eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPrzekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy › Re: Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!goblin2!goblin.stu.neva.ru!feeder2.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl
    !postnews.google.com!gn8g2000vbb.googlegroups.com!not-for-mail
    From: Robert Stefański <r...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy
    Date: Fri, 4 May 2012 09:02:32 -0700 (PDT)
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 290
    Message-ID: <c...@g...googlegroups.com>
    References: <9...@m...googlegroups.com>
    <Pine.WNT.4.64.1205021838550.1176@quad>
    <6...@3...googlegroups.com>
    <Pine.WNT.4.64.1205031218270.2420@quad>
    <8...@n...googlegroups.com>
    <Pine.WNT.4.64.1205032254230.2736@quad>
    NNTP-Posting-Host: 83.31.44.12
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: posting.google.com 1336147704 23412 127.0.0.1 (4 May 2012 16:08:24 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Fri, 4 May 2012 16:08:24 +0000 (UTC)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: gn8g2000vbb.googlegroups.com; posting-host=83.31.44.12;
    posting-account=dE32MAoAAAC4spjZXVzypMU3LwfWlT7K
    User-Agent: G2/1.0
    X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:12.0) Gecko/20100101
    Firefox/12.0,gzip(gfe)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:235804
    [ ukryj nagłówki ]

    On May 3, 11:34 pm, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    > On Thu, 3 May 2012, Robert Stefański wrote:
    > > On May 3, 12:36 pm, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    > >>> telefon za 2500 zł - tutaj chyba po prostu wpisać jednorazowy wpis do
    > >>> KPiR?
    >
    > >>   A znasz *przepis*, który definiuje co jest kosztem uzyskania?
    > >>   Staraj się zawsze trzymać tej kolejnosci:
    > >>   watpliwosc -> przepis -> opisy w internecie -> urzędowe interpretacje
    > >> (pomaga wyłapać ew. nieporozumienie z tego powodu, że opis nie
    > >> pasuje do założeń).
    > >>   Tak po kolei:
    > >> - jest wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi
    >
    > > Telefon służy mi NIE do dzwonienia, tylko pisze na niego
    > > oprogramowanie.
    >
    >   :)
    >
    > > Stąd kosztuje aż 2000 zł (gdybym chciał kupić telefon do prowadzenie
    > > rozmów, to wystarczyłby mi za 100 zł).
    > > Więc jest bardzo wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi,
    > > bo tworzenie oprogramowanie to podstawowy profil mojej działalności :)
    >
    >   No to nie zrozumiałes o czym pisałem.
    >   Aby nie odsyłac do archiwów (google różnie działa), to przykład:
    > zakładasz hutę.
    >   Każesz jakiej firmie wybudować wielki piec i piece do wytopu stali,
    > kupujesz tysiacami ton rudę, koks, węgiel, zatrudniasz 250 osób,
    > ale... ale nic nie sprzedałes (bo to się czasami pojawia w roli
    > "argumentu").
    >
    >   Teraz proste pytanie: czy w tym momencie *prowadzisz działalnosc*?
    >   Po ustaleniu odpowiedzi, redukujesz poszczególne pozycje (zamiennie),
    > do zera, pozostawiajac z pozostałych wymienionych *choć jedna*
    > niezerowa.
    >   Czyli np. redukujesz liczbę zatrudnionych do zera (każesz
    > wszystko to czego nie zrobisz osobiscie wykonać firmom
    > zewnętrznym).
    >   Albo redukujesz ilosc zakupów "towarowych".
    >
    >   I za kazdym razem powtarzasz odpowiedz na pytanie ;)
    >
    >   To teraz jeszcze raz spytam w Twoim przypadku: czy osmielasz
    > się twierdzić, że rzeczony telefon kupiłes W CELU GOSPODARCZYM,
    > a jesli tak, to dlaczego w terminie 7 dni nie zarejestrowałes
    > DG w stosownym urzędzie? ;)
    >
    >   Jeslibys zas twierdził, że ten telefon *nie* został kupiony
    > w celu gospodarczym (więc w dniu zakupu DG nie prowadziłes),
    > to zakup nie był "w celu", zas póżniejsze "przeznaczenie"
    > nie jest nigdzie wymienione na liscie operacji które uprawniaja
    > do zaliczenia wydatku w koszty.

    W moim przypadku było tak, że NIE prowadziłem działalności
    przed dniem zarejestrowania DG.

    Kilka dni przed założeniem DG kupiłem komputer i telefon.
    Nie poczekałem tych kilka dni i nie kupiłem tych przedmiotów na firmę,
    bo prognozowałem, że z początku działalności będę miał małe dochody,
    a jak małe dochody, to i podatku nie będzie, więc uznałem że nie warto
    w ogóle tych przedmiotów kupować na firmę, bo to będzie tylko zbędne
    biurokracja.
    Dochody okazały się jednak wyższe od prognozowanych
    i pojawił się podatek dochodowy, więc o tych przedmiotach sobie
    przypomniałem :)
    Przyznaję, mój błąd że nie wziąłem ich na firmę. Nie doceniłem
    kosztów.

    Odnośnie Twojej wypowiedzi:
    "Zakupy w celu gospodarczym już sa prowadzeniem DG, więc do wyboru
    jest ustalenie że DG została zarejestrowana za pózno i była
    prowadzona "nielegalnie", albo zakup był w innym celu, a wtedy
    "przekwalifikowanie" nie powoduje ze staje się kosztem (jako
    że kosztem jest wyłacznie "nabycie w celu", a nie "nabycie
    lub w celu" :])"

    to do mojej sytuacji znacznie bardziej pasuje chyba to drugie
    rozwiązanie? :)

    A skoro tak, to ważne dla mnie jest o czym pisałeś:

    "Amortyzacja *nie* zawiera warunku "nabycia w celu", wystarczy
    "wykorzystanie w celu".
    Tyle, że wtedy kosztem staje się kwota amortyzacji, a nie
    sam zakup. Do KPiR *nie* wpisuje się zakupu.
    Hasło "amortyzacja jednorazowa" słyszałes? "

    Czyli amortyzacja i byłoby po sprawie, gdyby nie to,
    że były to zakupy z dotacji z UP (o tym poniżej).

    >   Po prostu - zgodnie z litera przepisu, "niedasie".
    >   Tak jak piszę: jest wysoce prawdopodobne, że tego nikt się nie
    > przyczepi, ale literalnie przepisy *nie* daja mozliwosci
    > zaliczenia wydatku *na wyposażenie*, poniesionego przed data
    > rozpoczęcia DG, w KUP tegoż DG.
    >
    >   ST nie sa objęte tym wymogiem - dlatego prosiłem abys własnoocznie
    > odszukał *i zacytował*, jakie warunki sa wymagane dla zaliczenia
    > rat amortyzacji w koszty :D
    > (uwaga, niespodzianka: WNiP to nie dotyczy, więc np. w razie
    > posiadania kwitów na oprogramowanie "niedasię" i już, żeby
    > jasnosc była, też bym nie sprawdził w ustawie, kiedys któras
    > ksiegowa przy opisie zdarzenia to zaznaczyła, zdziwiłem się
    > i zajrzałem - faktycznie, dla WNiP jest inaczej niż dla ST).

    Dobrze wiedzieć.

    > >> - niemniej litera przepisu jest prosta jak drut kolczasty:
    >
    > >>http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,
    ,,ustawa-z-dnia-260...
    > >> +++
    > >> Art. 22.
    > >> 1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione w celu osišgnięcia
    przychodów
    > >>   [...]
    > >> ---
    >
    > >>   Teraz powoli: poniesione *w celu*.
    > >>   To jest jedno, nierozdzielne okreslenie.
    >
    > >>   Zakupy w celu gospodarczym już sa prowadzeniem DG,
    > [...]
    > >> "przekwalifikowanie" nie powoduje ze staje się kosztem (jako
    > >> że kosztem jest wyłacznie "nabycie w celu", a nie "nabycie
    > >> lub w celu" :])
    >
    > > Gdzie de facto mogę tego wyboru dokonać? W oświadczeniu?
    >
    >   Nie tak.
    >   Zgodnie z przepisami, dla srodków posiadanych przez rozpoczeciem
    > DG NIE MOŻESZ.
    >   Bo jak jakis szprytni inaczej urzędnik z karnoskarbowego dostanie
    > po zmianie rzadu za 4 lata dyspozycję zeby za wszelka cenę przyskrzyniac
    > prowadzacych na kiksach, to dostaniesz proste pytania:
    > - czy Pan ten telefon kupił w celu prowadzenia DG?
    > - dlaczego nie zgłosił Pan rozpoczęcia DG w tym dniu, miał Pan
    >    7 dni na zgłoszenie?
    >
    >   Przypominam: było już naprawde wiele dziwnych "kiksów", które
    > zostały wykryte z czasem.
    >   Czasami podatnicy obrywali karami, czasami okazywało się że
    > koncept na kiks był sprzeczny z przepisem (patrz: "podatek
    > od freeware", US z bezzasadnego wpisu do EST wydedukował
    > "karę podatkowa", przy okazji zmieniajac dane dotyczace
    > wpisu), a był i przypadek kiedy to minister wbrew wydanemu
    > przez siebie przepisowi :P wydał dyspozycję "niekarania
    > podatników w oparciu o zasadę zaufania do państwa" (chodziło
    > o sprawę VAT od samochodów i homologacji, dawno temu).
    >   Nie ma wiec sensu wychylac się, jesli WIADOMO, że wg
    > przepisów czegos nie wolno, mimo że "teraz" akurat nie
    > słychać zeby kogos za to karali.
    >   Tacy którzy zaufali sprzecznymi z (ówczesnym) prawem interpretacjom
    > ZUSu nt. zawieszenia DG i do dzis spłacaja odsetki też
    > AFAIR istnieja.
    >
    > > Czyli rozumiem, że w przypadku przekazania przedmiotu
    > > z majaku osobistego na majątek firmy można podwyższyć koszty
    > > jedynie amortyzując środek trwały?
    >
    >   Tak własnie :D w przypadku rzeczy, które da się zaliczyć do ST
    > (a większosc wyposażenia DA SIE zaliczyć do DG).
    >
    >   Jest jeszcze inna, odrębna sprawa: towary i materiały do
    > produkcji (ktore mogłes miec z dowolnego zródła, w tym
    > z poprzednio prowadzonej DG, otrzymane w spadku, w darowiznie,
    > w rozliczeniu jako udziałowiec spółki itede), "zalicza się"
    > do DG poprzez ujecie w remanencie poczatkowym.
    >   Tu uwaga: takie zaliczenie oczywiscie efektywnie staje
    > się kosztem po sprzedaży, a przede wszystkim "legalizuje"
    > wprowadzenie towarów do DG.
    >
    > > Nie wiem, czy prawidłowo zrozumiałem,
    > > ale czy amortyzacja jednorazowa ŚT do 3500 zł to nie jest pomoc
    > > publiczna,
    >
    >   Nie jest, tak może amortyzować *każdy* uprawniony do amortyzacji
    > i *każdy* samodzielny srodek trwały. Bez ograniczeń ilosciowych.
    >
    > > a amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł, to już pomoc publiczna?
    >
    >   Tak, tylko "małym podatnikom" wolno stosować taki myk, nie więcej
    > niż 50 000 *łacznie* w całym roku podatkowym, AFAIR (do sprawdzenia
    > czy nie sumuje się przez kilka lat).

    Wszystko byłoby dobrze - wpisałbym te przedmioty
    jako jednorazowa amortyzacja (i na tej podstawie podwyższył koszty) i
    po problemie.

    Szkopuł jednak w tym, że te przedmioty sfinansowane były z dotacji z
    UP.

    Może zapytam najpierw jakie mam możliwości zamortyzowania
    środka trwałego (tego telefonu) o wartości 2000 zł? Jeżeli byłoby tak,
    że mogę wybrać:
    - rozłożenie amortyzacji na miesięczne raty
    - jednorazową amortyzację

    to pierwsza możliwość raczej odpada
    (to znaczy amortyzować co miesiąc oczywiście można, ale po co skoro mi
    to nie podwyższy kosztów?), ponieważ:

    "Reasumując: dotacja z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności
    gospodarczej jest zwolniona z podatku dochodowego, wydatki
    sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania
    przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i
    wartości niematerialnych i prawnych w części sfinansowanej dotacją a
    podatek VAT od wszystkich wydatków sfinansowanych dotacją podlega
    odliczeniu na zasadach ogólnych."
    http://www.vat.pl/dotacja_z_urzedu_pracy_dla_bezrobo
    tnego_a_podatki_komentarz_vat_interp_3948.php

    Pozostaje więc amortyzacja jednorazowa.
    Gdyby to była pomoc publiczna,
    to tutaj też nie mógłbym chyba podwyższyć sobie
    kosztów na podstawie takiej amortyzacji jednorazowej,
    ponieważ wówczas o ile się nie mylę to była to
    pomoc publiczna (amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł) od pomocy
    publicznej (dotacji z UP),
    a tak chyb nie można? :)

    Natomiast ponieważ chcę zamortyzować telefon o wartości poniżej 3500
    zł,
    więc nie jest to pomoc publiczna:

    > > Nie wiem, czy prawidłowo zrozumiałem,
    > > ale czy amortyzacja jednorazowa ŚT do 3500 zł to nie jest pomoc
    > > publiczna,
    >
    > Nie jest, tak może amortyzować *każdy* uprawniony do amortyzacji
    > i *każdy* samodzielny srodek trwały. Bez ograniczeń ilosciowych.

    Więc może to jest w moim przypadku jedyna możliwość, żeby podwyższyć
    sobie koszty?

    > > Czy oprócz tego, że będzie to wykazane w EST,
    > > warto chyba gdzieś wpiąć w segregator to oświadczenie + fakturę nie na
    > > firmę?
    >
    >   Tom Ci napisał :)
    >   Zajrzyj do tej f...ine ;) ustawy, sprawdz na jakiej podstawie wyznacza
    > się wartosc poczatkowa.
    >
    > > Bo rozumiem, że DW nie jest wymagany, ale oświadczenie już chyba jest?
    >
    >   Może być oswiadczenie, przy czym *moim zdaniem* (nie jestem doradca :P)

    A masz większą wiedzą niż nie jeden doradca :)

    > w przypadku, kiedy cała WP wynika z jednej faktury zakupu, w zupełnosci
    > wystarcza sporzadzenie na tej fakturze ("tylna strona" nadaje się
    > doskonale na te cele) stosownego zapisu.
    >   Ksiegowi takie opisywanie zawierajace wskazanie (numerów)
    > pozycji ewidencji i ksiag do których wpisano dokument nazywaja
    > "dekretowaniem".

    Też dobrze wiedzieć :)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1