    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odp: Data wystawienia faktury, a VAT-7
    Date: Fri, 24 Oct 2003 23:48:10 +0200

    On Fri, 24 Oct 2003, Ryszard G. wrote:
    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:
    >+ > On Fri, 24 Oct 2003, Renata M wrote:
    >+ > >+ Użytkownik Kemot'h <k...@p...onet.pl> [...]
    >+ > >+ > Mam IDG z VAT. Wystawiłem fakturę (data wystawienia 2 października, 7
    >+ > >+ > dni na zapłatę) za usługę wykonaną we wrześniu. Usługa wykonana została
    >+ > >+ > w ramach stałej umowy między firmami - zapłata co miesiąc.
    [...]
    >+ Wróżki mają wolne, ale IMHO na PKPiR nie koniecznie.
    >+ Poczytaj rozporządzenie ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.

    Niby się zgadza. Nie mam zdrowia szukać gdzie to było :(, ale
    pamiętam że wprowadzano jakąś poprawkę do ustawy, która
    nakazywała "ciągłe" umowy zaliczać "z upływem kolejnego terminu"
    czy jakoś tak.
    Pamiętam że padło pytanie (chyba) Karola (powinno być: "pytanie
    Karola"[1] :)) "a umowa z terminem rozliczania 2. każdego miesiąca
    moze być ?" ;)
    [1] w znaczeniu "stylu zadawania". Kilka stylów by się znalazło :)

    Nie podejmując się przymierzania czy to "obejście podatku" czy
    nie - w tym przypadku jest to "normalne" miesięczne zaliczenie.
    Linki do dyskusji nawiązujących do owego wątku:
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe
    =UTF-8&th=1434a2735ddfb183&rnum=4
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe
    =UTF-8&th=781fdf0a2c275427&rnum=6

    ...niestety "głębsze linki" (z nich) do rzepy są już płatne.

    ...o, skończyło się tak że przeczytałem w ustawie:
    ++++++
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    z zastrzeżeniem ust. 1d-1f, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie
    później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym nastąpiło:
    [...i tu lista zdarzeń...]
    ------

    Ale rzeczywiście, wyjątek mam:
    ++++++
    1f. Jeżeli podatnik:
    1) jest podatnikiem podatku od towarów i usług nie korzystającym ze
    zwolnienia od tego podatku oraz
    2) prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, oraz
    3) ewidencjonuje przychody w dacie wystawienia faktury, zgodnie z
    odrębnymi przepisami

    - za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury, a
    jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie określonym w odrębnych
    przepisach, za datę powstania przychodu uważa się dzień, w którym faktura
    powinna być wystawiona;[...]
    -----

    Hm... na razie dochodzę do wniosku że pora spać :[
    Wyszło na to że przejmując się burzą rozpętaną przez media
    nie doczytaliśmy (w znaczeniu: dla KPiR) ustawy. Erm...
    Zgroza ! (a to że "w razie gdyby" to ustawa miałaby pierwszeństwo
    przed rozporządzeniem chyba odpuścimy ? ;))

    [...]
    >+ > >+ 1. pytanie - do VAT rejestrujesz w miesiącu październiku/ termin platności
    >+ > >+ przypada w październiku/
    >+ >
    >+ > Czego termin, jaki termin ??!
    >+ > (już zbieram szczękę z blatu :))
    >+ [ ]
    >+
    >+ Pytający nie podał rodzaju świadzonych usług.

    Ależ oczywiście :)
    Tylko:

    >+ Dla niektórych usług termin płatności określony
    >+ w _umowie_o_świadczenie_usług_ ma znaczenie dla
    >+ momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

    Mhm. Ale wszystkie mi znane ("media") wymagają sporego
    zaplecza biuropapierkologicznego, bo samo PK nie wystarcza
    (albo akcyza, albo koncesja, albo...), tak więc:
    [...]
    >+ Pewnie jednak nie w tym przypadku. :-)

    ...dlatego mi szczęka opadła :)
    Ja nie pisałem że "niemożliwe" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)