  • 1. Data: 2005-10-08 08:46:17
    Temat: Pożyczka
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Pozwolę sobie taki cyctat z Gotfryda wyciągnąć do nowego wątku:

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Przecież jakbyś mi udzielił (oprocentowanej) pożyczki jako
    > pożyczki "osobistej" to ja bym TEŻ nie miał obowiązku (ani
    > prawa) wystąpić w roli płatnika.
    > Zgadza się ?

    Problem jest następujący:
    Osoba fizyczna udziela oprocentowanej wg stawek rynkowych pożyczki
    spółce z o.o. na prowadzenie działalności gospodarczej.
    Wg mojej wiedzy jedynym podatkiem jaki ta pożyczka rodzi jest podatek od
    odsetek u osoby fizycznej.
    Tylko czy jest to tzw Belkowe, które spółka musi pobrać i odprowadzić,
    czy też wypłaca całość odsetek, które pożyczkodawca dolicza sobie do
    dochodu i opodatkowuje na zasadach ogólnych?
    W którym miesjcu jest to w ustawie?

    pozdrawiam

    Tomek

  • 2. Data: 2005-10-08 09:42:53
    Temat: Re: Pożyczka
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Tomasz Staszewski <t...@p...fm> wrote:
> [...]
    > spółce z o.o. na prowadzenie działalności gospodarczej.
    > Wg mojej wiedzy jedynym podatkiem jaki ta pożyczka rodzi jest podatek od

    No i PCC od umowy.

    P.

  • 3. Data: 2005-10-08 09:51:05
    Temat: Re: Po?yczka
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Paszczak napisał:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > No i PCC od umowy.

    Podtrzymuję swoje zdanie.

    pzdr

    Tomek

  • 4. Data: 2005-10-08 10:51:55
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Tomasz Staszewski napisał:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Podtrzymuję swoje zdanie.

    od PCC jest zwolnione tylko w sytuacji, jezeli jest to pozyczka na cele
    dzialanosci gospodarczej, ale zakladam, ze jest to w tym celu, skoro to
    dla sp. zoo

  • 5. Data: 2005-10-08 10:55:32
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Tomasz Staszewski napisał:

    > Pozwolę sobie taki cyctat z Gotfryda wyciągnąć do nowego wątku:

    co to jest pozyczka osobista?

> [...]
    > czy też wypłaca całość odsetek, które pożyczkodawca dolicza sobie do
    > dochodu i opodatkowuje na zasadach ogólnych?

    aaa no tak, bylo ze na dzialalnosc, wiec przepraszam za nieuwage
    belkowe dotyczy odsetek bankowych
    ta osoba fizyczna traktuje przychod z odsetek jako pozostale zrodla i
    normalnie wg skali
    takie jest moje zdanie

  • 6. Data: 2005-10-08 10:57:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Oct 2005, Tomasz Staszewski wrote:

    > Problem jest następujący:
    > Osoba fizyczna udziela oprocentowanej wg stawek rynkowych pożyczki
    > spółce z o.o. na prowadzenie działalności gospodarczej.

    ...czyli zwolnienie z PCC.

    > Wg mojej wiedzy jedynym podatkiem jaki ta pożyczka rodzi jest podatek od
    > odsetek u osoby fizycznej.
    > Tylko czy jest to tzw Belkowe,

    Hm... chyba nie, bo "Belkowe" to 17.1.2 zaś mowa o 17.1.1:
    +++
    Art. 17.
    1. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:
    1) odsetki od pożyczek,

    2) odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach
    bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania
    lub inwestowania, [...]
    ---

    ...niemniej jest tak samo opodatkowane jak na mój gust:
    +++
    Art. 30a.
    1. Od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek
    dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:
    1) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek
    jest przedmiotem działalności gospodarczej,
    2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych,
    3) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych
    zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach
    oszczędzania, przechowywania lub inwestowania [...]
    4) z dywidend [...]
    ---

    ...co nie znaczy że na tej samej podstawie podlega pod
    obowiązki płatnika :)
    ALE na podstawie innego przepisu...coś znajdziemy:

    > które spółka musi pobrać i odprowadzić, czy
    > też wypłaca całość odsetek, które pożyczkodawca dolicza sobie
    > do dochodu i opodatkowuje na zasadach ogólnych?

    +++
    Art. 41.
    1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
    osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki
    organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują
    wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1,
    z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9
    oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać,
    z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy
    4. Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat
    (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy
    lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29,
    art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13
    oraz
    art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    > W którym miesjcu jest to w ustawie?

    ...powyższe ci pasuje ? ;)
    Nie leń się :] tylko ustawę kiedyś przeczytaj.
    Pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie "a na którym PIT", ale
    to już może nie ja ;)

    UWAGA: ja nie jestem doradcą, tylko szarym podatnikiem samodzielnie
    prowadzącym swoją KPiR :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-10-08 11:01:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Oct 2005, Paszczak wrote:

    > No i PCC od umowy.

    Sądzę że nie bez kozery pisał "na prowadzenie DG" :)

    Nie pamiętam czy od zmiany ustawy prawo działalności gospodarczej
    na tę nową (jak jej tam ?) czy od 1.V.2004 (ale "przy jakiejś
    okazji" nowelizując ustawę o PCC) wprowadzono zwolnienie.
    Inna sprawa że ciekawe w jakim innym celu sp.zoo której celem
    jest prowadzenie DG mogłaby PRAWIDŁOWO wziąć pożyczkę....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-10-08 11:36:13
    Od: gonia <g...@w...pl>

> [...]

    > ...co nie znaczy że na tej samej podstawie podlega pod
    > obowiązki płatnika :)
    > ALE na podstawie innego przepisu...coś znajdziemy:

    chcac nie chcac przyzanc racje musze, wrocilam po przemysleniu z gotowym
    przepisem, ale ubiegles mnie;-)

    > Pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie "a na którym PIT", ale
    > to już może nie ja ;)

    8a?

    > UWAGA: ja nie jestem doradcą, tylko szarym podatnikiem samodzielnie
    > prowadzącym swoją KPiR :)

    az jestem ciakawa, skad to przekonanie, ze doradca wie wszystko?

    zawsze mozesz sprobowac zmienic zawod;>

  • 9. Data: 2005-10-08 14:50:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Oct 2005, gonia wrote:

    > co to jest pozyczka osobista?

    "Pożyczka udzielana poza ramami DG nie przeznaczona na cele DG".
    Przychody i koszty takiej pożyczki nie wchodzą do rozliczenia
    DG po żadnej stronie.
    Może być ? ;)

    > takie jest moje zdanie

    ...a nieprawda ;) ! (nieprawda ze twoje zdanie - widzialem
    nastepny post :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-10-08 14:58:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Oct 2005, gonia wrote:

    > az jestem ciakawa, skad to przekonanie, ze doradca wie wszystko?

    E, no... doradca POWINIEN wiedzieć... ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)