  • 1. Data: 2004-01-29 22:30:52
    Temat: KUP i wynajem
    Od: "JKK" <y...@p...onet.pl>

    Sorry, że truję d...., ale nikt mi nie odpowiedział a nadal niejasna jest
    dla mnie następująca sprawa:
    Od 1 stycznia na podstawie umowy wynajmuję mieszkanie (nowe) na które
    jeszcze nie mam aktu notarialnego.
    Najemcę zameldowałem na pobyt tymczasowy.
    Z developerem jestem rozliczony i czekam zgodnie z warunkami umowy na
    podpisanie aktu notarialnego w terminie 3 m-cy od odbioru lokalu.
    Ponieważ osiągam przychód z tego wynajmu jestem zobowiązany odprowadzać
    podatek do ZUS.
    Czy opłaty, które poniosę na ustanowienie własności lokalu u notariusza mogę
    sobie wliczyć do KUP? Będzie to kwota rzędu 3 tys. pln?
    Przeglądając UOPDOOF nie znalazłem w Art. 24 punktu, który zabraniałby tego.
    Ale może ustawodawca nie przewidział tego, że ktoś będzie wynajmował
    mieszkanie nie posiadając na nie aktu notarialnego (tytułu prawnego)?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-01-30 11:43:00
    Temat: Re: KUP i wynajem
    Od: "JKK" <y...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JKK" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Przeglądając UOPDOOF nie znalazłem w Art. 24 punktu, który zabraniałby
    tego.

    oczywiście w Art.23

  • 3. Data: 2004-01-30 15:39:28
    Od: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>

    W artykule news:bvc1g9$ssi$1@news.onet.pl,
    niejaki(a): JKK z adresu <y...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Od 1 stycznia na podstawie umowy wynajmuję mieszkanie (nowe) na które
    > jeszcze nie mam aktu notarialnego.

    A to można wynajmować coś czego się nie jest właścicielem ?

    > Ponieważ osiągam przychód z tego wynajmu jestem zobowiązany
    > odprowadzać podatek do ZUS.

    A podatek do ZUS to niby co masz na myśli ?

  • 4. Data: 2004-01-30 17:08:05
    Od: "JKK" <y...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej" <m...@k...vectranet.fr> napisał w wiadomości

    > A to można wynajmować coś czego się nie jest właścicielem ?

    Tzn. nie mogę go wynajmować?
    To może inaczej: skoro nie jestem właścicielem mieszkania to jest nim
    developer, ja jego najemcą i teraz podnajmuję lokal kolejnym najemcom.
    Oczywiście nie ma umowy najmu między developerem a mną, więc nie ma również
    zakazu z jego strony podnajmu.
    Czy płaci się podatek od podnajmu, bo tak to chyba trzeba nazwać?

    > A podatek do ZUS to niby co masz na myśli ?

    Chodziło oczywiście o US, sorki.

  • 5. Data: 2004-01-30 17:51:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2004, JKK wrote:

> [...]
    >+ > > jeszcze nie mam aktu notarialnego.
    >+ >
    >+ > A to można wynajmować coś czego się nie jest właścicielem ?

    Oczywiscie. Dzierżawiac - "o ile nie zabroniono".
    Przy najmie - "o ile pozwolono w umowie". Zapisy sa w Kodeksie
    Cywilnym :), w ramach każdej dyskusji o "spółdzielczym prawie
    własnosci" wtykam uwagę że "dzierżawcy wolno więcej" :)

    >+ Tzn. nie mogę go wynajmować?
    >+ To może inaczej: skoro nie jestem właścicielem mieszkania to jest nim
    >+ developer, ja jego najemcą

    No to jak najemca - wtedy musisz mieć w ręku umowę która
    *pozwala* na podnajem. W to że ustnie ci ktos pozwolił
    pewnie nikt nie uwierzy :)
    Niemniej... to jest domena prawa cywilnego: dopóki nie zadrzesz
    z developerem to podatki nic wspólnego z kwestia "czy wolno"
    nie maja. Jak zadrzesz... to będzie problem kto ma przychód,
    bo deweloperowi się odszkodowanie może należeć :] a ono MOŻE
    nie być KUP (i będa dwa podatki :])

    >+ i teraz podnajmuję lokal kolejnym najemcom.
    >+ Oczywiście nie ma umowy najmu między developerem a mną, więc nie ma również
    >+ zakazu z jego strony podnajmu.

    Bład. Aby podnajmować musisz mieć albo umowę *dzierżawy* ("dzierżawca
    posługuje się przedmiotem dzierżawy jak własciciel") albo najmu
    z *wyraznym zezwoleniem* na podnajem !

    >+ Czy płaci się podatek od podnajmu, bo tak to chyba trzeba nazwać?

    Jak od najmu, IMO.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-01-30 21:06:20
    Od: "JKK" <y...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

    > No to jak najemca - wtedy musisz mieć w ręku umowę /ciach ....

    Art. 660. kc: "Umowa najmu nieruchomości lub pomieszczenia na czas dłuższy
    niż rok powinna być zawarta na piśmie. W razie niezachowania tej formy
    poczytuje się umowę za zawartą na czas nie oznaczony."

    A jednak nie musi być na piśmie, tylko powinna być ....

    > która *pozwala* na podnajem. W to że ustnie ci ktos pozwolił
    > pewnie nikt nie uwierzy :)

    Art. 668. kc.§ 1. Najemca może rzecz najętą oddać w całości lub części
    osobie trzeciej do bezpłatnego używania albo w podnajem, jeżeli umowa mu
    tego nie zabrania.

    Ewidentnie umowa mi tego nie zabrania, bo jej nie ma, a po drugie developer
    zezwolił na zameldowanie w lokalu osób podnajmujących (osobiście wydał druki
    do wypełnienia).

> [...]
    >
    > Bład. Aby podnajmować musisz mieć albo umowę *dzierżawy* ("dzierżawca
    > posługuje się przedmiotem dzierżawy jak własciciel") albo najmu

    tutaj patrz kc art 660 i 668, czyli jak wyżej

    Dzięki za odzew i czekam niecierpliwie co dalej ....

  • 7. Data: 2004-01-30 22:07:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2004, JKK wrote:
    [...]
> [...]
    >+ niż rok powinna być zawarta na piśmie. [...]
    >+
    >+ A jednak nie musi być na piśmie, tylko powinna być ....

    Nie to miałem na myśli :) - tylko:

    >+ > która *pozwala* na podnajem. [...]
    >+
    >+ Art. 668. kc.§ 1. Najemca może rzecz najętą oddać [...]
    >+
    >+ Ewidentnie umowa mi tego nie zabrania,

    Mój błąd: ostatnio zaglądałem w te okolice KC w związku z postami
    na grupie .prawo i utrwalił mi się wniosek z art. 667 ("zakaz
    zmian"). Pisałem "z głowy czyli z niczego" :[
    [...]
    >+ tutaj patrz kc art 660 i 668, czyli jak wyżej

    Ano.

    >+ Dzięki za odzew i czekam niecierpliwie co dalej ....

    Pozostaje ustalić czy twoja umowa łapie się pod "najem".
    Pewnie tak. Jeśli tak - to ów "podnajem" opodatkować
    wypadałoby IMHO tak jak każdy najem :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (wycofujący się rakiem z "zakazów najmowych" :])

  • 8. Data: 2004-01-30 22:39:27
    Od: "JKK" <y...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Fri, 30 Jan 2004, JKK wrote:
    >
    > Pozostaje ustalić czy twoja umowa łapie się pod "najem".
    > Pewnie tak. Jeśli tak - to ów "podnajem" opodatkować
    > wypadałoby IMHO tak jak każdy najem :)

    i wobec tego włączyć opłaty notarialne w KUP, bo muszę te koszty ponieść
    zgodnie z umową z developerem i są one konieczne do osiągania przychodów z
    najmu? Gdybym ich nie poniósł zostałaby naruszona umowa kupna lokalu od
    developera.

    Pozdrawiam
    jk

  • 9. Data: 2004-01-30 23:14:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > poczytuje się umowę za zawartą na czas nie oznaczony."
    >
    > A jednak nie musi być na piśmie, tylko powinna być ....

    Powinność - to jest konieczność, obowiązek
    mieć obowiązek zrobienia czegoś, być zobowiązanym
    do wykonania czegoś, do zachowania, zajęcia określonej postawy,
    podlegać konieczności odpowiadania pewnym warunkom
    "Powinien" - podmiotem, do którego odnosi się ten wyraz oznacza osobę,
    która ma obowiązek cos zrobić, która coś zrobić musi.

    Interpretacja "powinien/powinna/należy/musi"
    co chwilę wychodzi np na psp.

    A zatem umowa MUSI być na piśmie.

  • 10. Data: 2004-01-31 00:05:11
    Od: "JKK" <y...@p...onet.pl>

    Przecież nawet ustawodawca w drugim zdaniu Art. 660 kc przewidział, że może
    nie być zachowana forma umowy na piśmie.