eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPrzekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy › Re: Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 3 May 2012 12:36:17 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy

    On Thu, 3 May 2012, Robert Stefański wrote:

    > 1. Chodzi mi konkretnie o dwa przedmioty:

    Przecież wiem.

    > telefon za 2500 zł - tutaj chyba po prostu wpisać jednorazowy wpis do
    > KPiR?

    A znasz *przepis*, który definiuje co jest kosztem uzyskania?
    Staraj się zawsze trzymać tej kolejnosci:
    watpliwosc -> przepis -> opisy w internecie -> urzędowe interpretacje
    (pomaga wyłapać ew. nieporozumienie z tego powodu, że opis nie
    pasuje do założeń).
    Tak po kolei:
    - jest wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi
    - niemniej litera przepisu jest prosta jak drut kolczasty:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    +++
    Art. 22.
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione w celu osišgnięcia przychodów
    [...]
    ---

    Teraz powoli: poniesione *w celu*.
    To jest jedno, nierozdzielne okreslenie.

    Zakupy w celu gospodarczym już sa prowadzeniem DG, więc do wyboru
    jest ustalenie że DG została zarejestrowana za pózno i była
    prowadzona "nielegalnie", albo zakup był w innym celu, a wtedy
    "przekwalifikowanie" nie powoduje ze staje się kosztem (jako
    że kosztem jest wyłacznie "nabycie w celu", a nie "nabycie
    lub w celu" :])
    IMVHO, twierdzenie że zakupy wyposażenia sa tylko "przygo-
    towaniem do *założenia* DG", tak jak zakup np. pieczatki
    czy druków firmowych, to nieporozumienie.
    W archiwach sa flejmy z pytaniem o uruchamianie huty :)
    (w roli przykładu)
    Żeby nie było, sam na to że "osobiste wyposażenie" nie
    jest KUP nie wpadłem, tylko jak zaczynałem zaczałem kiedys
    drażyć skad piszaca ówczesnie doradczyni (Orka, znajdziesz
    w archiwach) wytrzasnęła ograniczenie, że nie jest KUP
    wyposażenie które się już ma przy rozpoczynaniu DG.
    Były do tego interpretacje, AFAIR.
    Interpretacje dosc często pomijaja sedno sprawy, wskazujac
    prawidłowe traktowanie przedmiotu zapytania, ale z *czytelnym*
    wskazaniem pierwotnej przyczyny bywa problem, więc miej to
    na uwadze.

    Cos jeszcze: sprawdz w ustawie (link wyżej) jakie sa wymogi
    odnosnie uznania czegos za ST. I najlepiej zacytuj, będzie
    jasnosc dlaczego "ST można" :D

    > komputer za 5000 zł - powyżej 3500 zł więc albo amortyzować co
    > miesiąc,
    > ale tak jak napisałeś amortyzacja jednorazowa?

    Chyba "albo"? :)
    Chodzi o to, że "mała DG" może do 50 000 zł (*łacznie* w danym
    roku) amortyzować jednorazowo.
    Uwaga, prawo do takiej amortyzacji to jest "pomoc publiczna",
    trzeba o tym pamiętac w razie wypełniania jakichs kwitów
    w których jest taka rubryka.
    A ten drugi przedmiot każdy może (jednorazowo), bo limit to
    własnie 3500zł od każdego srodka.

    > 3. Jeszcze kwestia, co ma być podstawą wpisania do KPiR?
    > Faktura chyba nie może być, bo nie jest na firmę?

    Dobrze gadasz.

    > Więc może dowód wewnętrzny i podpiąć do tego oświadczenie + tą fakturę
    > nie na firmę?

    Oczywiscie że NIE!

    Srodki trwałe ewidencjonuje się ewidencji ST, i tamże okresla się
    raty amortyzacyjne, które (w całosci lub częsci) sa kosztem uzyskania!
    (sprawdz w ustawie).
    Dokumentem księgowym okreslajacym wysokosć kosztu z tytułu raty
    jest po prostu numer pozycji w EST, przy czym niektórzy wystawiaja
    sobie do tego DW (IMO nie ma to ani uzasadnienia ani podstawy
    prawnej, ale "zbędny DW" zabroniony nie jest)

    pzdr, Gotfryd