  • Data: 2019-08-10 00:24:44
    Temat: Re: PodaRTki...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    Fajny film właśnie widziałem...
    https://youtu.be/5FHDm3ts-dw
    Momenty były? -- same momenty...

    "J.F." 5d4d89dd$0$17348$6...@n...neostrada.pl

    > Zgadli, bo zazwyczaj takie cos daje inflacje.
    > Tylko ze zazwyczaj nie ma na to pieniedzy :-)

    Więc być może istnieje korelacja pomiędzy inflacją i 500+. ;)

    > Jak widac - byla gotowa, tylko "wystarczylo przestac krasc" :-)

    [ciekawe, że wiedzą, czego nie czynić, a czynią...]

    Pojawiła się nadmierna inflacja -- być
    może jednak gospodarka nie była gotowa.

    > IMO nie - to czesto z rynku sie bierze, a nie
    > ze chciejstwa. 500+ tym niskim stopom tez pomaga ...
    > choc mogloby tez pomoc podwyzkom - teraz obywateli
    > stac na kredyt :-)

    Zwiększyli swą zdolność kredytową.
    [spłata pewna, o ile dziecko nie umrze
    i oprocentowanie nie zaszybuje zbyt wysoko]

    > Inflacja nadciagala i tak. Zobacz na srednie zarobki.

    Co mają zarobki do inflacji?
    Być może zarobki rosną, bo rośnie produkcja?

    IMO jednak nadciągała, a ponadto bywa naciągana w tę i we w tę.

    > No ... czesciowo.
    > Zakladajac, ze sporo ludzi pracowalo
    > za "minimalna" a reszte dostawali bez papierow ...

    To dobre założenie.

    > Trudno powiedziec. Na pewno padl ZSRR.

    Dlaczego padł ZSRR? Nie dlatego, że zbankrutował?

    > Jaruzelski ? Nie zaciagal nowych kredytow,
    > bo jemu juz nikt nie dal, no moze ZSRR.

    ZSRR dał karelski nikiel.

    Jaruzelski musiał wiele spłacać...
    Nie wziął nowych kredytów?

    > To Gierek doprowadzil kraj do tego, ze raty kredytow

    IMO uczynił to celowo.

    > przewyzszyly roczny eksport. Swoja droga ciekawe jak,
    > bo czesto te kredyty mialy byc splacane towarami...

    W kraju też coś musiało pozostać.

    > Nie o to chodzi - Grabski, Jaruzelski, Gierek - mogli sobie
    > wydrukowac tyle zlotowek, ile chcieli. A teraz rzad ma zakaz
    > - chce pieniedzy, to musi pozyczyc.

    Z NBP? ;)

    > Może raczej zastanówmy się nad tym, czy kiedykolwiek
    > inflacja nie zależy od polityki państwa?

    Chyba nigdy -- co najwyżej zależała wprost lub
    pośrednio i w większym stopniu lub mniejszym.

    Net zaczyna pisać o nadciągającej recesji w Germanii, która
    niechybnie rąbnie skutkami także w Polskę. Czy inflacją
    wywołana tą recesją zależy od polityki polskiego rządu?

    IMO jednak tak. Polska może przygotować kontrposunięcia...
    (czego nie uczyni -- jak nie czyni w sprawie powodzi i susz)

    > Przy odpowiedniej polityce - to za 100 lat :-)

    Pisałem już, jak szybko należałoby waloryzować 500+. Po 100
    latach z samej tegorocznej inflacji mamy kilkanaście tysięcy:

    500*1,035^100=15595,7039915547

    Przyszłoroczna inflacja może być wyższa niż obecna:
    - recesja w krajach zachodniej Europy
    - inflacja stale rośnie od czasu objęcia władzy przez PiS

    > Wincenty mowil bez zastrzezenia czemu.
    > U niego w budzecie jakos nie bylo.

    Później przyszła EKopacz i MSzczurek...
    U Kopacz były pieniądze na obniżenie PIT do 10%
    z jednoczesnym wyzerowaniem składek ZUS i NFZ.

    > A Morawiecki wyplacil, a dziury w budzecie nie ma duzej.

    Gdy podatnik szasta forsą -- może być pytany o źródło dochodów
    przez przedstawicieli państwa.
    Czy symetrycznie podatnik może poznać źródła dochodów państwa?

    > Pogratulowac.
    > Tylko rodza sie pytania, skad te pieniadze ?

    Właśnie... [wiadomo -- choćby ze zwiększonych składek ZUS]

    > -wystarczy nie krasc ... i dobrze wiedzieli ile sie kradnie ?

    Rzekomo 700 mld w 8 lat samego VAT.
    Pytam zatem -- czy więzienia trzeszczą w szwach z powodu zamknięcia złodziei?

    > -popatrzyl na wzrost koniunktury i doskonale wyliczyl na ile starczy wzrostu,
    > -zaoszczedzili na wydatkach ... np dla wojska.

    Na wojsku raczej nie zaoszczędzili -- toż muszą wydawać
    2% PKB na NATO a ponadto ;) na obronę przed WWPutinem.

    https://www.defence24.pl/polski-budzet-obronny-wedlu
    g-nato205-proc-pkb-w-2018-r-i-189-proc-pkb-w-2017-r-
    analiza

    > A zachecilo do tej pory ?

    Tak -- w 2016 r. i 2017 r. zachęciło.

    > Bo mozesz miec racje ... ale co z tego - na nastepna kadencje starczy.
    > Tzn poparcia spolecznego starczy, pieniedzy niekoniecznie :-)

    Pieniędzy na 500+ starczy choćby dlatego, że jest inflacja. ;)
    Ale czy 500 pln miesięcznie w kolejnych miesiącach na coś/wiele
    starczy rodzicom?

    > Hm, podnoszenie stop to raczej podniesie inflacje.

    Podniesienie stóp to wzrost kosztu pieniądza.
    Zwiększanie ceny mleka zwiększa popyt na mleko czy zmniejsza?

    Podniesienie stóp zmniejsza inwestycje, co po wielu latach
    może zwiększyć inflację z uwagi na zmniejszenie produkcji,
    ale w pierwszej chwili musi dać zmniejszenie inflacji.

    Zaciskanie pasa może ograniczyć i produkcję, i usługi takie
    jak fryzjerstwo -- ludzie będą gorzej prezentowali się, co
    na produkcję nie wpłynie zbyt mocno. (chyba, że produkcję
    nożyczek i grzebieni fryzjerskich)

    Zwiększony koszt pieniądza dać może zmniejszenie
    kosztów produkcji, przez co produkcja nie spadnie.

    IMO ogólnie raczej zwiększanie stóp jest efektem
    inflacji, nie odwrotnie, ale na dłuższa metę każde
    interweniowanie może dużo zepsuć.

    > I co gorsza - tez moze zwiekszyc inflacje.

    Zwiększenie PKB ma dać inflację?
    Chyba niekoniecznie. ;)

    > No przeciez Jaruzelski wyraznie mowil o likwidacji nawisu
    > inflacyjnego - wlasnie przez wysoką inflacje.

    Nie rozumiem.

    > W to mu graj.
    > A walka z bogatymi spekulantami ma sie dobrze :-)

    > Chyba juz malo kto pamieta.

    > A ja na to - z wami nie :-P

    news-29-listopada-1987-r-wladze-prl-przeprowadzily-r
    eferendum,nId,1565182#utm_source=paste&utm_medium=pa
    ste&utm_campaign=chrome

    > Teoretycznie. A w praktyce jak widzisz.
    [w praktyce? -- jeśli uproszczą prawo gospodarcze, nie
    będę miał z czego żyć! oby komplikowali jak najmocniej!]

    W praktyce komplikują, aby zwiększyć PKB.
    [dochody biura rachunkowych także tworzą PKB;
    nadto ktoś w państwie (urzędnik) musi: tworzyć
    zawiłości prawne; kontrolować je; karać tych,
    którzy łamią zawiłości prawa; stosownie nazywać
    tych, którzy łamią zawiłości prawa -- wrogami narodu]

    > Przy czym ... jesli dzietnosc sie podniesie, to potem
    > bedzie duzo pozytywow, wiec czy to marnotrawienie ...

    IMO:
    - znaczna część tych dzieci po prostu wyjedzie stąd,
    aby pracować za większe pieniądze na innych, którym
    też się po prostu należy

    - inne dzieci zasiądą na państwowych posadach,
    by jeszcze mocniej komplikować prawo

    - jeszcze inne przejdą na programy socjalne...

    --