  • 11. Data: 2006-12-09 12:18:36
    Temat: Re: Ryczałt + VAT + komputer + oprogramowanie
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > I kosztem zawsze były WYDATKI do wysokości określonej
    > właśnie przez kilometrówkę - art 23.1 pkt 46)
    > Ten przepis jest dość jasny - nie wiem skąd pomysł, że kosztem jest jakaś
    > kwota z przemnożenia.

    oj.....chyba nie zawsze jednak....
    ten przepis kilka lat temu sie zmienił właśnie do kwoty wydatków

    bo kiedys kosztem były owe przemnożenia

  • 12. Data: 2006-12-09 12:43:14
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > Myślę, że jednak trafiony. Nie chodzi o szczegóły,
    > ale o zasadę ponoszenia wydatków związanych z rzeczami
    > niekoniecznie będącymi w ewidencjach ŚT czy EW.
    > Dodatkowo upieram się, że jednak w ustawie chodzi o wydatki
    > a nie o kwotę wynikającą z przemnożenia.
    > I kosztem zawsze były WYDATKI do wysokości określonej
    > właśnie przez kilometrówkę - art 23.1 pkt 46)
    > Ten przepis jest dość jasny - nie wiem skąd pomysł, że kosztem jest jakaś
    > kwota z przemnożenia.

    Zgadzam się z Toba, że analizując obecne przepisy, kilometrówka służy
    jedynie do określenia limitu poniesionych wydatków, ale tak nie zawsze
    było, i postaram się to znaleźć

  • 13. Data: 2006-12-09 13:35:48
    Od: gonia <g...@w...pl>

    szukałam w ustawie, co było o tyle trudne do znalezienia, że ten przepis
    wszedł w 1993 r

    art.11 rozp.w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

    3. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych wydatków
    (kosztów), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy
    osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne),
    określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i
    wartość, a w innych wypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i kwotę
    wydatku. Dowody takie mogą dotyczyć wyłącznie:
    (....)
    5) kosztów z tytułu używania prywatnego samochodu osobowego do celów
    związanych z działalnością gospodarczą, w wysokości nie przekraczającej
    obowiązujących stawek określonych w odrębnych przepisach,

    i teraz z wyroku dotyczącego tego okresu - III ARN 47/94

    Urząd Skarbowy w O.L. decyzjami z dnia 3 marca 1993 r. (...) ustalił
    należny podatek dochodowy od osób fizycznych dla Jacka F. i Tomasza F.,
    wspólników spółki cywilnej, ,,Zakład Remontowo-Budowlany" w C. za okres
    od 1 stycznia 1992 r. do października 1992 r. w kwocie 11.822.000 zł.
    Ustalając wysokość zobowiązania podatkowego Urząd Skarbowy nie
    uwzględnił m.in. kosztów związanych z zakupem paliwa i części zamiennych
    do samochodu marki ,,Nissan", który będąc własnością prywatną nie
    stanowił składnika majątku prowadzonego przez wspólników Zakładu.
    Zdaniem Urzędu Skarbowego, skoro samochód nie został ujęty w ewidencji
    środków trwałych tej spółki, to dokumentowanie kosztów związanych z
    wykorzystaniem go dla celów działalności gospodarczej powinno być
    prowadzone zgodnie z § 11 ust. 3 pkt 5 i ust. 4 pkt 3 rozporządzenia
    Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 1991 r. w sprawie prowadzenia
    podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. 1991 r. Nr 125 poz.
    559), a zatem jedynie przez wystawienie odpowiednich dowodów
    wewnętrznych zawierających co najmniej następujące dane: dzień, liczba
    przejechanych kilometrów w danym dniu, cel wyjazdu i ogólną wartość
    wynikającą z iloczynu przejechanych kilometrów i obowiązujących stawek
    określonych w zarządzeniu Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z
    dnia 9 maja 1989 r. w sprawie używania samochodów, motocykli i
    motorowerów do celów służbowych (M. P. 1989 r. Nr 16 poz. 117 ze zm.).
    Podatnik dokumentował koszty z tytułu używania samochodu prywatnego
    marki ,,Nissan" do celów związanych z działalnością gospodarczą
    rachunkami na zakup paliwa i części zamiennych a więc w sposób
    przewidziany jedynie dla pojazdów ujętych w ewidencji środków trwałych.

    Naczelny Sąd Administracyjny - Ośrodek Zamiejscowy w Lublinie wyrokiem z
    dnia 21 stycznia 1994 (...) uchylił zaskarżone decyzje

    Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
    (...)

    Należy bowiem podkreślić, że § 11 ust. 1 rozporządzenia nie wprowadza
    takiej generalnej zasady w odniesieniu do dokumentowania zapisów
    dotyczących wszystkich rodzajów wydatków (kosztów) poniesionych przez
    podatnika. Powyższy przepis w sposób stanowczy i jednoznaczny nie
    zezwala na udokumentowanie zapisów w księdze rachunkami w odniesieniu do
    wydatków wymienionych w ust. 3 i 4 tego przepisu. Należy zatem przyjąć,
    że koszty z tytułu używania samochodu prywatnego dla celów związanych z
    działalnością gospodarczą mogą być dokumentowane wyłącznie w formie
    dowodów wewnętrznych lub miesięcznych zestawień kosztów. Twierdzenie
    Naczelnego Sądu Administracyjnego, że podatnik ma obowiązek
    dokumentowania prowadzonej działalności w podatkowej księdze przychodów
    i rozchodów na podstawie rachunków, a gdy ich uzyskanie jest utrudnione,
    za pomocą dowodów wewnętrznych lub miesięcznych zestawień kosztów jest
    dowolne i sprzeczne z regułami wykładni systemowej § 11 rozporządzenia.

  • 14. Data: 2006-12-09 17:05:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    gonia wrote:

    > Zgadzam się z Toba, że analizując obecne przepisy, kilometrówka służy
    > jedynie do określenia limitu poniesionych wydatków, ale tak nie zawsze
    > było, i postaram się to znaleźć

    Że też Ci się chciało szukać.
    Umówmy się, że "od zawsze" znaczyło u mnie: od 1997 :-)