    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód - moje wątpliwości
    Date: Fri, 4 May 2007 08:04:22 +0000 (UTC)

    Dnia 04.05.2007 Hanss <h...@w...pl> napisał/a:
    > *** 1os.DG+Ryczałt+VAT ****
    >
    > Zamierzam kupić używany samochód, za około 22.000 zł (z
    > kredytu osobistego), żeby zminimalizować koszty zamierzam kupić go na
    > firmę (wprowadzam do EŚT) i odliczyć sobie VAT.

    A na podstawie czego ten VAT odliczysz? Będziesz miał na niego fakturę VAT
    ze stawką 22%?

    > 1. Czy kupić samochód osobowy (odliczenie 50% VAT) czy z
    > homologacją na ciężarowy (60% VAT + odliczenie VAT za paliwo) ?.

    Obecnie wszystkie normalne samochody nie są ciężarowe, czyli 60% odliczenia
    VATu max 6000 zł i nie odlicza się VATu od paliwa. Musiałbyś kupić
    cieżarówkę, albo z osobowych to pojazd z wydzieloną częścią ładunkową
    (jakiś pickup) czy coś w ten deseń.

    > 2. Jeżeli chodzi o ciężarowy, czy musi mieć homologację już w
    > momencie kupna czy po zakupie w ciągu 14 dni mogę zrobić przegląd i
    > uzyskać homologację (np samochód spełnia wzór : DŁ = 357 kg + n x 68kg
    > i ma kratę) ?

    Nie ma już tego wzoru, kratka również nie ma znaczenia. Jesteś jakoś o dwa,
    trzy lata do tyłu z informacjami.

    > 3. Czy muszę kupić tylko od polskiej firmy aby móc odliczyć VAT? Co
    > z zakupem np. bezpośrednio w komisie np. niemieckim ? Czy na podstawie
    > takiej faktury (niemieckiej, VAT 19%) będę mógł odliczyć VAT (nie mam
    > europejskiego NIP) ?

    Na podstawie faktury z ich VATem? Nie ;-) Jeśli już, to musisz się
    zarejestrować jako podatnik UE, wziąć fakturę 'unijną' i tutaj podatek
    naliczyć i odliczyć, jak przy każdnym WNT. Będziesz na tym jednak stratny,
    bo zapłacisz 100% VATu, a odliczysz tylko 60% max 6000.

    Tu masz ciekawy artykuł: http://podatki.pl/artykuly/21_13.htm (chyba trzeba
    się zarejestrować, za darmo)
    --
    Samotnik