    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Praca zdalna dla firmy z Unii Europejskiej
    Date: Mon, 28 May 2007 08:17:57 +0200
    <f344kb$sa7$2@nemesis.news.tpi.pl> <op.tst28aspipkhj4@unk>
    <1...@u...googlegroups.com>
    <f34o87$okc$1@nemesis.news.tpi.pl> <p...@g...com>
    <Pine.WNT.4.64.0705252302290.4080@athlon64>

    On Sat, 26 May 2007, mvoicem wrote:

    > A to mnie najbardziej interesuje :)

    :)

    > To racja. Czyli w zasadzie zagraniczny pracodawca musiałby
    > wpłacać zaliczki na PIT do naszego US

    To nie jest IMHO takie pewne - trzeba sprawdzić czy nie będzie ciążyć
    na otrzymującym dochód *lub* czy obędzie się bez zaliczek.

    > (co pewnie byłoby niezłym
    > przedsięwzięciem biurokratycznym choćby ze względu na brak NIPu).

    Hm... a coś stoi na przeszkodzie, zeby osoba zagraniczna stała się
    podatnikiem w pl? Nic nic, ja tylko pytam ;)

    [...]
    > A co np. z dziennikarzami? Szef mówi "pójdź tu i tu, i zrób
    > reportaż". Czy uważasz że wydawca powinien najpierw podpisać

    Dlaczego PODPISAĆ?
    Jakiś przepis wykluacza ustną formę umowy, a nawet taką iż
    jedna strona przystępuje do korzystania za wiedzą drugiej (bez jej
    sprzeciwu)?

    > umowę użyczenia z właścicielem miejsca gdzie będzie przeprowadzany reportaż?

    Jak to jest miejsce publiczne, to oczywiście niczyja zgoda może nie
    być potrzeba - Tobie wolno tam wejść, mi też, to i dziennikarzowi.
    A jak prywatne, to owszem - zgoda na wejście (do tego miejsca)
    jest zgodą na określone korzystanie.
    Dlaczego by nie?

    > Nie zgodzę się. Przecież może władać tym miejscem, jeżeli mu
    > pracownik mu tym miejscem pozwoli władać (zakładając że pracownik ma do
    > tego miejsca prawo).

    Primo musi miec, czyli mamy z głowy wszelkie lokale komunalne
    i spółdzielcze (włącznie ze spółdzielczym własnościowym prawem
    do MIEJSZKANIA w lokalu), bo nie pracownik ma prawo rozporządzać
    na cele niemieszkalne (znaczy "pozwalać pracować" tamże).
    W przypadku właściciela mieszkania rzeczywiście mam kłopot :O
    Za to wiem, jak w takim przypadku Cię zażyć - podmioty powiązane ;)
    (żartuję, żeby było jasne, bo kilka razy tłumaczyłem dlaczego nie...)

    > IMHO nie ma tam nic na temat tego że pracodawca musi władać tym
    > miejcem.

    Nie ma. IMHO wynika to z logiki, jak kto woli z "zasad prawnych".
    Inaczej "wyznaczenie" będzie przecież bezskuteczne.

    > A jeżeli pracodawcą jest jakaś organizacja ekologiczna, zaś rolą
    > pracownika jest liczenie drzew w ogólnodostępnym lesie?

    To na wejście do lasu *każdy* ma prawo, czyli w potrzebnym zakresie
    (wejścia i liczenia) może "rozporządzać".
    Idzie mi o to, aby takie uprawnienie ISTNIAŁO.
    Można powoływać się oczywiście na konstytucyjne "co nie jest
    zabronione..."
    Pic w tym, że rozporządzania przez lokatora/społdzielcę itp lokalem
    zajmowanym na cele mieszkalne wyraźnie JEST ograniczone - musi miec
    pisemną zgodę właściciela lub rozporządzającego (np. dzierżawcy
    lub zarządcy), który sam ma upoważnionienie do wydawania takich zgód.
    A co do pracownika-właściciela to też mi się nie widzi, tylko na
    razie nie mam pomysłu jakie zarzuty postawić :)
    Oczywiście nie neguję że dotąd nikt nie negował "pracy zdalnej",
    bo tendencja jest raczej taka zeby wszystko uznawać za pracę niż
    na odwrót, ale do przepisów (które usiłują owej pracy narzucić
    mnóstwo ograniczeń) niezbyt to przystaje.
    Np. nadzór nad wykonywaniem pracy nie przystaje (nie nad EFEKTAMI
    pracy, a nad jej WYKONYWANIEM, np. rzetelnym poświęcaniu ustalonej
    ilości godzin na PRACĘ... a nie sprawdzanie "czy zrobił", bo to
    już jest wtórne, i a nuż część wynagrodzenia nie jest KUP bo
    pracownik krócej pracował :>).

    pzdr, Gotfryd