  • 1. Data: 2004-01-30 07:33:51
    Temat: Najem a rachunki
    Od: "Robert" <W...@p...com.pl>

    Wynajmuję mieszkanie i płacę ryczałt. Rachunek za gaz przychodzi na nazwisko
    zmarłej Babci , więc nie muszę chyba dodawać tego do swojego przychodu?
    Robert

  • 2. Data: 2004-01-30 15:18:57
    Temat: Re: Najem a rachunki
    Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>

    W artykule news:bvd1ai$7cc$1@atlantis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): Robert z adresu <W...@p...com.pl> napisał(a):

    > Wynajmuję mieszkanie i płacę ryczałt. Rachunek za gaz przychodzi na
    > nazwisko zmarłej Babci , więc nie muszę chyba dodawać tego do swojego
    > przychodu? Robert

    Rachunek za gaz do przychodu ? Przecież to czy uznać za przychód opłaty za
    media zależy od tego czy wynajmujący opłaca sam czy przekazuje pieniądze za
    opłaty najemcy. Nieważne na kogo jest rachunek tylko kto za niego płaci.
    Poprawnie sformułowana umowa najmu przerzucająca wykonywanie opłat na
    najemcę nie rodzi przychodu dla wynajmującego. Spytaj dokładnie w US
    właściwym dla twojego miejsca zamieszkania.

  • 3. Data: 2004-01-30 16:35:41
    Od: "Grzegorz Czapla" <c...@p...onet.pl>

    Czy aby na pewno?
    ---------------------
    e-Podatki - Komentarze i opinie - 20 stycznia 2004 r.
    Wynajem w ciemno.

    Ministerstwo Finansów w piśmie z 25 czerwca 2003 r wyjaśniło, że podatek
    ryczałtowy od przychodów z najmu (w wysokości 8,5 oraz 20 proc.) płaci się
    od przychodu, a nie od dochodu.

    Do tej pory za przychód uznawano czynsz od najemcy, a także uiszczaną przez
    niego opłatę mieszkaniową, opłaty stałe za media i podatek od nieruchomości.
    To się jednak zmieniło. W piśmie z 25 czerwca 2003 r. resort finansów
    wyjaśnił, że "opodatkowaniem objęte są (czyli stanowią przychód
    wynajmującego) ponoszone przez najemcę opłaty za rozmowy telefoniczne
    przeprowadzane z aparatu zainstalowanego w wynajmowanym lokalu, za wodę, za
    energię elektryczną, za centralne ogrzewanie i za gaz zużyty na potrzeby
    najemcy wynikające z faktur wystawionych na nazwisko właściciela lokalu z
    uwzględnieniem wskazań liczników, jeżeli umowy z dostarczycielami mediów
    zawarł wynajmujący".
    (źródło: Gazeta Wyborcza 20/01/04)
    ------------------------

    Grzesiek

  • 4. Data: 2004-01-30 17:39:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2004, Maciej wrote:
    [...]
    >+ Nieważne na kogo jest rachunek tylko kto za niego płaci.

    Przyznam że ciekawa interpretacja ;)
    Znaczy: rachunek jest FAŁSZYWY ?
    Bo jesli NIE jest zapłacony przez lub w imieniu osoby która
    zawarła umowę, to znaczy że strona trzecia "się wtranżoliła"
    (do czego nie ma prawa) i druga strony umowy (gazownia dla
    przykładu) ma wszelkie podstawy żeby sięgnać do K.C....

    >+ Poprawnie sformułowana umowa najmu przerzucająca wykonywanie opłat na
    >+ najemcę nie rodzi przychodu dla wynajmującego.

    Widziałem takie teksty, podobnoż były w Gazecie Prawnej.
    Ale ustawę też widziałem i przekonany nie jestem ;)

    >+ Spytaj dokładnie w US
    >+ właściwym dla twojego miejsca zamieszkania.

    W zasadzie za ten pomysł powinnismy jakas nagrodę grupowa
    przyznawać :) - za "ustne informacje" znaczy :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-01-30 17:41:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2004, Grzegorz Czapla wrote:
    [...]
    >+ Ministerstwo Finansów w piśmie z 25 czerwca 2003 r wyjaśniło, że podatek

    O, thx :) za zapodanie.
    [...]
    >+ Do tej pory za przychód uznawano czynsz od najemcy, a także uiszczaną przez
    >+ niego opłatę mieszkaniową, opłaty stałe za media i podatek od nieruchomości.
    >+ To się jednak zmieniło.

    Trochę poprotestuję: taka interpretacja istniała *od czasu uchwalenia
    ustawy*, tyle że niektórzy z mocnym przekonaniem brali "własna
    interpretację na rozum własny i logikę" z wiadomym skutkiem... :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-01-30 18:16:47
    Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>

    W artykule news:bve15o$ch4$1@nemesis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): Grzegorz Czapla z adresu <c...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > wystawionych na nazwisko właściciela lokalu z uwzględnieniem wskazań
    > liczników, jeżeli umowy z dostarczycielami mediów zawarł wynajmujący".

    Jest to jak najbardziej logiczne, ale w momencie wejścia opodatkowania najmu
    ryczałtem spotkałem się z następującą interpretacją : Jeżeli w umowie wprost
    określi się, że opłaty z tytułów ponosi najemca to nie podlega to
    opodatkowaniu, gdyż nie ma wtedy przychodu. Pieniędzy za media nie dostaje
    do ręki wynajmujący, a jedynie zapłacone rachunki. Ale musi to być
    jednoznacznie określone w umowie.

  • 7. Data: 2004-01-30 18:27:32
    Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>

    W artykule
    ortezjan.zabrze.pl,
    niejaki(a): Gotfryd Smolik news z adresu <s...@s...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > (do czego nie ma prawa) i druga strony umowy (gazownia dla
    > przykładu) ma wszelkie podstawy żeby sięgnać do K.C...

    Mieszkam w mieszkaniu które jest własnością ojca. Rachunki opłacam ja bo
    ojciec mieszka gdzie indziej czy powinni wszyscy pozrywać ze mną umowy i
    posądzić o to że jest fałszywy. Poza tym może nie pobieram opłat za media bo
    ustaliłem taki czynsz, ze sam płacę rachunki. Przemyśl

    > W zasadzie za ten pomysł powinnismy jakas nagrodę grupowa
    > przyznawać :) - za "ustne informacje" znaczy :)

    Jak najbardziej trafna podpowiedź, gdyż w naszym kraju interpretacje US
    pomimo że jeden kraj, że warto uzyskać informację bezpośrednio u nich w celu
    uniknięcia problemów.

  • 8. Data: 2004-01-30 22:17:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ > Przyznam że ciekawa interpretacja ;)
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    >+ Mieszkam w mieszkaniu które jest własnością ojca. Rachunki opłacam ja bo
    >+ ojciec mieszka gdzie indziej czy powinni wszyscy pozrywać ze mną umowy

    Nie, bo płacisz w imieniu ("za") ojca. Fakt że być może figurujesz
    jako wpłacający jest bez znaczenia: być może kupiłeś jego dług
    i go regulujesz ;)

    >+ Poza tym może nie pobieram opłat za media bo
    >+ ustaliłem taki czynsz, ze sam płacę rachunki. Przemyśl

    Nie ma co przemyśliwać: jeśli owe opłaty są "zawarte w czynszu"
    to wszystko jest w porządku, tak ma być.
    Problem zaczyna się jeśli ktoś NIE ujął w czynszu owych "opłat
    związanych z wynajmem" i lokator płaci w jego imieniu: w sąsiednim
    poście powołujesz się na "spotykane na początku interpretacje".
    IMHO - one były niezgodne z literą przepisu i tyle :(

> [...]
    >+ pomimo że jeden kraj, że warto uzyskać informację bezpośrednio u nich w celu

    Ale nie *ustnie*. Co można sobie zrobić z ustnym wyjaśnieniem można
    znaleźć w googlu :) - oczywiście w razie kontroli.
    Przeciwko pytaniu "we właściwym US" nie mam nic :)
    W związku z podtrzymaniem pomysłu "ustna informacja" podtrzymuję
    potencjalną nominację na potencjalne wyróżnienie :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-01-31 17:53:37
    Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>

    W artykule
> [...]

    > Nie, bo płacisz w imieniu ("za") ojca. Fakt że być może figurujesz
    > jako wpłacający jest bez znaczenia: być może kupiłeś jego dług

    Powiem tak - to jest filozofia grecka.

  • 10. Data: 2004-01-31 23:53:57
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Maciej" <m...@k...vectranet.fr> napisał w wiadomości

> [...]
    > dostaje
    > do ręki wynajmujący, a jedynie zapłacone rachunki. Ale musi to być

    Nie jest ważne, kto dostaje pieniądze do ręki. Umowa z TPSA czy dostawcą
    energii wiąże zwykle właściciela mieszkania i on jest zobowiązany. Czyli
    opłatę wnosi właściciel, czasami tylko nie swoimi rękoma. Ponieważ pieniądze
    otrzymuje od najemcy, jest to jego przychód. A że w ryczałcie nie odlicza
    się kosztów, to...

    Pzdr,
    BaLab