  • 11. Data: 2005-02-10 10:56:21
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy o pracę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Feb 2005, Cavallino wrote:
    >+ Napisałem "przyjrzyj się".
    >+ Może a nóż widelec coś podpasuje, z czymś też zalega?
    >+ Choćby ze zwrotem jednej faktury za paliwo?

    A to prawda i nie podważam - acz w kontekście "pracodawca nie będzie
    chciał mi wypłacić należnego ekwiwalentu za urlop" nie wygląda na
    to że pracodawca "nic" nie płaci.

    >+ > >+ 496 i 497.
    >+ >
    >+ > Moment, moment.
    >+ > 1. od jakiej umowy ma miejsce "odstąpienie" ?? Odstąpienie to przypadek
    >+ > kiedy strony nie realizują zawartej umowy - KONKRETNEJ umowy.
    >+ > IMHO "użyczenie pojazdu" nie mogło nijak być częścią umowy o pracę
    >+
    >+ Skąd ten wniosek?

    Nie rozumiem.
    Umowa o pracę opisuje dwie sprawy:
    - świadczenie pracownika
    - zapłatę za pracę.

    Zapłata za urlop mieści się w zapłacie za pracę.

    Korzystanie z samochodu może być *wyłącznie* w celu "umożliwienia
    realizacji umowy przez pracownika", czyli co najwyżej pracownik
    może *odmówić* korzystania z samochodu jak pracodawca nie chce
    dać zaliczki na paliwo - bo owo "korzystanie" jest "na rzecz
    pracodawcy" a NIE "na rzecz pracownika". Korzystanie z samochodu
    nie może być świadczeniem "na rzecz pracownika" bo:

    >+ > w rozumieniu "odstąpienia", wyklucza to zapis KP nakazujący zapłatę
    >+ > za pracę *w pieniądzu* (nie wolno w ekwiwalencie)

    ...i już.
    My możemy się umówić iż całkiem sporo pracowników (tudzież pracodawców)
    traktuje nieformalnie prawo do korzystania z samochodu jako "element
    pensji" - ale *prawnie* tak nie jest i być nie może.
    Zapłata za pracę musi mieć miejsce *w pieniądzu*.

    >+ > 2. jakie świadczenia podlegają "zwrotowi" ?
    >+ > Przecież pytająca nie chce nic "zwracać", wręcz przeciwnie - chce
    >+ > *dostać* zapłatę...
    >+
    >+ Pytająca chce zwrócić - majątek pracodawcy.

    Ależ nie, mowa było że nie chciałaby zwrócić :)
    Chodzi o to iż właśnie samochód miałby być "zastawem" - więc powstaje
    pytanie "za co". Podane przez ciebie art. KC dotyczą wyłącznie
    przypadku kiedy mowa o zwrocie z tytułu *danej umowy*. Rzeczywiście,
    zaległa zapłata "za paliwo" byłaby dobrym powodem.
    Ekwiwalet urlopowy - IMHO nijak.

    >+ Co najwyżej nie bardzo chce zwrotu jej wykonanej pracy, ale to można
    >+ zmienić. :-)))

    A, ciekawe jak ? :)
    "oddać pracę w sensie fizycznym" czy jak ? ;)

    >+ > IM*H*O - bezprawnie :(
    >+
    >+ A niewypłacenie wynagrodzenia jest zgodne z prawem? :-)

    Ależ *OCZYWIŚCIE* nie jest.
    Problem w tym że państwo zastrzega sobie prawo używania przemocy (w tym
    przemocy ekonomicznej) i niechętnie się tym prawem dzieli...

    Od "egzekucji" jest komornik z wyrokiem (i z klauzulą)... nawet jeśli
    nie jest to optymalne dla stron rozwiązanie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-02-11 09:38:46
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > A to prawda i nie podważam - acz w kontekście "pracodawca nie będzie
    > chciał mi wypłacić należnego ekwiwalentu za urlop" nie wygląda na
    > to że pracodawca "nic" nie płaci.

    A o problemach finansowychpracodawcy doczytałeś?
    Jak jest wypłacalny to nie ma o czym mówić, inspekcja pracy zachęci go do
    wypłaty, szkoda zachodu z zatrzymaniami.

    > Nie rozumiem.
    > Umowa o pracę opisuje dwie sprawy:
    > - świadczenie pracownika
    > - zapłatę za pracę.

    Albo jeszcze parę innych rzeczy typu przysługiwanie służbowego samochodu,
    telefonu itd

> [...]
    > pracodawcy" a NIE "na rzecz pracownika". Korzystanie z samochodu
    > nie może być świadczeniem "na rzecz pracownika" bo:

    Jasne.
    Co praktycznie oznacza zazwyczaj że pracownik jeździ do pracy na koszt
    pracodawcy.

    > A, ciekawe jak ? :)
    > "oddać pracę w sensie fizycznym" czy jak ? ;)

    To był żart, nawet oprogramowania, czy praw do niego, wykonanego przez nią
    dla pracodawcy nie da się zwrócić.

    > Ależ *OCZYWIŚCIE* nie jest.
    > Problem w tym że państwo zastrzega sobie prawo używania przemocy (w tym
    > przemocy ekonomicznej) i niechętnie się tym prawem dzieli...

    Jasne.
    Tyle że egzekucja tego zatrzymanego mienia może być dłuższa niż egzekucja
    długu pracodawcy - i komornik ew. ma z czego egzekwować.

    > Od "egzekucji" jest komornik z wyrokiem (i z klauzulą)... nawet jeśli
    > nie jest to optymalne dla stron rozwiązanie...

    No i generalnie do tego to zmierza, ja bym tak zrobił.
    Po dwóch latach komornik może często co najwyżej osobę właściciela
    licytować....

  • 13. Data: 2005-02-11 10:12:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Feb 2005, Cavallino wrote:
    [...]
    >+ Jasne.
    >+ Co praktycznie oznacza zazwyczaj że pracownik jeździ do pracy na koszt
    >+ pracodawcy.

    Najwyraźniej ;)
    Ale to nie jest "zapłata"...

    >+ Tyle że egzekucja tego zatrzymanego mienia może być dłuższa niż egzekucja
    >+ długu pracodawcy - i komornik ew. ma z czego egzekwować.

    Mam na myśli co innego: zawłaszczenie (bezprawne) mienia może pociągnąć
    jak na mój gust za sobą konsekwencje *karne*. Że "trzeba oddać" to
    jedno, zaś iż można dostać etykietkę (wpis do rejestru skazanych)
    "złodzieja" to IMHO drugie.

    >+ > Od "egzekucji" jest komornik z wyrokiem (i z klauzulą)... nawet jeśli
    >+ > nie jest to optymalne dla stron rozwiązanie...
    >+
    >+ No i generalnie do tego to zmierza, ja bym tak zrobił.

    Ano rozumiem. Choć nie jest pewne czy ew. egzekucja z tego samochodu
    będzie egzekucją "właściwego" długu. Mając rzeczywiście kłopoty
    finansowe właściciel wskaże "posiadany majątek" w postaci owego
    auta komornikowi przychodzącemu po jakiekolwiek *inne* pieniądze.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-02-11 10:45:13
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > On Fri, 11 Feb 2005, Cavallino wrote:
    > [...]
    >
    > Najwyraźniej ;)
    > Ale to nie jest "zapłata"...

    Jest jednym z przywilejów gwarantowanych przez pracodawcę.
    I jeśli zapisanym w umowie o pracę to wymagalnym.

> [...]
    > finansowe właściciel wskaże "posiadany majątek" w postaci owego
    > auta komornikowi przychodzącemu po jakiekolwiek *inne* pieniądze.

    Chyba że wyrok w sprawie niewypłacenia odszkodowania byłby pierwszy.

  • 15. Data: 2005-05-05 10:33:57
    Od: Joanna<j...@i...pl>

    Nie możesz zatrzymać cudzej własności w zastaw - prawo cywilne.
    Możesz zostać oskarżona o działanie na szkodę firmy, ponieważ są to rzecy
    firmowe i związane z uzyskiwaniem dochodu przez firmę. Innym przypadkiem jest
    zatrzymanie rzeczy osobistych w hotelu za nieuregulowany rachunek a innym twoja
    sprawa.
    Zatrzymując w zastaw rzeczy firmowe staniesz się oskarżoną zamiast powódką.
    Twoje roszczenie wynika z Kodeksu Pracy i podlega Sądowi Pracy.
    Jest prostsza droga. Należność za ekwiwalet jako część wynagrodzenia podlega
    zakresowi działania Państwowej Inspekcji Pracy, która ma 30 dni na załatwienie
    takiej sprawy a więc bardzo krótko. W momencie, gdy Twój pracodawca nie będzie
    chciał wywiązać się ze swojego zobowiązania, skieruj sprawę do Oddziału PIP w
    formie skargi. Poza tym wszystkie Oddaiały PIP (radcy prawni) udzielają
    bezpłatnych porad.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 16. Data: 2005-05-05 10:43:57
    Od: Michał<p...@d...wszystkich>

    Dziewczyno, pomysl sensownie- czy warto odgrywac role pasozyta spoleczenstwa
    za pare groszy???!!! Wstydz sie, nie dosc ze firma ma problemy, to jeszcze chcesz
    ja dodatkowo pograzyc? To wlasnie dzieki takim nierobom jak Ty mamy w kraju to
    co mamy. A jesli chodzi o Twoja przedsiebiorczosc, to jak jestes taka bystra, to
    czemu nie otworzysz wlasnej, swietnie prosperujacej firmy- z Twoim talentem
    wroze swietlista przyszlosc! I zamiast zastanowic sie jak udupic pracodawce,
    wezcie sie lepiej do roboty.
    Powodzenia

    -> http://usenet.pomocprawna.info