenia
    do kosztów dla spółek, które zakładają spółkę) i powoli dochodzę do
    wniosku, że nawet spółka, która tworzy spółkę, nie będzie miała (na 99 %)
    możliwości zaliczenia tych kosztów (wcale nie małych) do swoich kosztów
    uzyskania przychodów w chwili obejmowania udziałów. Taka możliwość pojawi
    się tylko:
    1. w momencie sprzedaży udziałów (bo art. 16 ust. 1 pkt 8 UPDOP),
    2. w razie gdy udziały są obejmowanie w zamian za aporty inne niż
    przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (bo art. 15 ust. 1j oraz ust
    1o (!!!).
    A co do art. 15 ust. 1 UDOP to spotkałem się ze stanowiskiem, że "cel
    osiągnięcia przychodu" musi być wyraźny, określony, nie może mieć
    charakteru ewentualnego(np. przyszłej dywidendy, czy zysku ze zbycia
    udziałów). Takie koszty uznano za niemające przełożenia na koszty
    osiągnięcia przychodu w momencie założenia spółki.
    Takie stanowisko wydaje się (niestety) że ma swoją podstawę w ustawie...

    Może ktoś ma jakiś pomysł na rozwiązanie tego problemu i ustalenie podstawy
    do wpisania tych wydatków w koszty???
    Pozdrowienia,
    Szexpir

  • 4. Data: 2004-08-07 21:51:30
    Temat: Re: Koszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika (was: Koszty za3o?enia spó3ki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika)
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

> [...]
    > 2. w razie gdy udziały są obejmowanie w zamian za aporty inne niż
    > przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (bo art. 15 ust. 1j oraz ust

    To ma ręce i nogi nawet z niepodatkowego podejścia:
    - objęte udziały stanowią w Spółce aktywa, a nie koszt związany z
    działanością, i dopiero w momencie ich zbycia (jest przychód) możemy mówić o
    kosztach,
    - przekazanych aportów trzeba się jakoś "pozbyć", i tu szczęśliwie takie
    umorzenie jest KUP

> [...]
    > osiągnięcia przychodu w momencie założenia spółki.
    > Takie stanowisko wydaje się (niestety) że ma swoją podstawę w ustawie...

    Zgodnie z zasadą współmierności należałoby zarachować te koszty w okresie, w
    którym następują przychody. Bardzo mocno naciągając możnaby je zawiesić do
    tego czasu na RMK, ale nie potrafiłbym się z tego przed UKS wybronić. Chyba
    że zwalając winę na Zarząd :-) - "Prezes kazał !".

    > Może ktoś ma jakiś pomysł na rozwiązanie tego problemu i ustalenie
    podstawy
    > do wpisania tych wydatków w koszty???

    Chyba się nie da :-)

    Nie wiem o jakie kwoty chodzi, ale może wystarczy zorganizować "na papierze"
    wyjazd na miesiąc do kontrahentów za granicę dla całego Zarządu i z
    zaoszczędzonych diet zrekompensować wydatki Wspólnikom ?