  • 1. Data: 2002-11-29 08:39:11
    Temat: Podwyzszenie wartości środka trwałego a umorzenie
    Od: i...@o...pl

    Witam,

    Przez 18 miesięcy biuro rachunkowe umarzało mi środek trwały - czas amortyzacji
    to 3 lata.
    Zakup netto to 5000 zł.
    Po 18 miesiącach zakupiłam do tego w/w środka trwałego rzecz, która podwyższyła
    jedo wartość o 1000 zł.
    I teraz nasuwa mi się pytanie: Jak dalej powinno się amortyzować środek trwały?
    Pytam z czystej ciekawości, jak będą wyglądały umorzenia.

    Pozdrawiam
    Inga

  • 2. Data: 2002-11-29 11:43:18
    Od: "DarekS" <a...@a...com.pl>

    i...@o...pl wrote:
> [...]
    > I teraz nasuwa mi się pytanie: Jak dalej powinno się amortyzować
    > środek trwały? Pytam z czystej ciekawości, jak będą wyglądały

    Ustawa o pod. doch. od os. fiz. Art 22g ust. 17
    lub
    Ustawa o pod. doch. od os. prawnych Art. 16g ust. 13

    Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy,
    rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków,
    ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich
    ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub
    peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki
    trwałe uważa się za ulepszone, jeżeli wydatki poniesione na przebudowę,
    rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację powodują wzrost ich
    wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych
    do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością
    wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków
    trwałych i kosztami ich eksploatacji.

    Tak więc jeśli dokupiłaś rzecz o wartości 1000 zł (a tak rozumiem to co
    napisałaś) to, o ile nie kupowałaś w tym roku nic więcej do niego, wpisujesz
    ten zakup w koszty i nie powiększasz wartości początkowej - amortyzujesz w
    dalszym ciągu tak samo jak do tej pory

    Darek

  • 3. Data: 2002-11-29 14:38:01
    Od: "Jacek" <J...@b...com.pl>

    a czy moglbys podac przyklad liczbowo jak amortyzowac gdy podwyzszenie
    wartosci srodka trwalego w tym wypadku nastapilo o 4000 zl

    jacek

  • 4. Data: 2002-11-29 23:53:45
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 29 Nov 2002 i...@o...pl wrote:

> [...]
    >+ I teraz nasuwa mi się pytanie: Jak dalej powinno się amortyzować środek trwały?
    >+ Pytam z czystej ciekawości, jak będą wyglądały umorzenia.

    IMO - jak dotąd.

    Czy ja dobrze czytam w art. 23a.17 "których jednostkowa cena nabycia
    przekracza 3 500 zł" i że nie widzę "podatnik może" ?
    Sugeruję że wygląda na to iż (w odróżnieniu od przyjmowania
    "na stan" ŚT, kiedy to *można* sobie przy kwocie < 3500 zł wybierać)
    tu nie ma wyboru - jednostkowa cena <3500 -> idzie w koszt, ponad
    3500zł - podwyzsza wartość.

    Mylę się, grupowicze ?

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-11-30 00:03:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Nov 2002, DarekS wrote:

    >+ i...@o...pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Tak więc jeśli dokupiłaś rzecz o wartości 1000 zł (a tak rozumiem to co
    >+ napisałaś) to, o ile nie kupowałaś w tym roku nic więcej do niego,

    Darku - właśnie przed chwilą pytałem, bo jak na mój gust
    literalnie tam napisali że "jednostkowy" koszt, do tego
    wydedukowałem :] że nie ma wyboru.
    Załóżmy że dokupujesz 4 składniki po 1500 zł (był taki post
    - opony zimowe do samochodu) i odpowiedź którą widziałem
    zgadzała się z powyższą logiką.
    Możesz wyartykułować - czy *w ogóle może być inaczej*
    niż przez wrzucenie w koszt (ulepszeń wartych jednostkowo
    mniej niż 3500 zł) ? Włączając przypadki kiedy suma > 3500zł ?
    Bo nie widzę :) !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-11-30 00:56:41
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]

    > "na stan" ŚT, kiedy to *można* sobie przy kwocie < 3500 zł wybierać)
    > tu nie ma wyboru - jednostkowa cena <3500 -> idzie w koszt, ponad

    IMO nie mylisz się ale z tego (i wcześnejszych cytatów) wynika też że jeżeli
    dokonasz kilku jednostkowych zakupów (na różne faktury, każdy na kwotę mniejsza
    niż 3500 to każdy z nich idzie w koszt a nie zwiększa wartośći ST ? Logicznie
    rozumując zapis - tak a co na to logika podatkowa ?

    Pozdr.
    Sark

  • 7. Data: 2002-11-30 01:19:32
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]

    > niż przez wrzucenie w koszt (ulepszeń wartych jednostkowo
    > mniej niż 3500 zł) ? Włączając przypadki kiedy suma > 3500zł ?

    Ja też nie widzę, co wykazałem w poscie poprzednim zanim ten przeczytałem ale
    Darek wygląda na takiego co wie cos więcej ;) no bo co poeta chcial powiedzieć
    pisząc "o ile nie kupowałaś w tym roku nic więcej do niego" :)) .... może
    jednak "logika podatkowa" nie tylko doprowadza umysł do stanu znanego z BDSM
    ale także otwiera nowe mozliwości i ...wystarczy uwierzyc w to co sie
    czyta ;))) ?

    Pozdr.
    Sark

  • 8. Data: 2002-11-30 10:12:12
    Od: "Berbec" <b...@z...com.pl>

> [...]
    > ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub
    > peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł.

    Czyli zakup drukarki za 1400 zl do amortyzowanego środka trwalego, ktorym
    jest komputer za 4200 zl nie podwyzsza jego wartosci?
    Wpisuje sie ja w pozostale wydatki prowadzac KPiR no i nie trzeba
    ewidencjonowac bo nie przekracza 1500 zl?
    Poprosze o odpowiedz.

    Ryszard.

  • 9. Data: 2002-11-30 18:32:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 30 Nov 2002 w...@p...onet.pl wrote:
    [...modernizacja...]
> [...]
    >+ że jeżeli dokonasz kilku jednostkowych zakupów (na różne faktury,
    >+ każdy na kwotę mniejsza niż 3500 to każdy z nich idzie w koszt

    Z dyskusji o oponach zimowych dedukuję że odpowiadający (wtedy)
    miał na myśli najskrajniejszy przypadek: zakup na jednej fakturze
    za kwotę jednostkową 1500 i łączną 4500... !
    Literalnie tak napisali... Ciekaw jestem czy jest jakiś
    wyjątek (wątpię, rozporządzenie nie ma prawa zmieniać
    ustawy !).

    >+[...] a co na to logika podatkowa ?

    Też jestem ciekaw :) skoro ustawa zakazuje podwyższania
    wartości (w takim przypadku) !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-12-03 13:15:26
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Gotfryd Smolik - [...]

    > Z dyskusji o oponach zimowych dedukuję że odpowiadający (wtedy)
    > miał na myśli najskrajniejszy przypadek: zakup na jednej fakturze
    > za kwotę jednostkową 1500 i łączną 4500... !

    Czy przypadkiem w ustawie nie stoi jak byk napisane,
    ze modernizacja .... w tym zakup
    czesci skladowych i peryfrtyjnych KTORYCH cena nie przekracza
    3500......
> [...]
    > wyjątek (wątpię, rozporządzenie nie ma prawa zmieniać
    > ustawy !).

    > Też jestem ciekaw :) skoro ustawa zakazuje podwyższania

    Z logika mozna miec klopoty, bgy postawimy pytanie czy czescia jest jedna,
    czy cztery opony.....czyli JEDEN KOMPLET opon...

    > Pozdrowienia, Gotfryd

    Pozdrawiam

    Boguslaw