  • 11. Data: 2009-01-10 19:13:40
    Temat: Re: Nip europejski VAT UE
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 10-01-2009 o 20:07:16 auto <a...@o...pl> napisał(a):

    > Czyli pomijajac pojazdy samochodowe i kupujac np. urzadzenia w niemczech ze
    > stawka 0% rozliczam je normalnie z innymi produktami co mieisac w formularzu
    > VAT7 ? Przykladowo mam nadplate vatu 2tys kupie w niemczech urzadzenie za
    > 10000netto to mam zaplacic vatu 200zl. Dobrze to rozumie?

    Kupujesz w Niemczech za 10k, podajesz swój euroNIP, dostajesz fakturę
    z VAT 0%, w kraju wystawiasz fakturę wewnętrzną naliczając 22% do tego zakupu,
    wpisujesz to w VAT-7 i VAT-UE, a jak urośniesz to zdaje się także w intrastat.
    To tak w skrócie.
    W praktyce trzeba ustalić datę powstania obowiązku podatkowego,
    termin wystawienia faktury, wystawić prawidłowo fakturę wewnętrzną
    w terminie, uwzględnić w ewidencji i wpisać do wspomnianych deklaracji.

    > Zalozylem DG
    > tydzien temu jestem narazie zielony a ksiegowej jeszcze niemam.

    No to może sobie załatw jakąś księgową (byle nie najtańszą i koniecznie
    na precyzyjną umowę) a oprócz tego się szkol intensywnie.
    Księgowa może się przydać na 2 miesiące zanim się nie połapiesz co i jak,
    a potem jak już się połapiesz to pewnie ją i tak wylejesz z hukiem :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 12. Data: 2009-01-10 19:38:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    auto wrote:

    > Czyli pomijajac pojazdy samochodowe i kupujac np. urzadzenia w
    > niemczech ze stawka 0% rozliczam je normalnie z innymi produktami co
    > mieisac w formularzu VAT7 ?

    Tak.

    Przykladowo mam nadplate vatu 2tys kupie
    > w niemczech urzadzenie za 10000netto to mam zaplacic vatu 200zl.
    > Dobrze to rozumie?

    Nie.
    Musisz dokonać rozliczenia VAT od tego zakupu.
    W dużym skrócie polega to na naliczeniu VAT -
    tak jakby w zastepstwie sprzedawcy - i jednocześnie
    skorzystania z prawa do odliczenia jako nabywca.
    W sumie więc zakładając rozliczenie w jednym miesiącu
    jest to operacja neutralna finansowo dla Ciebie w VAT
    i nie wpłynie na bieżący obrót. Tak przy okazji ciekawi mnie
    co miałeś na myśli pisząc o rozliczeniu "normalnie z innymi produktami",
    bo piszesz o nadpłacie w VAT, a do zapłaty po tym chciałbyś mieć 200zł

  • 13. Data: 2009-01-10 20:27:11
    Od: "auto" <a...@o...pl>

> [...]
    > co miałeś na myśli pisząc o rozliczeniu "normalnie z innymi produktami",
    > bo piszesz o nadpłacie w VAT, a do zapłaty po tym chciałbyś mieć 200zł

    "normalnie z innymi produktami"chodzi mi o to czy np. jesli mam teraz
    zakupionych roznych towarow typu komp i pare grubszych urzadzen na kwote
    12,2tys (czyli mam nadplaconego vatu 2,2tys) i teraz np kupuje cos za 10k
    netto w niemczech i wracajac do pl mam niby zaplacic 2,2 do US. I teraz
    pomijam juz papierkowe sprawy to Czy mam zaplacic te 2,2tys czy tez moge go
    odliczyc i w tym przypadku by wyszlo na zero.

  • 14. Data: 2009-01-10 20:40:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Jan 2009, auto wrote:

    > Czyli pomijajac pojazdy samochodowe

    Sugeruję "nowe środki transportu".
    Żebyś się nie zdziwił, że łodzi i samolotów też to dotyczy :>
    Na szczęście nie ujęcli "środków" bez silnika, więc rower i kajak
    nie sprawiają takich komplikacji :]

    > i kupujac np. urzadzenia w niemczech ze stawka 0%

    Dla porządku: "bez VAT", ściśle biorąc.
    Jak to się mówi "wszyscy" używają terminu "0%" ale jest on równie
    ścisły jak nieistniejący (w podatku *dochodowym) twór pt. "kwota wolna".

    Numer polega na tym, że sprzedawca sprzedaje *bez VAT*, towar nie
    jest opodatkowany, a opodatkowania dokonuje *kupujący*.
    Drobiazg, "pieniężny bilans" bardzo podobny jakby było podwójne
    opodatkowanie (0% u sprzedawcy i "zwykła" stawka u kupującego),
    ale podwójnego opodatkowania *nie ma*!

    > rozliczam je normalnie z innymi produktami co mieisac w formularzu
    > VAT7 ? Przykladowo mam nadplate vatu 2tys kupie w niemczech urzadzenie za
    > 10000netto to mam zaplacic vatu 200zl. Dobrze to rozumie?

    Już wiesz :D

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2009-01-10 20:46:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Jan 2009, Tomek wrote:

> [...]

    Y... ktoś zeżarł deklarację kodowania... chyba :)
    (albo nie przekodował a wstawił swoją)

    > Kupujesz w Niemczech za 10k, podajesz swój euroNIP, dostajesz fakturę
    > z VAT 0%

    "dostajesz fakturę 'VAT rozlicza nabywca'"
    Taka stawka :) (określona przepisem), znaczy nie ma VATu.
    Coście się uparli na podwójne opodatkowanie? (znaczy najpierw
    stawką 0% a później drugi raz "krajową") ;)
    (dobra, wiem, kasa ta sama, ale skoro *formalnie* jest inaczej
    to IMVHO należy tego się trzymać).

    > No to może sobie załatw jakąś księgową (byle nie najtańszą i koniecznie
    > na precyzyjną umowę) a oprócz tego się szkol intensywnie.

    Inna wersja: po powalczeniu miesiąc lub dwa z kompletem papierów
    idziemy do doradcy.
    Przypomnę jak to u mnie było: KPiR, pierwsza strona (żeby daleko
    nie szukać): "a gdzie jest remanent początkowy??" :P
    Też nie za darmo, ale uczy się człowiek na błędach, a to chyba
    skuteczniejsze niż "...jak ona to liczyła...".

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2009-01-10 21:08:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    auto wrote:

> [...]
    > do US. I teraz pomijam juz papierkowe sprawy to Czy mam zaplacic te
    > 2,2tys czy tez moge go odliczyc i w tym przypadku by wyszlo na zero.

    Jaką Ty masz nadpłatę? Ty wiesz co to jest nadpłata w VAT?
    Masz conajwyżej nadwyżkę naliczonego nad należnym :-)

    Żeby nie komplikować, bo ja nie bardzo wiem w którą stronę Ty liczysz, skoro
    chesz wyść na zero- załóżmy, że nie masz żadnego innego obrotu
    tylko ten wewnątrzwspólnotowy. Rozliczenie VAT od tego zakupu
    bedzie dla Ciebie neutralne - do momentu kiedy zechcesz to sprzedać
    i wykazać VAT od tej sprzedaży.

  • 17. Data: 2009-01-10 21:16:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 10-01-2009 o 21:46:16 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Y... ktoś zeżarł deklarację kodowania... chyba :)
    > (albo nie przekodował a wstawił swoją)

    'auto' się wogóle nie zadeklarował, Opera głupieje wtedy.

> [...]
    > stawką 0% a później drugi raz "krajową") ;)
    > (dobra, wiem, kasa ta sama, ale skoro *formalnie* jest inaczej

    Czekaj - przy nowych środkach transportu tak jest (nie wiem, pytam)?
    Bo przy zwykłym WDT masz 0% jak byk.
    NP to na bank jest przy usługach niematerialnych z art. 27.3/4
    i chyba przy tych z art. 28.

> [...]
    > Też nie za darmo, ale uczy się człowiek na błędach, a to chyba
    > skuteczniejsze niż "...jak ona to liczyła...".

    Też można, tak czy siak póki człowieka nie stać na takich co biorą
    odpowiedzialność za każdy przecinek to trzeba się orientować
    samemu we wszytskim.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 18. Data: 2009-01-11 07:36:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    > wpisujesz to w VAT-7 i VAT-UE, a jak urośniesz to zdaje się także w intrastat.

    Co będzie, jeśli nie zaksięguje tego w Polsce, bo na przykład zakupu
    dokonał zupełnie ktoś inny, podając jedynie dane prawidłowego
    przedsiębiorcy? Czy w jakiś sposób sprzedawca zagraniczny ma obowiązek i
    możliwość sprawdzenia, czy kupujący faktycznie jest właścicielem firmy,
    na którą chce otrzymać fakturę z ceną bez vatu?

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2009-01-11 08:42:52
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-01-2009 o 08:36:53 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > możliwość sprawdzenia, czy kupujący faktycznie jest właścicielem firmy,
    > na którą chce otrzymać fakturę z ceną bez vatu?

    IMVHO tak jak u nas przy WNT - musisz mieć papiery że towar
    dotarł do tego kto jest na fakturze.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 20. Data: 2009-01-11 08:47:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > IMVHO tak jak u nas przy WNT - musisz mieć papiery że towar
    > dotarł do tego kto jest na fakturze.

    Czyli jak to się odbywa w praktyce? Idę do sklepu i chcę kupić
    telewizor za 500 euro. Jak sprzedawca ma mi go sprzedać, żebym nie
    płacił VATu przy zakupie?

    --
    Liwiusz