  • 1. Data: 2003-07-17 13:45:12
    Temat: Kupno nieruchomosci
    Od: "piokog" <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    Chcialbym zakupic atrakcyjna nieruchomosc (w celu prowadzenia wlasniej
    dzialalnosci) i nie wiem dokonca jak to jest odnosnie podatku? Czy płace 22%
    i musze wczesniej zarejstrować firme i dopiero US odda mi podatek? Czy moze
    jest jakas inna stawka do opodatkowania? A takze prosilbym jakies inf.
    oddnosnie opłat zwiazanych z zakupem nieruchomosci?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2003-07-18 10:11:46
    Temat: Re: Kupno nieruchomosci
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jul 2003, piokog wrote:

> [...]
    >+ jest jakas inna stawka do opodatkowania? A takze prosilbym jakies inf.
    >+ oddnosnie opłat zwiazanych z zakupem nieruchomosci?

    Właśnie spłatałeś taki stos niejasności że chyba nikomu nie chce
    się bawić ani we wróżkę ani w rozplątywanie co poeta mógł mieć
    na myśli :[
    Zacznij od objaśnień:
    - czy chcesz kupić od osoby fizycznej czy firmy
    - kupujesz grunt z budynkiem ?
    - czy "22%" masz na myśli VAT ?
    - czy słyszałeć nazwę PCC ?
    - jaką kolejność miałeś na myśli zapodając "wcześniej zarejestrować" ?
    Bo można podejrzewać że może chodzić o przypadek kiedy trzeba
    wcześniej zarejestrować się jako *podatnik VAT* (a to nie to
    samo co "zarejestrować firme" !!

    Ty chyba doradcy potrzebujesz a nie zabierania się samodzielnie
    za operację, sądząc z pytań :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-07-18 11:42:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jul 2003, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Właśnie spłatałeś taki stos niejasności że chyba nikomu nie chce

    Miało być: "właśnie splątałeś".
    Out-of-sync :[ !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-07-18 12:36:46
    Od: "piokog" <p...@p...onet.pl>

    OK. sorki za nie jasnosci?
    Moze po kolei
    1.Zamierzam kupic nieruchomosc od firmy
    2.kupuje grunt z budynkiem (13a i pawilon handlowy 200m)
    3. "czy słyszałeć nazwę PCC" - nie slyszalem
    4.jaką kolejność miałeś na myśli zapodając "wcześniej zarejestrować" ? - tzn
    ze nie mam zarejstrowanej dzialalnosci gosp., a slyszalem ze wczesniej ja
    musze zarejstrowac azeby US. zwrocil mi VAT (nie wem czy to jest prawda),
    owa nie ruchomosc kosztuje 260 tys. zl + chyba VAT
    pozdrawiam

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

  • 5. Data: 2003-07-18 17:05:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jul 2003, piokog wrote:

    >+ OK. sorki za nie jasnosci?
    >+ Moze po kolei
    >+ 1.Zamierzam kupic nieruchomosc od firmy

    OK. Zakładam że od firmy będącej podatnikiem VAT :)
    To AFAIK (choć MF ma chrapkę na zmiany) grunt ciągle "nie
    podlega" pod VAT, budynek tak.

    >+ 2.kupuje grunt z budynkiem (13a i pawilon handlowy 200m)

    J.w. IMO powinny być 2 osobne "papiery": rachunek (!) na grunt,
    faktura na budynek.

    >+ 3. "czy słyszałeć nazwę PCC" - nie slyszalem

    Podatek od czynności cywilnoprawnych, m.in. od sprzedaży.
    Obowiązuje "jeśli dana transakcja nie podlega lub nie jest
    zwolniona z VAT". Może ktoś skomentuje, ale IMHO skoro grunt
    *nie podlega* pod VAT - to rachunek za grunt chyba powinien
    być objęty tym podatkiem.
    Może to dziwne, że trzeba tak "rozbijać" nieruchomość :),
    ale cóż poradzę :)
    Wracając do PCC: ponieważ sprzedaż nieruchomości musi być
    potwierdzona notarialnie, to IMO & AFAIK płatnikiem PCC
    będzie notariusz (w sąsiednim wątku ktoś ROTFLował z sugestii
    że przy kupnie nieruchomości wypełnia się formularz PCC1 :))

> [...]
    >+ musze zarejstrowac azeby US. zwrocil mi VAT (nie wem czy to jest prawda),
    >+ owa nie ruchomosc kosztuje 260 tys. zl + chyba VAT

    Dokładniej kolejność jest nieco inna:
    1. musisz zarejestrować się jako przedsiębiorca, czyli "otworzyć
    firmę".
    2. musisz zarejestrować się jako płatnik VAT (osobno !)
    3. dopiero będąc płatnikiem VAT będziesz miał prawo ów VAT (od
    budynku i tylko od budynku !) odliczyć.

    Jeśli kupisz budynek po zarejestrowaniu DG ale *przed* zarejestrowaniem
    się jako VATman - nic ci nie pomoże, VATu nie odliczysz. Dlatego
    cię wielkimi literami pytam, bo ty chyba kojarzysz "firma == VAT"
    a to *nie jest prawda* !

    Tak poza konkursem: grunt nie podlega również amortyzacji... :)

    No i na deser w kwestii formalnej: nie mógłbyś odpowiadać *pod*
    cytatem ? (odpowiednio przyciętym - to już druga część sugestii :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-07-18 19:39:40
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w |

> [...]
    | będzie notariusz (w sąsiednim wątku ktoś ROTFLował z sugestii
    | że przy kupnie nieruchomości wypełnia się formularz PCC1 :))

    cały twój post jest w 100% ok. od gruntu płaci się PCC w wys. 2% oczywiście w
    kancelarii notarialnej

  • 7. Data: 2003-07-18 20:48:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ OK. Zakładam że od firmy będącej podatnikiem VAT :)
    >+ To AFAIK (choć MF ma chrapkę na zmiany) grunt ciągle "nie
    [...]
> [...]
    >+ zwolniona z VAT". Może ktoś skomentuje, ale IMHO skoro grunt
    >+ *nie podlega* pod VAT - to rachunek za grunt chyba powinien

    Komentarz "przy okazji" w dzisiejszej GP:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/3.html?numer=995&d
    ok=995.3.3.2.4.3.0.1.htm

    Wygląda że nie sprzeciwiają się mojej interpretacji ;) !

    pozdrowienia :) Gotfryd

  • 8. Data: 2003-07-18 21:20:12
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    | Wygląda że nie sprzeciwiają się mojej interpretacji ;) !

    bo jest w porządku, ale swoją drogą ciekawa sprawa że UeSy raczej nigdy nie ruszają
    wartości rynkowych nieruchomości z gruntem sprzedawanych przez developera,, przecież
    takich umowach wartość gruntu z reguły przekraczacza 4-5 krotnie wartość rynkową,
    powinno sporządzać się akt notarialny tak żeby pobierać PCC od wartości rynkowej, a
    cenę sprzedaży pisać rzeczywistą

  • 9. Data: 2003-07-18 21:25:18
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Slayer" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    | powinno sporządzać się akt notarialny tak żeby pobierać PCC od wartości rynkowej, a

    99% osób które kupiło mieszkanie od developera powinno zwrócić się do US o
    stwierdzenie nadpłaty(od PCC od udziału w gruncie), oczywiście, o ile zachowane są
    terminy zgodne z OP......
    ale jaja by były.....

  • 10. Data: 2003-07-19 06:34:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jul 2003, Slayer wrote:
    [...]
> [...]
    >+ developera,, przecież w takich umowach wartość gruntu z reguły
    >+ przekraczacza 4-5 krotnie wartość rynkową,

    +++++++++
    2. Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnej określa się na
    podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości w obrocie
    rzeczami tego samego rodzaju i gatunku,[...]
    ---------

    Podkreślając "tego samego rodzaju" trzeba uznać że wartość ziemi
    sprzedawanych *przez deweloperów* (można rzec: "w określony sposób")
    jest "normalna", bo sam tak napisałeś :]
    Jeśli tak jest - to raczej jest pytanie czy to nie granda (takie
    przebicie ceny) a nie czy podatek jest właściwy (skoro u *wszystkich*
    deweloperów *tyle* kosztuje...)
    Ww. oczywiście IMO :)

    pozdrowienia, Gotfryd