    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nowe podatki
    Date: Wed, 2 Jun 2021 14:04:43 +0200
    <s935bt$ku5$1@gioia.aioe.org>
    <1ciqqnt20fwvq$.c79wew2v1jlo.dlg@40tude.net>
    <s93b2n$1d13$1@gioia.aioe.org>
    <1...@4...net> <s93gms$ke$1@gioia.aioe.org>
    <1...@4...net>
    <s959fj$13d2$1@gioia.aioe.org> <s95iea$a6b$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s969nv$iaj$1@gioia.aioe.org> <s97ign$dou$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s97lf2$1a2p$1@gioia.aioe.org> <6...@e...not.valid>

    W dniu 02.06.2021 o 12:36, TomN pisze:

    > Piotrowi chodzi o to, że na koniec roku trzeba rozliczyć koszty poniesione w
    > całym roku i uwzględnić różnice magazynowe.
    > Skoro w styczniu wydał 1000 na th, to ten koszt ciągnął 12 miesięcy i

    I już w styczniu obniżył podstawę opodatkowania.

    > nagle
    > okazało się, że koszt nie jest kosztem, bo akurat tego konkretnego th nie
    > sprzedał, a jeżeli sprzeda w styczniu (następnego roku), to dopiero w
    > remanencie ujmie w koszty.

    Właśnie. To częsty błąd w postrzeganiu rozliczania podatków.
    To efekt zamieszenia, że w KPIR zakup towaru można wrzucić w koszty od
    razu przy zakupie, a w pełnej księgowości dopiero przy sprzedaży.

    Potem ludziom, w potocznym rozumieniu, wychodzi (błędnie), że od stanów
    magazynowych płaci się podatek. Bo tak intuicja podpowiada.
    A w rzeczywistości, to tylko zwykła korekta kosztów wynikająca z
    niesprzedanego towaru, bo zapominają, że przecież zakup tego towaru
    wrzucili w koszty.

    Łaskawe państwo, przy działalnościach o małej skali, pozwala najpierw
    wrzucić zakup towaru w koszt w styczniu, a w grudniu ten koszt każe
    zmniejszyć. Z tego nie wynika, że płaci się jakiś większy podatek. Z
    tego wynika, że zaliczki na podatek w ciągu roku były mniejsze (bo koszt
    niesprzedanych towarów obniżał podstawę opodatkowania), a teraz trzeba
    dopłacić różnicę (w dużym skrócie). Stąd wrażenie, że płaci się podatek
    od wzrostu stanu magazynowego.
    Taka "ulga" dla małych ;)

    (Stąd moja wcześniejsza uwaga, że przy małych działalnościach, dzięki
    temu mechanizmowi, państwo łaskawie zgodziło się na przesunięcie zapłaty
    podatku na później.)

    Ten wzrost stanu magazynowego koryguje koszty ("niesłusznie" poniesione,
    albo raczej wydatki niezgodnie ze sztuką zaliczone w koszty na początku
    roku, albo w dniu zakupu) na koniec roku, ale na początku kolejnego roku
    znowu wchodzi w koszty. I tak to się ciągnie.

    > W ogólności (abstrahując od kwot czy to wolnych od podatku, czy zusów, czy
    > zdrowotnych, czy wielkości przychodów) przyrost wartości magazynu w
    > remanencie powoduje zmniejszenie dotychczasowych kosztów,

    O to to właśnie :)

    > więc, skoro nie
    > był płacony podatek od tych np. th (bo zostały w momencie nabycia uznane za
    > koszt), to na koniec roku ten podatek może się jak najbardziej pojawić.

    Dokładnie tak :)

    Pozdrawiam
    Piotr