  • 1. Data: 2011-09-08 15:10:36
    Temat: Papierologia przy WDT VAT 0%
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Witam

    Meczy mnie jedna sprawa - kwestia dokumentacji koniecznej
    do naliczenia VAT 0% przy WDT.

    Nie ma problemu ze stalymi odbiorcami - wystawiam f-re,
    wysylam towar, odbiorca podpisuje mi kopie f-ry z
    formulka "Potwierdzamy odbior towarow wyszczegolnionych
    w tej f-rze" i odsyla poczta.

    W efekcie do kazdej transakcji posiadam: dowod wysylki
    poczta, podpisana kopie f-ry z formulka, dowod wplyniecia
    kasy na konto PayPal. Mam nadzieje, ze to wystarczy ;)

    Problem jest z jednorazowymi odbiorcami, ktorzy chcieliby
    nie placic VATu przy zamowieniu. Jak znam zycie to czesc
    nie odesle mi papierow i bede ugotowany...

    Przychodza mi do glowy dwa rozwiazania:
    1. Wystawiam f-re z VAT 23%. Czy w takim wypadku nabywca odliczy
    sobie caly VAT bez klopotow?
    2. Wystawiam f-re VAT 0% WDT ale pobieram naleznosc + 23%.
    Gdy klient odesle papiery zwracam 23%.
    3. Jakies inne propozycje?

    Jak to zalatwiaja wieksze firmy? No po prostu nie uwierze
    ze w duzych firmach za kazdym razem prowadzi sie korespondencje
    z nabywca tlumaczac mu dlaczego musi odeslac dokumenty ;)
    Pomijam oczywiscie przypadki gdy firma ma oddzial za granica.

    Szukam sposobu jak to ogarnac - z jednej strony bede mial
    pewnie takich klientow wiecej, z drugiej nie chce wjechac na mine...

    Z gory dzieki za komentarze.

    Jakub

  • 2. Data: 2011-09-08 17:36:14
    Temat: Re: Papierologia przy WDT VAT 0%
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jakub Jewuła wrote:

    > Nie ma problemu ze stalymi odbiorcami - wystawiam f-re,
    > wysylam towar, odbiorca podpisuje mi kopie f-ry z
    > formulka "Potwierdzamy odbior towarow wyszczegolnionych
    > w tej f-rze" i odsyla poczta.

    To i tak głęboko sięgasz :-)
    Ja poprzestaję na faksie z potwierdzeniem albo nawet skan mailem przyjmuję.
    (mam tez inne kwity - to co tam dalej w art 42 dopuszczają -
    korespondencja, zapłaty itp)

    > W efekcie do kazdej transakcji posiadam: dowod wysylki
    > poczta, podpisana kopie f-ry z formulka, dowod wplyniecia
    > kasy na konto PayPal. Mam nadzieje, ze to wystarczy ;)

    Dowód wysyłki to np wg mojego US było za mało,
    ale już wydruk z systemu firmy kurierskiej z nr przesyłki i ze statusem,
    że dostarczono dnia xx.yy i ktoodebrał to im wystarczało.
    Ale jak masz odrębne potwierdzenie odbioru,
    to kwit wysyłki "nabiera mocy".

    Poczta oferuje jakiś "tracking" dla zagranicznych paczek?
    Pamiętam, że przed 2004 to taniej i szybciej było
    mi jechać z Wrocławia do Goerlitz
    i nadać niemiecką pocztą.

    > Przychodza mi do glowy dwa rozwiazania:
    > 1. Wystawiam f-re z VAT 23%. Czy w takim wypadku nabywca odliczy
    > sobie caly VAT bez klopotow?

    Nie. Dla nich to tak samo nieodliczalne jak dla nas.

    > 2. Wystawiam f-re VAT 0% WDT ale pobieram naleznosc + 23%.
    > Gdy klient odesle papiery zwracam 23%.

    Można, ale kłopotliwe.
    Nie wiem jak z kosztami zwrotów przy małych kwotach,
    ale na paypalowych rozliczenaich to się nie znam.

    Można wystawiać 23% a jak są kwity, to korygować,
    ale zabawy co nie miara - bo połowa pewnie zapłaci i trzeba będzie zwracać i
    korygować.

    > Jak to zalatwiaja wieksze firmy? No po prostu nie uwierze
    > ze w duzych firmach za kazdym razem prowadzi sie korespondencje
    > z nabywca tlumaczac mu dlaczego musi odeslac dokumenty ;)

    Nie wiem jak większe, ale tłumaczyć trzeba tylko raz,
    a potem już wiedzą, że w PL to mają jakieś debilne przepisy.
    Jak firma ma jakiś obrót w danym kraju na tyle duży lub kłopotliwy, że
    jest problemem ogarnięcie tematu potwierdzeń, to rejestruje się
    jako podatnik w danym kraju.

  • 3. Data: 2011-09-08 18:00:44
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Nie. Dla nich to tak samo nieodliczalne jak dla nas.

    A mialem nadzieje...

    > Można, ale kłopotliwe.
    > Nie wiem jak z kosztami zwrotów przy małych kwotach,
    > ale na paypalowych rozliczenaich to się nie znam.

    No tu na szczescie koszt zero, kasa blyskiem "na koncie".

    > Można wystawiać 23% a jak są kwity, to korygować,
    > ale zabawy co nie miara - bo połowa pewnie zapłaci i trzeba będzie
    > zwracać i korygować.

    Ja raczej mysle o wystawieniu f-ry 0% WDT, ale pobraniu oplaty +23%.
    A potem zwrocenie tych 23%.

    > Nie wiem jak większe, ale tłumaczyć trzeba tylko raz,
    > a potem już wiedzą, że w PL to mają jakieś debilne przepisy.

    To ze stalymi klientami - nie ma klopotu.

    Problem moze byc z jednorazowym klientem - w zasadzie z jego
    strony to grzecznosc, a jak trafie na kmiota to bede 23% w plery...

    > Jak firma ma jakiś obrót w danym kraju na tyle duży lub kłopotliwy, że
    > jest problemem ogarnięcie tematu potwierdzeń, to rejestruje się
    > jako podatnik w danym kraju.

    Jak bede mial "na tyle duzy" obrot to sie wyniose wogole ;)

    Narazie "klopot" polega na tym, ze obrot jest za duzy zeby go zignorowac...

  • 4. Data: 2011-09-08 18:57:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jakub Jewuła wrote:

    > Ja raczej mysle o wystawieniu f-ry 0% WDT, ale pobraniu oplaty +23%.
    > A potem zwrocenie tych 23%.

    Ale i tak będziesz musiał każdorazowo tłumaczyć dlaczego
    tak a nie naczej. Tyle tylko, że wpłaty są "chronione".

    > Jak bede mial "na tyle duzy" obrot to sie wyniose wogole ;)
    >
    > Narazie "klopot" polega na tym, ze obrot jest za duzy zeby go
    > zignorowac...

    Cóż, no risk no fun :-)

  • 5. Data: 2011-09-08 21:52:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Sep 2011, cef wrote:

    > Ale i tak będziesz musiał każdorazowo tłumaczyć dlaczego
    > tak a nie naczej. Tyle tylko, że wpłaty są "chronione".

    Jaki status miałaby mieć ta nadmiarowa wpłata?
    Idzie mi o to, czy "zaliczka na ewentualny VAT" nie podlega pod VAT :]

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-09-09 09:35:38
    Od: adamw2 <a...@w...pl>

    > wysylam towar, odbiorca podpisuje mi kopie f-ry z formulka "Potwierdzamy
    > odbior towarow wyszczegolnionych
    > w tej f-rze" i odsyla poczta.

    Przepisy mówią, że musi być odrębna specyfikacja towarów, adnotacja że
    towar wg faktury takiej i takiej to za mało. Były już w tej sprawie
    interpretacje i wyroki.

    Druga sprawa - czy odbiorcy to osoby prywatne czy firmy?
    Jeśli osoby prywatne, to trzeba stosować stawkę 23%, jeśli firma to musi
    być zarejestrowana w swoim kraju jako podatnik VAT UE, jeśli nie jest
    zarejestrowana, to przy sprzedaży dla niej też 23%

    Adam

  • 7. Data: 2011-09-09 11:13:11
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Przepisy mówią, że musi być odrębna specyfikacja towarów, adnotacja że
    > towar wg faktury takiej i takiej to za mało. Były już w tej sprawie
    > interpretacje i wyroki.

    Ratunku! Gotfryd, wez mnie dobij ;)

  • 8. Data: 2011-09-09 16:01:13
    Od: "crea" <c...@g...pl>

    adamw2 wrote:

    > Przepisy mówią, że musi być odrębna specyfikacja towarów, adnotacja że
    > towar wg faktury takiej i takiej to za mało. Były już w tej sprawie
    > interpretacje i wyroki.

    Jakie przepisy?
    Chodzi Ci o ten skreślony przepis chyba?

  • 9. Data: 2011-09-09 19:42:20
    Od: adamw2 <a...@w...pl>

    W dniu 2011-09-09 18:01, crea pisze:

    > Jakie przepisy?
    > Chodzi Ci o ten skreślony przepis chyba?

    Skreślili?
    W takim razie nie jestem na bieżąco, dalej piszę specyfikacje.
    Podobno byliśmy jedynym krajem, który się tak wygłupiał.
    Mogliby jeszcze coś skreślić.

    Adam

  • 10. Data: 2011-09-09 20:00:35
    Od: adamw2 <a...@w...pl>

    > Jakie przepisy?
    > Chodzi Ci o ten skreślony przepis chyba?

    A co skreślili i kiedy? Spojrzałem na isip do tekstu ujednoliconego i
    dalej to jest, art 42 ust 3:
    1. dokumenty przewozowe
    2. kopia faktury
    3. specyfikacja