    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pożyczka
    Date: Sat, 8 Oct 2005 12:57:49 +0200

    On Sat, 8 Oct 2005, Tomasz Staszewski wrote:

    > Problem jest następujący:
    > Osoba fizyczna udziela oprocentowanej wg stawek rynkowych pożyczki
    > spółce z o.o. na prowadzenie działalności gospodarczej.

    ...czyli zwolnienie z PCC.

    > Wg mojej wiedzy jedynym podatkiem jaki ta pożyczka rodzi jest podatek od
    > odsetek u osoby fizycznej.
    > Tylko czy jest to tzw Belkowe,

    Hm... chyba nie, bo "Belkowe" to 17.1.2 zaś mowa o 17.1.1:
    +++
    Art. 17.
    1. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:
    1) odsetki od pożyczek,

    2) odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach
    bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania
    lub inwestowania, [...]
    ---

    ...niemniej jest tak samo opodatkowane jak na mój gust:
    +++
    Art. 30a.
    1. Od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek
    dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:
    1) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek
    jest przedmiotem działalności gospodarczej,
    2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych,
    3) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych
    zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach
    oszczędzania, przechowywania lub inwestowania [...]
    4) z dywidend [...]
    ---

    ...co nie znaczy że na tej samej podstawie podlega pod
    obowiązki płatnika :)
    ALE na podstawie innego przepisu...coś znajdziemy:

    > które spółka musi pobrać i odprowadzić, czy
    > też wypłaca całość odsetek, które pożyczkodawca dolicza sobie
    > do dochodu i opodatkowuje na zasadach ogólnych?

    +++
    Art. 41.
    1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
    osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki
    organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują
    wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1,
    z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9
    oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać,
    z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy
    4. Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat
    (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy
    lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29,
    art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13
    oraz
    art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    > W którym miesjcu jest to w ustawie?

    ...powyższe ci pasuje ? ;)
    Nie leń się :] tylko ustawę kiedyś przeczytaj.
    Pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie "a na którym PIT", ale
    to już może nie ja ;)

    UWAGA: ja nie jestem doradcą, tylko szarym podatnikiem samodzielnie
    prowadzącym swoją KPiR :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)