    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nota korygujaca - pytanie
    Date: Sat, 26 Apr 2008 09:37:36 +0200

    On Wed, 23 Apr 2008, r...@k...pl wrote:

    > Nigdy markety nie robiły problemów, gdy przychodziłem po FVAT po więcej niż 7
    > dniach ("na firmę"), zbierało się paragony i szło "zbiorczo". Ostatnio jednak
    > OBI zaczęło drastycznie tego przestrzegać :/

    Nie można wykluczyć, że US ich ukarał lub udzielił "ostatniego
    ostrzeżenia".
    Weź ustawę: jeśli sprzedawca *wie*, że sprzedaje dla DG, to *on*
    (sprzedawca!) łamie prawo nie wystawiając f-ry.

    Jeśli nie wie, to mamy pytanie: czy akceptacja "przekwalifikowania"
    f-ry nie załapie się pod "nieprawidłowe wystawienie faktury"?

    BTW: brak prawa do "zbiorczego" brania faktur, przynajmniej w zakresie
    drobnych (lub relatywnie drobnych) zakupów to absurd, zgoda.
    Powinna istnieć możliwość wystawiania jednek f-ry "zbiorczo", powiedzmy
    do kwoty (łącznych zakupów) 1500 zł. Albo powiedzmy przy zakupach do
    100 zł (każdy zakup).
    No ale nie ma.

    > Czy można wziąć FVAT na osobę prywatną,

    A firma prywatna DG OF to jaka osoba jest, "państwowa"? ;)
    Faktura wzięta "na firmę" jest jak najbardziej na osobę prywatną :)

    > a potem wysłać im notę korygującą?

    Dochodzi dodatkowa wątpliwość: czy nie mamy z przypadkiem nadużycia.
    Konkretnie z "doprowadzeniem do niekorzystnego rozporządzenia majątkiem",
    przez *jednoczesne* korzystanie (przez kupującego, na koszt sprzedawcy)
    z uprawnień konsumenckich (z przepisów konsumenckich) i np. rękojmi
    (Kodeks Cywilny).

    Sam kilka razy pytałem o to właśnie z p. widzenia przepisów
    cywilnoprawnych i karnych: IMHO taka operacja, w razie skorzystania
    z prawa do reklamacji, powinna dać się podciągnąć pod usiłowanie oszustwa.

    pzdr, Gotfryd