  • 1. Data: 2009-01-10 20:38:51
    Temat: podatek od najmu - małżeństwo/majątek odrębny
    Od: Michal <f...@w...pl>

    Witam,

    Stoję przed podatkowym problemem, stąd moje pytanie do Was.

    Sytuacja:
    - mieszkanie kupione przeze mnie przed ślubem (majątek odrębny)
    przekazałem w wynajem po ślubie. Podatek od najmu odprowadzałem
    osobiście od 100% przychodów metodą ryczałtową zgodnie odpowiednią
    deklaracją (bez d.g.), nie składając przy tym dodatkowych oświadczeń.

    Obecnie mój US stwierdza (w sprzeczności z informacją od "panienki z
    okienka") że dochody z tegoż najmu mojego majątku odrębnego powinny być
    rozliczone wspólnie z żoną. Rodzi to jak się można domyśleć bardzo
    nieprzyjemne konsekwencje (brak oświadczenia o ryczałcie z jej strony =
    podatek w/g skali od połowy przychodów).

    Infolinia podatkowa, powołując się na informacje od MF, utrzymuje że
    dochody z najmu tego majątku odrębnego powinny być opodatkowane tylko
    przeze mnie.

    Macie doświadczenie w takiej materii? Jak temat ugryźć?

    Pozdr.,
    Michał

  • 2. Data: 2009-01-10 22:11:36
    Temat: Re: podatek od najmu - małżeństwo/majątek odrębny
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Michal wrote:
    > Macie doświadczenie w takiej materii? Jak temat ugryźć?

    Przeczytaj artykuł 31 paragraf 2 pkt 2 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego.

    Click --> http://tinyurl.com/9eqz67

    IMHO wychodzi na to, że US ma rację.

    Piotrek

  • 3. Data: 2009-01-10 22:18:01
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Michal wrote:
    > [...] Podatek od najmu odprowadzałem
    > osobiście od 100% przychodów metodą ryczałtową zgodnie odpowiednią
    > deklaracją (bez d.g.), nie składając przy tym dodatkowych oświadczeń.

    Jeszcze może sprawdź, czy oświadczenie o rozliczaniu najmu jako ryczałt
    od przychodów ewidencjonowanych składałeś jaki Ty czy jako Wy.
    Może to byłby jakiś punkt zaczepeinia?

    Piotrek

  • 4. Data: 2009-01-10 22:19:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Michal wrote:
> [...]
    > deklaracją (bez d.g.), nie składając przy tym dodatkowych oświadczeń.

    Jeszcze może sprawdź, czy oświadczenie o rozliczaniu najmu jako ryczałt
    od przychodów ewidencjonowanych składałeś jako Ty czy jako Wy.

  • 5. Data: 2009-01-10 22:30:11
    Od: Michal <f...@w...pl>

    Dzięki za zainteresowanie.

    > Przeczytaj artykuł 31 paragraf 2 pkt 2 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego.
    >
    > Click --> http://tinyurl.com/9eqz67

    Ten paragraf znam, ale zastanawiam się nad zapisami z UOPDOF:

    Art. 8.
    1. Przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną, ze wspólnej
    własności,wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego
    użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się
    proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku (...)
    3. Zasady, o których mowa w ust. 1 i 2, mają również zastosowanie do
    małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających ze
    źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 przychody ze wspólnej
    własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy, chyba
    że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości dochodu
    osiągniętego z tego źródła przez jednego z nich.

    A tutaj chyba mam do czynienia z przychodami z ODRĘBNEJ własności,
    ODRĘBNEGO posiadania. Jak to zinterpretować? Dodam że znalazłem też
    informację z US Konin ( www.uskonin.lm.pl/pdf/najem_a5.pdf ):

    "Jeeli natomiast przedmiot najmu naley do majatku odrebnego jednego
    z małonków to, pomimo e
    dochody z tego majatku stanowia dorobek obojga małonków, do rozliczania
    dochodów z najmu
    obowiazany jest ten z nich, który jest włascicielem przedmiotu najmu.
    Wtedy to on opodatkowuje
    całosc dochodów z najmu, nawet jeeli pomiedzy małonkami istnieje
    wspólnosc majatkowa."

    Chyba to nie jest takie proste, jak się wydaje?...

    Pozdr.,
    Michał

  • 6. Data: 2009-01-11 09:56:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Michal wrote:
    > Chyba to nie jest takie proste, jak się wydaje?...

    IMHO, sprawa kwalifikuje się do zasięgnięcia pomocy prawnej.

    Kiedy my ćwiczyliśmy identyczny przypadek jak Wasz, to znaleźliśmy
    między interpretację http://tinyurl.com/9tzg6q z której naszym zdaniem
    wynikał obowiązek rozliczenia dochodów z najmu przez obie strony.
    Były też inne interpretacje, prezentujące podobne stanowisko, choć nie
    potrafię ich w tej chwili odszukać.

    Tak więc co roku składamy kwit o rozliczeniu podatku przeze mnie.

    Natomiast to było dość dawno (2004 rok) i być może coś się zmieniło.

    Tak na szybko nakarmiłem google i z dla odmiany z późniejszej
    interpretacji http://tinyurl.com/a35dnz można spokojnie wyprowadzić
    Twoje stanowisko

    Tak więc chyba jest o co walczyć.

    Powodzenia

    Piotrek

  • 7. Data: 2009-01-11 10:30:20
    Od: Michal <f...@w...pl>

    Cześć,

    > Tak na szybko nakarmiłem google i z dla odmiany z późniejszej
    > interpretacji http://tinyurl.com/a35dnz można spokojnie wyprowadzić
    > Twoje stanowisko

    Dzięki wielkie za dalsze zainteresowanie.

    Mając w swoim czasie wiedzę, że nie jest to tak jednoznaczne jak
    wydawało się z chwilą składania deklaracji o ryczałcie ("Mieszkanie
    zostało przez Pana kupione przed ślubem? Skoro tak, to przychody z jego
    najmu są tylko Pańskie!"), to prawdopodobnie już wtedy szukałbym
    dokładnej interpretacji.

    Widać z tego że różne urzędy potrafią wydać zupełnie różne stanowiska
    odnośnie tej samej sprawy. Z interpretacją Gdańskiej Izby Skarbowej już
    się zetknąłem - ale w moim przypadku będę chyba występować o
    interpretację do Bydgoszczy.
    Łatwo się nie poddam :)

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 8. Data: 2009-01-11 18:33:48
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Nie kiedy zostało kupione, ale w spotkanej przeze mnie interpretacji istotne, czy
    pozostaje Twoja wyłączną własnością, czy współwłasnością.

    -----

  • 9. Data: 2009-01-11 19:12:54
    Od: Michal <f...@w...pl>

    Witam,

    > Nie kiedy zostało kupione, ale w spotkanej przeze mnie interpretacji istotne, czy
    pozostaje Twoja wyłączną własnością, czy współwłasnością.

    Czy masz może źródło takiej interpretacji?

    Z tego co wiem, jeżeli kupiłem je sam przed ślubem (jedynie ja figuruję
    w akcie notarialnym) i nie przekazałem go żonie, pozostaje ono
    składnikiem mojego majątku odrębnego - moją własnością.

    Pozdr.,
    Michał

  • 10. Data: 2009-01-11 19:36:45
    Od: Michal <f...@w...pl>

    > Proste jak drut: Twój majątek odrębny, Twoja własność, masz prawo zaliczać do
    swojego wyłacznego przychodu.

    W małżeństwie nic nie jest takie proste ;)

    Pozdr.,
    Michał