  • 1. Data: 2002-03-13 21:18:17
    Temat: Wygranie telewizora i podatek ryczałtowy 10%
    Od: "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl>

    Witam

    Wygrałem kilka dni temu nieoczekiwanie telewizor w konkursie dla
    prenumeratorów :-)))
    Mam pytanie o zapłatę podatku od tej nagrody. Firma, która mi go
    sprezentowała (Wprost) twierdzi, że bez problemu mogą go sami zapłacić, ale
    dla mojego dobra powinienem im przeleć te pieniądze na ten podatek (10% od
    wartości telewizora). Twierdzą, że jeśli tego nie zrobię to przyczepi się do
    mnie US w przypadku kontroli.
    Czy mają rację i czy powinienem płacić ten podatek skoro finansowo są gotowi
    go opłacić?

    Pozdrawiam
    K. Kowalski

  • 2. Data: 2002-03-14 07:48:18
    Temat: Re: Wygranie telewizora i podatek ryczałtowy 10%
    Od: "Pawel" <p...@p...onet.pl>

    Wg Uopdof odpowiedni podatek musi do US odprowadzić firma. Jezeli US kogoś
    będzie się czepiał to tą firmę. Jeżeli nie zapłacisz im podatku ta kwota
    podatku bedzie stawnowila dodatkowe swiadczenie od ktorego nalezaloby
    odprowadzic podatek, itd az podatek od podatku bedzie nizszy niz 0,01.

    Jedank ta sama ustawa mówi, ze przed wydaniem nagrody zwycięzca powinien
    wpłacic podatek funadatorowi. Więc mogą jej nie wydać.

    Wydaje mi sie za cale ryzyko jest po stronie fundatora.

  • 3. Data: 2002-03-14 22:05:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Mar 2002, Krzysztof Kowalski wrote:

> [...]
    >+ wartości telewizora). Twierdzą, że jeśli tego nie zrobię to przyczepi się do

    Jeśli US się przyczepiłby a ty zeznasz że NIE zapłaciłeś podatku,
    bo zapłacił go fundator - to jest pętelka: znaczy, podarował
    dodatkowo sumę podatku. Znaczy, od tej sumy należy się podatek...
    loop(podatek) ! -:)
    Więc równanie z jedną niewiadomą należałoby rozwiązać...
    A tego ustawa nie przewiduje -;>

    >+ Pozdrawiam
    >+ K. Kowalski

    Wzajemnie, Gotfryd
    (rozweselony pętelką z podatków od darowizny podatków)

  • 4. Data: 2002-03-14 22:37:49
    Od: "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
> [...]
    > loop(podatek) ! -:)
    > Więc równanie z jedną niewiadomą należałoby rozwiązać...

    W tę samą stronę kombinowałem :-))) To co byście zrobili na moim miejscu?
    (wiem, że to jest pytanie z rodzaju głupawych ;-) Oni mogą bez problemu
    zapłacić (tzn nie będą mnie ścigać jeśli ja im tych pieniędzy nie przekażę),
    ale czy powinienem dla swojego spokoju zapłacić? (400 zł) Czy też ewentualne
    ryzyko kontroli i nieprzyjemności jest znikome? Co radzicie w praktyce? :-)

    K. Kowalski

  • 5. Data: 2002-03-15 08:15:35
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Thu, 14 Mar 2002 23:37:49 +0100, "Krzysztof Kowalski"
    <k...@b...pl> wrote:

> [...]
    >ryzyko kontroli i nieprzyjemności jest znikome? Co radzicie w praktyce? :-)

    No wiec moim zdaniem dla Ciebie nie ma żadnegor ryzyka. Podatek od
    wygranej ma obowiązek odprowadzić, jako płatnik, przekazujący i on
    odpowiada całym swoim majątkiem za jego wpłacenie do US. Jeżeli nie
    pobierze kwoty podatku od wygrywającego natychmiast to może to zrobić
    _na drodze sądowej_ w ciągu (o ile mnie pamięć nie myli) 2 lat.
    Wygrane są opodatkowane tzw ryczałtowo tzn. raz wpłacone, rozliczone
    czyli nie wchodzi to do pita rocznego. Gdyby nie był to ryczałt to
    rzeczywiście musiał byś wpłacić ten podatek, albo za pośrednictwem
    płatnika albo poprzez ujęcie przychodu w rozliczeniu rocznym.
    Swoją drogą zapłacić za ten telewizor _tylko_ 10% jego wartości to
    chyba się opłaca?

    Sławomir Dąbrowski

  • 6. Data: 2002-03-16 15:39:19
    Od: "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl>

    Użytkownik "Sławomir Dšbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rzeczywiście musiał byś wpłacić ten podatek, albo za pośrednictwem
    > płatnika albo poprzez ujęcie przychodu w rozliczeniu rocznym.

    A czy to 400 zł podatku zapłacone przez nich nie będzie dla mnie kolejnym
    bonusem do opodatkowania? :-)) I takie 400 zł jak rozumiem nie podlega już
    zrycztałtowaniu 10% (jest chyba jakaś kwota graniczna) - i co i te 400 zł do
    PITa? :-)))

    > Swoją drogą zapłacić za ten telewizor _tylko_ 10% jego wartości to
    > chyba się opłaca?

    Pytam się dla zasady, bo jak napisałem - oni BEZ problemu zapłacą (czyli nie
    oczekują, że ja im zapłacę te 400 zł), tylko facet z księgowości Wprost
    tłumaczył mi, że to dla mojego dobra.
    A swoją drgoą telewizor rewelacyjny nie jest ;-) I to jest takie właśnie
    żenujące - dostaje się prezent, który nie jest żadną rewelacją i trzeba za
    to jeszcze płacić - ech...

    K. Kowalski

  • 7. Data: 2002-03-19 10:17:16
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Sat, 16 Mar 2002 16:39:19 +0100, "Krzysztof Kowalski"
    <k...@b...pl> wrote:

> [...]
    >zrycztałtowaniu 10% (jest chyba jakaś kwota graniczna) - i co i te 400 zł do

    Pisząc z pamięci (czyli jak mówią niektórzy "z nikąd") _wg mnie_ nie
    będzie. Generalnie to płatnik odpowiada za wpłacenie zaliczki na
    podatek od dochodu, choć nie zwalnia to podatnika od rozliczenia się z
    tego dochodu i zaliczki i zeznaniu rocznym. Jednak podatek od
    wygranych ma charakter ryczałtowy, tzn. kwota podatku w wysokości 10%
    wartości wygranej jest już ostateczną kwotą podatku i nie ujmuje się
    jej w picie rocznym. W związku z tym _moim zdaniem_ urząd nie może się
    domagać od Ciebie tej kwoty. Za to może się domagać przekazujący
    nagrodę, ma na to chyba 2 lata, ale może to zrobić na drodze cywilnej.

> [...]
    >żenujące - dostaje się prezent, który nie jest żadną rewelacją i trzeba za

    Jak mawiają ludzie mądrzejsi: Każda przysługa, którą wyświadczysz
    bliźnimu, prędzej czy później obróci się przeciwko tobie.
    I to jest właśnie żenujące.

    Sławomir Dąbrowski