eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPrzekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy › Re: Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 3 May 2012 23:34:15 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy

    On Thu, 3 May 2012, Robert Stefański wrote:

    > Telefon służy mi NIE do dzwonienia, tylko pisze na niego
    > oprogramowanie.

    :)

    > Stąd kosztuje aż 2000 zł (gdybym chciał kupić telefon do prowadzenie
    > rozmów, to wystarczyłby mi za 100 zł).
    > Więc jest bardzo wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi,
    > bo tworzenie oprogramowanie to podstawowy profil mojej działalności :)

    No to nie zrozumiałes o czym pisałem.
    Aby nie odsyłac do archiwów (google różnie działa), to przykład:
    zakładasz hutę.
    Każesz jakiej firmie wybudować wielki piec i piece do wytopu stali,
    kupujesz tysiacami ton rudę, koks, węgiel, zatrudniasz 250 osób,
    ale... ale nic nie sprzedałes (bo to się czasami pojawia w roli
    "argumentu").

    Teraz proste pytanie: czy w tym momencie *prowadzisz działalnosc*?
    Po ustaleniu odpowiedzi, redukujesz poszczególne pozycje (zamiennie),
    do zera, pozostawiajac z pozostałych wymienionych *choć jedna*
    niezerowa.
    Czyli np. redukujesz liczbę zatrudnionych do zera (każesz
    wszystko to czego nie zrobisz osobiscie wykonać firmom
    zewnętrznym).
    Albo redukujesz ilosc zakupów "towarowych".

    I za kazdym razem powtarzasz odpowiedz na pytanie ;)

    To teraz jeszcze raz spytam w Twoim przypadku: czy osmielasz
    się twierdzić, że rzeczony telefon kupiłes W CELU GOSPODARCZYM,
    a jesli tak, to dlaczego w terminie 7 dni nie zarejestrowałes
    DG w stosownym urzędzie? ;)

    Jeslibys zas twierdził, że ten telefon *nie* został kupiony
    w celu gospodarczym (więc w dniu zakupu DG nie prowadziłes),
    to zakup nie był "w celu", zas póżniejsze "przeznaczenie"
    nie jest nigdzie wymienione na liscie operacji które uprawniaja
    do zaliczenia wydatku w koszty.
    Po prostu - zgodnie z litera przepisu, "niedasie".
    Tak jak piszę: jest wysoce prawdopodobne, że tego nikt się nie
    przyczepi, ale literalnie przepisy *nie* daja mozliwosci
    zaliczenia wydatku *na wyposażenie*, poniesionego przed data
    rozpoczęcia DG, w KUP tegoż DG.

    ST nie sa objęte tym wymogiem - dlatego prosiłem abys własnoocznie
    odszukał *i zacytował*, jakie warunki sa wymagane dla zaliczenia
    rat amortyzacji w koszty :D
    (uwaga, niespodzianka: WNiP to nie dotyczy, więc np. w razie
    posiadania kwitów na oprogramowanie "niedasię" i już, żeby
    jasnosc była, też bym nie sprawdził w ustawie, kiedys któras
    ksiegowa przy opisie zdarzenia to zaznaczyła, zdziwiłem się
    i zajrzałem - faktycznie, dla WNiP jest inaczej niż dla ST).

    ustawa-z-dnia-260...

    [...]
    > Gdzie de facto mogę tego wyboru dokonać? W oświadczeniu?

    Nie tak.
    Zgodnie z przepisami, dla srodków posiadanych przez rozpoczeciem
    DG NIE MOŻESZ.
    Bo jak jakis szprytni inaczej urzędnik z karnoskarbowego dostanie
    po zmianie rzadu za 4 lata dyspozycję zeby za wszelka cenę przyskrzyniac
    prowadzacych na kiksach, to dostaniesz proste pytania:
    - czy Pan ten telefon kupił w celu prowadzenia DG?
    - dlaczego nie zgłosił Pan rozpoczęcia DG w tym dniu, miał Pan
    7 dni na zgłoszenie?

    Przypominam: było już naprawde wiele dziwnych "kiksów", które
    zostały wykryte z czasem.
    Czasami podatnicy obrywali karami, czasami okazywało się że
    koncept na kiks był sprzeczny z przepisem (patrz: "podatek
    od freeware", US z bezzasadnego wpisu do EST wydedukował
    "karę podatkowa", przy okazji zmieniajac dane dotyczace
    wpisu), a był i przypadek kiedy to minister wbrew wydanemu
    przez siebie przepisowi :P wydał dyspozycję "niekarania
    podatników w oparciu o zasadę zaufania do państwa" (chodziło
    o sprawę VAT od samochodów i homologacji, dawno temu).
    Nie ma wiec sensu wychylac się, jesli WIADOMO, że wg
    przepisów czegos nie wolno, mimo że "teraz" akurat nie
    słychać zeby kogos za to karali.
    Tacy którzy zaufali sprzecznymi z (ówczesnym) prawem interpretacjom
    ZUSu nt. zawieszenia DG i do dzis spłacaja odsetki też
    AFAIR istnieja.

    > Czyli rozumiem, że w przypadku przekazania przedmiotu
    > z majaku osobistego na majątek firmy można podwyższyć koszty
    > jedynie amortyzując środek trwały?

    Tak własnie :D w przypadku rzeczy, które da się zaliczyć do ST
    (a większosc wyposażenia DA SIE zaliczyć do DG).

    Jest jeszcze inna, odrębna sprawa: towary i materiały do
    produkcji (ktore mogłes miec z dowolnego zródła, w tym
    z poprzednio prowadzonej DG, otrzymane w spadku, w darowiznie,
    w rozliczeniu jako udziałowiec spółki itede), "zalicza się"
    do DG poprzez ujecie w remanencie poczatkowym.
    Tu uwaga: takie zaliczenie oczywiscie efektywnie staje
    się kosztem po sprzedaży, a przede wszystkim "legalizuje"
    wprowadzenie towarów do DG.

    > Nie wiem, czy prawidłowo zrozumiałem,
    > ale czy amortyzacja jednorazowa ŚT do 3500 zł to nie jest pomoc
    > publiczna,

    Nie jest, tak może amortyzować *każdy* uprawniony do amortyzacji
    i *każdy* samodzielny srodek trwały. Bez ograniczeń ilosciowych.

    > a amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł, to już pomoc publiczna?

    Tak, tylko "małym podatnikom" wolno stosować taki myk, nie więcej
    niż 50 000 *łacznie* w całym roku podatkowym, AFAIR (do sprawdzenia
    czy nie sumuje się przez kilka lat).

    > Czy oprócz tego, że będzie to wykazane w EST,
    > warto chyba gdzieś wpiąć w segregator to oświadczenie + fakturę nie na
    > firmę?

    Tom Ci napisał :)
    Zajrzyj do tej f...ine ;) ustawy, sprawdz na jakiej podstawie wyznacza
    się wartosc poczatkowa.

    > Bo rozumiem, że DW nie jest wymagany, ale oświadczenie już chyba jest?

    Może być oswiadczenie, przy czym *moim zdaniem* (nie jestem doradca :P)
    w przypadku, kiedy cała WP wynika z jednej faktury zakupu, w zupełnosci
    wystarcza sporzadzenie na tej fakturze ("tylna strona" nadaje się
    doskonale na te cele) stosownego zapisu.
    Ksiegowi takie opisywanie zawierajace wskazanie (numerów)
    pozycji ewidencji i ksiag do których wpisano dokument nazywaja
    "dekretowaniem".

    > Chodzi mi o takie oświadczenie jak np. jest tutaj:
    > http://www.bankier.pl/wiadomosc/Przekazanie-prywatny
    ch-przedmiotow-na-cele-firmy-1856294.html

    Może być, przy czym jak wyżej - w przypadku, kiedy nie sporzadza się
    zestawienia wydatków poniesionych w celu nabycia lub wytworzenia ST
    (a można doliczyć np. poniesione i udokumentowane koszty transportu,
    czyli np. wydatki na kuriera lub na bilety, albo np. cenę kabelków
    kupiony osobno ale "do kompletu"), wystarczy taka lub podobna tresc
    wpisana wprost na odwrocie faktury, ze wskazaniem numeru pozycji EST.
    W EST też jest pozycja na dowód okreslajacy wartosc (uwaga, zajrzyj
    do ustawy i rozporzadzenia, EST ma niektóre pozycje zdefiniowane
    przepisami i *musi* byc miejsce na te dane), i w przypadku "jedna
    faktura" można tam po prostu wpisać jej numer.

    pzdr, Gotfryd