  • 21. Data: 2009-07-17 10:27:43
    Temat: Re: Kto odpowiada za nieodprowadzenie skladek ?
    Od: spp <s...@o...pl>

    Baloo pisze:
    > "spp" <s...@o...pl> napisał

    > Czyli?

    Jeżeli pracodawca przeleje omyłkowo dwukrotnie to samo wynagrodzenie to
    pracownik zobowiązany jest jedno zwrócić.

    Jeżeli pracodawca omyłkowo wypłaci pracownikowi kwotę wynagrodzenia
    brutto, bez potrąceń podatku i ZUS to nie oznacza, że pracownik
    automatycznie nie musi zapłacić podatku i ZUS a robi to za niego
    pracodawca. :)

    --
    spp

  • 22. Data: 2009-07-17 10:28:49
    Od: spp <s...@o...pl>

    spp pisze:

> [...]
    > brutto, bez potrąceń podatku i ZUS to nie oznacza, że pracownik
    > automatycznie nie musi zapłacić podatku i ZUS a robi to za niego

    W tym przypadku 'robi' = 'finansuje' a nie 'odprowadza'. :)

    --
    spp

  • 23. Data: 2009-07-17 10:31:35
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "spp" <s...@o...pl> napisał w wiadomości news:4a60521f$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > brutto, bez potrąceń podatku i ZUS to nie oznacza, że pracownik
    > automatycznie nie musi zapłacić podatku i ZUS a robi to za niego

    Jakieś wsparcie? :)
    Bo na tej zasadzie, to pracodawca może z czystego lenistwa notorycznie
    miesiąc w miesiąc "się mylić" i wypłacać pracownikowi kwoty brutto, a potem
    mieć z nosie, co się będzie dalej działo ze składkami.

  • 24. Data: 2009-07-17 10:31:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    spp pisze:

> [...]
    > brutto, bez potrąceń podatku i ZUS to nie oznacza, że pracownik
    > automatycznie nie musi zapłacić podatku i ZUS a robi to za niego

    Pracownik może stwierdzić, że już pieniądze wydał (może przecież
    dostawać więcej niż wynika z umowy) i z roszczenia zwrotu nic nie
    wyjdzie. W dodatku większa kwota netto zwiększy kwotę brutto, od której
    trzeba będzie odprowadzić składki.

    --
    Liwiusz

  • 25. Data: 2009-07-17 10:34:32
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > W dodatku większa kwota netto zwiększy kwotę brutto, od której trzeba
    > będzie odprowadzić składki.

    To też mi przyszło do głowy. Może pracownik uznał, że dostał podwyżkę albo
    premię i kwota przelana na konto jest kwotą netto. Ucieszył się i wydał z
    radości tę kasę ;-) Wtedy albo się dogadują jak dżentelmeni, albo
    pracodawca zwiększa niestety odpowiednio podstawę opodatkowania i
    oskładkowania. Na drugi raz się na pewno nie pomyli ;-)

  • 26. Data: 2009-07-17 10:35:20
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "spp" <s...@o...pl> napisał

    > Jeżeli pracodawca przeleje omyłkowo dwukrotnie to samo wynagrodzenie to
    > pracownik zobowiązany jest jedno zwrócić.

    Do tego też poproszę podstawę prawną :)

  • 27. Data: 2009-07-17 10:38:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baloo pisze:
    > "spp" <s...@o...pl> napisał

    > Do tego też poproszę podstawę prawną :)

    Tutaj będzie miało zastosowanie najzwyklejsze bezpodstawne
    wynagrodzenie. Warunkiem braku zwrotu jest fakt, aby pracownik pieniądze
    wydał, oraz nie wiedział, że są nienależne.

    W przypadku pensji "trochę" wyższej łatwo obronić pracownika. W
    przypadku 2 razy więcej - to zależy. Na ile pracownik mógł się
    spodziewać 2 razy więcej, czy były to 2, czy 1 przelew, z jakim tytułem itp.

    --
    Liwiusz

  • 28. Data: 2009-07-17 10:40:46
    Od: spp <s...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > dostawać więcej niż wynika z umowy) i z roszczenia zwrotu nic nie
    > wyjdzie. W dodatku większa kwota netto zwiększy kwotę brutto, od której

    'Takiej sytuacji ustawodawca poświęcił szereg przepisów Kodeksu
    cywilnego ( art. 405 i nast.), ustalając, że osoba, która otrzymała
    korzyść majątkową - tu środki pieniężne - bez podstawy prawnej, nie może
    korzystać z ochrony prawnej, lecz zobowiązana jest otrzymane środki
    zwrócić.'

    --

    spp

  • 29. Data: 2009-07-17 10:41:09
    Od: spp <s...@o...pl>

    Baloo pisze:

> [...]
    > miesiąc w miesiąc "się mylić" i wypłacać pracownikowi kwoty brutto, a
    > potem mieć z nosie, co się będzie dalej działo ze składkami.

    KC art. 405 i nast.

    --
    sp[p

  • 30. Data: 2009-07-17 10:42:14
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Tutaj będzie miało zastosowanie najzwyklejsze bezpodstawne
    > wynagrodzenie. Warunkiem braku zwrotu jest fakt, aby pracownik pieniądze
    > wydał, oraz nie wiedział, że są nienależne.

    A w jaki sposób można go do tego zmusić?
    Teoretycznie można nie wypłacić w kolejnym miesiącu, ale nie wiem, czy tak
    wolno. Przypuszczalnie nie, tak, jak nie wolno bez zgody pracownika
    potrącić z pensji jego nierozliczonej zaliczki np. na delegację.

    I czy podobna zasada obowiązku zwrotu działa w przypadku zwykłego
    omyłkowego przelania na cudze konto jakiejś kwoty? Słyszałem kiedyś, że
    odbiorca takiego przelewu nie ma obowiazku zwrotu i że jest to tylko i
    wyłącznie jego dobra wola.