  • 1. Data: 2007-05-04 07:52:03
    Temat: Samochód - moje wątpliwości
    Od: Hanss <h...@w...pl>

    *** 1os.DG+Ryczałt+VAT ****

    Zamierzam kupić używany samochód, za około 22.000 zł (z
    kredytu osobistego), żeby zminimalizować koszty zamierzam kupić go na
    firmę (wprowadzam do EŚT) i odliczyć sobie VAT. Pytałem google,
    czytałem wątki, ale mam jeszcze wątpliwości :
    1. Czy kupić samochód osobowy (odliczenie 50% VAT) czy z
    homologacją na ciężarowy (60% VAT + odliczenie VAT za paliwo) ?.
    2. Jeżeli chodzi o ciężarowy, czy musi mieć homologację już w
    momencie kupna czy po zakupie w ciągu 14 dni mogę zrobić przegląd i
    uzyskać homologację (np samochód spełnia wzór : DŁ = 357 kg + n x 68kg
    i ma kratę) ?
    3. Czy muszę kupić tylko od polskiej firmy aby móc odliczyć VAT? Co
    z zakupem np. bezpośrednio w komisie np. niemieckim ? Czy na podstawie
    takiej faktury (niemieckiej, VAT 19%) będę mógł odliczyć VAT (nie mam
    europejskiego NIP) ?
    4. A może, mając na uwadze że rząd chce zlikwidować Ryczałt, przejść
    na KPiR i dodatkowo wrzucać w koszty odsetki od rat (jak wezmę kredyt
    na firmę) ?

    THX

  • 2. Data: 2007-05-04 08:04:22
    Temat: Re: Samochód - moje wątpliwości
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 04.05.2007 Hanss <h...@w...pl> napisał/a:
    > *** 1os.DG+Ryczałt+VAT ****
    >
    > Zamierzam kupić używany samochód, za około 22.000 zł (z
    > kredytu osobistego), żeby zminimalizować koszty zamierzam kupić go na
    > firmę (wprowadzam do EŚT) i odliczyć sobie VAT.

    A na podstawie czego ten VAT odliczysz? Będziesz miał na niego fakturę VAT
    ze stawką 22%?

    > 1. Czy kupić samochód osobowy (odliczenie 50% VAT) czy z
    > homologacją na ciężarowy (60% VAT + odliczenie VAT za paliwo) ?.

    Obecnie wszystkie normalne samochody nie są ciężarowe, czyli 60% odliczenia
    VATu max 6000 zł i nie odlicza się VATu od paliwa. Musiałbyś kupić
    cieżarówkę, albo z osobowych to pojazd z wydzieloną częścią ładunkową
    (jakiś pickup) czy coś w ten deseń.

> [...]
    > momencie kupna czy po zakupie w ciągu 14 dni mogę zrobić przegląd i
    > uzyskać homologację (np samochód spełnia wzór : DŁ = 357 kg + n x 68kg

    Nie ma już tego wzoru, kratka również nie ma znaczenia. Jesteś jakoś o dwa,
    trzy lata do tyłu z informacjami.

> [...]
    > z zakupem np. bezpośrednio w komisie np. niemieckim ? Czy na podstawie
    > takiej faktury (niemieckiej, VAT 19%) będę mógł odliczyć VAT (nie mam

    Na podstawie faktury z ich VATem? Nie ;-) Jeśli już, to musisz się
    zarejestrować jako podatnik UE, wziąć fakturę 'unijną' i tutaj podatek
    naliczyć i odliczyć, jak przy każdnym WNT. Będziesz na tym jednak stratny,
    bo zapłacisz 100% VATu, a odliczysz tylko 60% max 6000.

    Tu masz ciekawy artykuł: http://podatki.pl/artykuly/21_13.htm (chyba trzeba
    się zarejestrować, za darmo)
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 3. Data: 2007-05-04 15:13:03
    Od: Hanss <h...@w...pl>

    > A na podstawie czego ten VAT odliczysz? Będziesz miał na niego fakturę VAT
    > ze stawką 22%?

    Oczywiście FVAT (z komisu lub innej firmy w Polsce)

> [...]
    > VATu max 6000 zł i nie odlicza się VATu od paliwa. Musiałbyś kupić
    > cieżarówkę, albo z osobowych to pojazd z wydzieloną częścią ładunkową

    Ja myślałem raczej o jakimś kombi, a'la VW Passat itp, widziałem komis
    z samochodami polisingowymi, które miały homologację na ciężarowe.

    > Nie ma już tego wzoru, kratka również nie ma znaczenia. Jesteś jakoś o dwa,
    > trzy lata do tyłu z informacjami.

    O kratce wiem, jednak wzór był jeszcze stosowany w 2006 roku. ?

> [...]
    > naliczyć i odliczyć, jak przy każdnym WNT. Będziesz na tym jednak stratny,
    > bo zapłacisz 100% VATu, a odliczysz tylko 60% max 6000.

    Czyli zostają tylko polskie komisy/ inne firmy.

    > Tu masz ciekawy artykuł:http://podatki.pl/artykuly/21_13.htm(chyba trzeba
    > się zarejestrować, za darmo)

    THX za link

  • 4. Data: 2007-05-04 15:34:01
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > Ja myślałem raczej o jakimś kombi, a'la VW Passat itp, widziałem komis
    > z samochodami polisingowymi, które miały homologację na ciężarowe.

    To nie ma znaczenia obecnie, może mieć nawet homologację od Chucka
    Norissa, ale o ile nie spełnia wymogów z art 86 ustawy o VAT, to klapa.
    Przeczytaj tę ustawę w końcu, bo inaczej dalsza dyskusja nie ma sensu.
    Uparłeś się na to odliczenie, a dopóki nie kupisz TIRa, żuka, pickupa,
    autobusu albo samochodu osobowego bez tylnych siedzeń, to będzie on
    traktowany do celów VATu jak osobowy, czyli 60% max 6000 i bez odliczania
    VATu od paliwa, choćby spełniał wzór Lisaka i miał trzy kratki.

    > O kratce wiem, jednak wzór był jeszcze stosowany w 2006 roku. ?

    Nie był. Zmiana był jakoś w połowie 2005, o ile pamiętam.

    > Czyli zostają tylko polskie komisy/ inne firmy.

    Wiesz, niby teoretycznie niemiecki komis sprzeda Ci taniej o ten VAT, czyli
    zapłacisz go realnie te 40% (no, ew. 22% od ceny netto - 6000, zależy co
    większe) niemniej:

    1. w Niemczech też o ile mi wiadomo używane samochody są sprzedawane bez
    VATu, podobnie jak w Polsce
    2. taki samochód, z fakturą i VATem, to i tak mógłbyś kupić jedynie od firmy.
    Czyli 2-3 letni, a taki się nie mieści w Twoim budżecie (chyba dobrze
    pamiętam - coś ponad 20tys?)

  • 5. Data: 2007-05-04 20:23:26
    Od: <s...@a...pl>

    >Oczywiście FVAT (z komisu lub innej firmy w Polsce)

    Kupujać z komisu w wiekszości przypadków otrzymujesz fakturę VAT -MARŻA. A
    tu VATu nie masz wyszczególnionego i nie nasz możliwosci jego odliczenia.