  • 71. Data: 2009-04-22 14:43:27
    Temat: Re: Moge miec 50% kosztow uzyskania przychodu ?
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Nie można odmówić takiemu rozumowaniu logiki :), problem w "zasadach
    > prawa" :[

    Odgrzebuję wątek :)
    Szukałem dziury w całym wcale nie po to, żeby z niej skorzystać, tylko
    dlatego, żeby się upewnić, czy w przypadku rozliczania sprzedaży
    licencji poza DG (w rozumieniu updof), nagle nie okaże się, że US
    zastosuje odwrotną interpretację, choćby dlatego, że akrat tak będzie
    korzystniej dla skarbu państwa w danym przypadku :)

    Czyli jak wg obecnego stanu prawnego, interpretacji i wyroków sądu
    należałoby się rozliczać?

    Czerpanie korzyści z praw autorskich, zwłaszcza częstotliwe, jest dg z
    punktu widzenia ustawy o vat.
    Czyli czynny watowiec, prowadzący dg, powinien wszystko (faktury, stawki
    podatku, rejestry, księgi, deklaracje) robić tak, jakby to była
    najzwyklejsza sprzedaż w ramach dg. Jedyna róznica to taka, że sam
    przychód netto nie może być doliczony do przychodu z dg (ma być
    rozliczany osobno, bez zaliczek, dopiero w pit-36 wiersz 8 z kosztami
    50%), no i do kosztów dg nie można zaliczać wydatków na cele związane z
    osiąganiem tych konkretnych przychodów, ale odliczanie vatu jak najbardziej.
    Tak to powinno wyglądać, czy tym razem coś przekombinowałem w drugą
    stronę? :)
    Andrzej

  • 72. Data: 2009-04-22 14:47:57
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-04-2009 o 16:43:27 ajt <a...@u...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > przychód netto nie może być doliczony do przychodu z dg (ma być
    > rozliczany osobno, bez zaliczek, dopiero w pit-36 wiersz 8 z kosztami

    Nie chce mi się wertować teraz ustawy - ale czy zaliczki na PIT
    pobierane przez płatnika nie wystąpią w przypadku sprzedaży firmie?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 73. Data: 2009-04-22 16:57:15
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Tomek pisze:

    > Nie chce mi się wertować teraz ustawy - ale czy zaliczki na PIT
    > pobierane przez płatnika nie wystąpią w przypadku sprzedaży firmie?

    Prawdę mówiąc trudno mi sobie wyobrazić funkcjonowanie tego przy
    sprzedaży rzędu setek rocznie, w dodatku firmom z różnych rejonów kraju.
    Weź namów takiego klienta, żeby kupił licencję za np. 100zł, przyjął
    fakturę vat na to, a do tego odprowadził zaliczkę i jeszcze pita wysłał.
    Może jednak masz rację i tak ma być :)

    Jest jeszcze wariant taki, że nabywca może być za granicą, wtedy raczej
    zaliczek nie pobierze.
    Andrzej

  • 74. Data: 2009-04-22 17:10:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-04-2009 o 18:57:15 ajt <a...@u...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > Weź namów takiego klienta, żeby kupił licencję za np. 100zł, przyjął
    > fakturę vat na to, a do tego odprowadził zaliczkę i jeszcze pita wysłał.

    Art. 41. 1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich
    jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,
    które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9
    oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy
    pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, (...)

    Czyli miałem rację? Jeśli tak, to niezły absurd tu mamy...

    > Jest jeszcze wariant taki, że nabywca może być za granicą, wtedy raczej
    > zaliczek nie pobierze.

    Wtedy PIT-53 :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 75. Data: 2009-04-22 17:29:44
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Tomek pisze:
    > Czyli miałem rację? Jeśli tak, to niezły absurd tu mamy...

    Na to wychodzi :)

    > Wtedy PIT-53 :)

    Który zniknął razem z PIT-5, w dodatku w ustawie nie widzę nigdzie
    zapisu o konieczności wpłat zaliczek w takiej sytuacji, więc pewnie
    dopiero w picie rocznym rozliczenie, chyba że coś znajdziesz :)
    Andrzej

  • 76. Data: 2009-04-22 17:33:50
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-04-2009 o 19:29:44 ajt <a...@u...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > zapisu o konieczności wpłat zaliczek w takiej sytuacji, więc pewnie
    > dopiero w picie rocznym rozliczenie, chyba że coś znajdziesz :)

    art. 44a
    3a. Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie
    do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za
    grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne,
    stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której
    mowa w art. 27 ust. 1. (...)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 77. Data: 2009-04-22 17:48:52
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w
    skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. (...)

    44a jest oznaczony jako uchylony, właśnie jakoś tak od czasu, kiedy
    pit-53 zniknął.
    Andrzej

  • 78. Data: 2009-04-22 18:46:05
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-04-2009 o 19:48:52 ajt <a...@u...com.pl> napisał(a):

> [...]
    skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. (...)

    > 44a jest oznaczony jako uchylony, właśnie jakoś tak od czasu, kiedy

    Chyba raczej uchylili w nim PIT-53 a reszta została ?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 79. Data: 2009-04-22 19:07:27
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Tomek pisze:

    > Chyba raczej uchylili w nim PIT-53 a reszta została ?

    No ale gdzie ta reszta została, bo wszystkie zapisy traktujące o
    samodzielnej wpłacie zaliczek odwołują się do punktów wyliczających
    dochody z rozmaitych źródeł, oprócz praw majątkowych właśnie.
    Andrzej

  • 80. Data: 2009-04-23 09:13:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Apr 2009, ajt wrote:

    > Weź namów takiego klienta, żeby kupił licencję za np. 100zł, przyjął fakturę
    > vat na to, a do tego odprowadził zaliczkę i jeszcze pita wysłał.

    Możesz namówić na "komplet".
    W VAT jest furtka dla wystawiania f-r przez nabywcę, dajesz mu
    upoważnienie, on Ci wystawia f-rę na której część netto rozlicza
    tak jak każdy rachunek "osobisty".
    Żeby było śmieszniej, tylko przy VAT możliwa jest taka konstrukcja,
    w której *faktycznie* nabywca jest wystawcą :) (jak w praktyce
    często się zdarza przy umowach osobistych).

    pzdr, Gotfryd