  • 1. Data: 2005-11-13 12:29:36
    Temat: Parę pytań początkującego przedsiębiorcy w sprawie odliczeń od podatku
    Od: "Adam Faszcza" <a...@w...pl>

    Dzień dobry!
    Jako że piszę na tą grupę po raz pierwszy to przed wszystkim witam
    wszyskich! :)

    Założyłem właśnie działalność gospodarczą, i w związku z tym mam parę pytań,
    może będziecie mogli mi pomóc:

    1. Pierwsza sprawa to wydatki na komputer - czy żeby odliczyć od podatku
    papier i tusz do drukarki, rachunek za internet albo nawą pamięć czy mysz do
    komputera to muszę wciągnąć komputer na firmę?
    1.a Jeśli tak, to jak to zrobić?

    2. Rachunek za telefon, a w związku z tym i za Neostradę, wystawiany jest na
    moją mamę, która jest właścicielką mieszkania. Czy żeby ewentualnie odliczać
    te wydatki od moich dochodów - rodzice nie prowadzą działalności - musimy
    przepisać telefon na mnie, czy jest może jakaś inna możliwość? Na przykład
    jakaś umowa pisemna z rodzicami, że pokrywam powiedzmy 80% wydatków za
    internet i połowę za telefon, czy coś w tym stylu? Jak w takim przypadku
    udowodnić, że rachunek rzeczywiście wyniósł tyle a tyle i w związku z tym
    odpisuję sobie daną kwotę? Kopią faktury z TPSA wystawioną na moją mamę?

    3. Czy żeby odpisać sobie rachunki za komórkę muszę jakoś ją
    przerejestrować, żeby rachunki były wystawiane na mnie jako firmę, a nie na
    mnie jako prywatną osobę?
    3. a Jeśli tak, to co muszę zrobić? Np. powiadomić operatora, że chcę mieć
    na fakturze oprócz imienia i nazwiska także nazwę firmy?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi, będę wdzięczny za każdą pomoc! :)

  • 2. Data: 2005-11-14 11:57:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Nov 2005, Adam Faszcza wrote:

    > może będziecie mogli mi pomóc:

    Już się robi:
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group:*.po
    datki&num=100&hl=pl

    Nie żartuję - sam zacząłem od przeczytania 3000 postów z grupy.
    Tak "jak leci".
    A później wyszukania sobie wątków na zadane tematy... tam 100 postów,
    tam 200 postów...

    > 1. Pierwsza sprawa to wydatki na komputer - czy żeby odliczyć od podatku
    > papier i tusz do drukarki, rachunek za internet albo nawą pamięć czy mysz do
    > komputera to muszę wciągnąć komputer na firmę?

    Nie znam powodu.
    Ważne jest żeby zakup odbywał się "z zamiarem" - w odróżnieniu od ST
    nie ma podstaw prawnych dla odliczenia czegoś co nie zostało nabyte
    "z zamiarem" (osiągnięcia przychodów z DG).
    IMHO (zważ że nie jestem doradcą !) jedną z mocnych poszlak takiego
    "zamiaru" jest nabycie "na firmę" - czyli podanie nazwy DG
    i/lub REGONu przy danych odbiorcy.

    > 1.a Jeśli tak, to jak to zrobić?

    Co, wprowadzić do DG ?
    To jest FAQ, znajdziesz w archiwum :)
    Nie, NIE MA "grupowego FAQ".
    Samo pytanie jest FAQ - "często padającym pytaniem" !
    Więc i odpowiedzi...
    Przy okazji zostaniesz zmuszony do zapoznania się z pojęciami
    EST/EW, WP, amortyzacji (lub bez)... :)

> [...]
    > te wydatki od moich dochodów - rodzice nie prowadzą działalności - musimy
    > przepisać telefon na mnie, czy jest może jakaś inna możliwość?

    Hmmm... mama też zacznie prowadzić DG i będzie refakturować ? ;)

    > 3. Czy żeby odpisać sobie rachunki za komórkę muszę jakoś ją
    > przerejestrować, żeby rachunki były wystawiane na mnie jako firmę, a nie na
    > mnie jako prywatną osobę?

    IMHO tak jest NAJLEPIEJ. Przychodzi faktura "na firmę"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-14 13:59:32
    Od: "Adam Faszcza" <a...@w...pl>

    > Nie żartuję - sam zacząłem od przeczytania 3000 postów z grupy.
    Dzięki, tyle wiem... w ogóle to miałem już do czynienia z usenetem... tyle
    że czytam i czytam i jakoś nie mogę znaleźć. Pewnie dotrę do tego chwilę po
    wysłaniu tego posta. :)

    > Nie znam powodu.
    [...]
    > i/lub REGONu przy danych odbiorcy.
    To jest na rachunku, czyli OK.

    > Co, wprowadzić do DG ?
    [...]
    > EST/EW, WP, amortyzacji (lub bez)... :)
    Ech, patrz wyżej... ;)

    > Hmmm... mama też zacznie prowadzić DG i będzie refakturować ? ;)
    Czyli na przykład ten przedstawiony przeze mnie pomysł raczej Cię nie
    przekonuje?
    No dobra, trzeba będzie chyba przepisać...

    > IMHO tak jest NAJLEPIEJ. Przychodzi faktura "na firmę"...
    Z tym w sumie pewnie będzie najmniej problemów.

    W sumie - wielkie dzięki! :)

    Pozdrawiam!
    Adam

  • 4. Data: 2005-11-14 21:54:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Nov 2005, Adam Faszcza wrote:

    > Dzięki, tyle wiem...

    Ale tu problem jest typu "ilość przechodzi w jakość" :)
    Naprawdę DUŻO trzeba przeczytać żeby jak się pojawi zaskakujący
    post to wiedzieć o czym on jest :) (a niekoniecznie jaka
    jest prawidłowa interpretacja :])

    > Pewnie dotrę do tego chwilę po wysłaniu tego posta. :)

    O to to !

    > Ech, patrz wyżej... ;)

    EST - ewidencja środków trwałych. Na pewno trafisz jak googla
    spytasz ;)
    Zasady w streszczeniu:
    - "rzeczy trwałe", przewidywane na >1 rok "trwałości" nazywa
    się ST.
    - pozwala się aby tanie ST czyli do 3500 zł traktować tak jakby
    ST nie były i rozliczać jak "zwykły koszt" - choć WOLNO je
    rozliczać jako ST. Rzeczy *nie* uznane za ST nie są nazywane
    ST - tak "dla uproszczenia" :), zamiast mówić "długopis nie
    uznany za ST w rozumieniu przepisów o amortyzacji" mówi się
    "ołówek został uznany za wyposażenie a nie ST".
    - jak coś NIE zostanie uznane za ST a jest "rzeczą" to jest
    wyposażeniem

    Dalszy ciąg zasad:
    - ST ("ST zaliczone do ewidencji") nie są KUP (kosztem uzyskania).
    - do zaliczania kosztu z ST służy amortyzacja, którą wylicza
    się w EST - i wg przyjętych zasad wpisuje w koszty
    - dla ST <3500 (czyli zaliczonych mimo że NIE MUSIAŁY być
    zaliczone do sT) wolno stosować amortyzację jednorazową

    ...i efekty szczególne:
    - wyposażenie >1500 zł wpisuje się do EW (ewidencji o wyposażenia)
    - ponieważ dla ST to nie koszt zakupu jest KUP (tylko
    amortyzacja), wolno "własną niefirmową" rzecz przyjąć do EST
    i amortyzować.

    Uwagi:
    - są jeszcze WNiP. Też się amortyzuje ale efekty szczególne
    nie działają (inne przepisy !)

    Opis "laicki":

    - w odróżnieniu od innych wydatków, które działają tak że
    w momencie ich poniesienia JUŻ są kosztem, więc efektywnie
    nie płaci się podatku "od wydania pieniędzy na swoją
    firmę" - to przy ST (oraz WNiP i wszystkim co się łapie
    pod "inwestycję") żby kupić ST trzeba zapłacić z JUŻ
    OPODATKOWANYCH pieniędzy.
    Przykładowo w danym miesiącu:
    a. sprzedaje się towaru za 5000 zł i nic nie kupuje - jest
    ok 1000 zł podatku.
    b. sprzedaje się za 5000 zł i kupuje towaru oraz płaci pracownikom
    łącznie 5000 zł - nie ma podatku wcale !
    c. sprzedaje się za 5000 zł i kupuje ST za 5000 zł - jest
    ok. 1000 zł, tak jakby nic nie kupiono !

    - koszt podatkowy "wtapia" się następnie powoli w kolejnych
    okresach. Podatnik to co *już* opodatkował jako zarobek
    przed zakupem powoli "odzyskuje" w ramach niejako
    odszkodowania za zużywanie się jego majątku w firmie :)

    - w nagrodę, jeśli podatnik zakończy DG lub ST sobie
    "wyjmie z firmy" to... nie ma podatku dochodowego :)
    [uwaga: to NIE dotyczy VAT !!]

    - żeby podatnik za bardzo się nie cieszył to w razie
    jakby tak "wyjęty" ST sprzedał - podatek zapłaci :)

    > Czyli na przykład ten przedstawiony przeze mnie pomysł raczej Cię nie
    > przekonuje?

    Mnie nie. Ale poczekaj na inne opinie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-11-15 11:18:58
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Najprosciej chyba będzie z komórką - idziesz do operatora i zgłaszasz cesję
    numeru z osoby prywatnej na firmę. Raczej bez problemów.
    Zakupy materiałów eksploatacyjnych do drukarki - w koszty (rzecz jasna w
    wielkościach uprawdopodobnionych, żeby nie zarzucono ci że oto masz w
    kosztach a użytkujesz na cele prywatne - musisz umieć obronić swoje
    stanowisko).
    Z telefonem, jeśli chcesz mieć z tego koszty, może być trochę trudności. Ja
    rozliczałam się billingiem, ale co zrobić w tej sytuacji z Neostradą? Może
    ktoś ćwiczy taki wariant?
    Ogólnie mogę ci radzić tak jak Gotfryd - dużo czytania na początek. No, i
    jeśli sam będziesz prowadził KPiR (bo chyba tak będziesz się rozliczał?) to
    parę ustaw do przejrzenia bezwzględnie.
    Powodzenia, Graszka.

  • 6. Data: 2005-11-16 05:44:35
    Od: "Adam Faszcza" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zakupy materiałów eksploatacyjnych do drukarki - w koszty (rzecz jasna w

    No ale jak myślisz, co na przykład z nową pamięcią czy klawiaturą?

    > Ogólnie mogę ci radzić tak jak Gotfryd - dużo czytania na początek. No, i
    > jeśli sam będziesz prowadził KPiR (bo chyba tak będziesz się rozliczał?)
    > to parę ustaw do przejrzenia bezwzględnie.

    Taki mam plan, tylko nie bardzo wiem, czego szukać... ;)
    Może możecie polecić jakąś książkę w stylu "DG dla początkujących" czy coś
    takiego, którą będzie można potraktować jako wstęp, zarys problemu, i w
    której będzie napisane na przykład właśnie które ustawy trzeba przeczytać
    itp.?

    > Powodzenia, Graszka.

    Dzięki! :)

    Pozdrawiam!
    Adam

  • 7. Data: 2005-11-17 11:00:00
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Adam Faszcza" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > No ale jak myślisz, co na przykład z nową pamięcią czy klawiaturą?
    Nie znalazłam takiego przypadku w zapisach dot. wyłączenia spod zaliczania
    do kosztów uzyskania przychodów (art.23 updof ), więc niby można - ale nie
    analizowałam nigdy bliżej takiego przypadku, bo nie miałam takiej sytuacji.
    Może ktoś inny...

    > Taki mam plan, tylko nie bardzo wiem, czego szukać... ;)
    > Może możecie polecić jakąś książkę w stylu "DG dla początkujących"

    W moim US jest punkt sprzedaży różnych zarówno broszur jak i zupełnie
    opasłych ksiąg omawiajacych wszelakie tematy ksiegowo-podatkowe. To samo
    myślę znajdziesz w księgarniach prawniczych. Konkretnych tytułów ci nie
    zapodam, ale poszperaj trochę wśród jakichś "ABC podatnika" czy "Vademecum
    podatnika". Widywałam też coś w rodzaju "Prowadzenie podatkowej książki
    przychodów i rozchodów". Corocznie wydawany jest też chyba Zubrzyckiego
    aktualny "Leksykon podatku dochodowego od osób fizycznych" - kilkaset stron,
    łącznie z ustawą o pod. doch. od osób fiz.
    No i nie zawadziłoby na początek zajrzeć na konsultację wprowadzającą do
    jakiegoś doradcy podatkowego, który pokaże ci jak mają wyglądać wpisy w
    księgach, bo nie we wszystkich poradnikach znajdziesz przykłady księgowania.
    To tak z grubsza tyle, pozdr.
    Graszka

  • 8. Data: 2005-11-17 22:00:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Nov 2005, Graszka wrote:

> [...]
    > analizowałam nigdy bliżej takiego przypadku, bo nie miałam takiej sytuacji.

    Ja się powołam na przykład podany kiedyś przez Maddy: a jak ktoś
    rozlicza kilometrówkę to może kupić i uznać w jej ramach za KUP
    nowy wężyk paliwowy ?
    No a samochód jest przypadkiem szczególnym - ogranicza się
    to co wolno "normalnie"....

> [...]
    > księgach, bo nie we wszystkich poradnikach znajdziesz przykłady księgowania.

    ...ew. zrobić to za jakiś czas, być może drugi raz.
    I wysłuchać co to wszystko jest źle - i *dlaczego* :)
    Sam nieraz wspominałem czym się zaczęła taka akcja u mnie... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)