  • 1. Data: 2007-05-03 07:20:53
    Temat: Jaka ustalic wartosc lokalu do amortyzacji ?
    Od: "D@rck" <d...@g...pl>

    Witam.
    W styczniu dostałem w darowiźnie lokal niemieszkalny. W maju rozpocząłem DG
    polegającą na wynajmie tego lokalu i chcę ten lokal wprowadzić do EŚT i go
    amortyzować. Nie wiem tylko jaką przyjąć wartość tego lokalu bo w przeciągu
    4 miesięcy lokale w tej okolicy zdrożały. Czy z aktu notarialnego? Czy
    zamówić wycenę rzeczoznawcy nieruchomości?

    pozdrawiam
    Diko

  • 2. Data: 2007-05-03 07:28:01
    Temat: Re: Jaka ustalic wartosc lokalu do amortyzacji ?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    D@rck wrote:
    > Witam.
    > W styczniu dostałem w darowiźnie lokal niemieszkalny. W maju
    > rozpocząłem DG polegającą na wynajmie tego lokalu i chcę ten lokal
    > wprowadzić do EŚT i go amortyzować.

    Darowizna może wykluczać amortyzację.
    Sprawdź więc najpierw w ustawie czy to możliwe.
    Tzn czy nie blokują możliwości amortyzacji
    zapisy ustawy o tym, że amortyzacji podlegają NABYTE
    lub wytworzone we własnym zakresie itd

  • 3. Data: 2007-05-03 08:20:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 May 2007, D@rck wrote:

> [...]
    > amortyzować. Nie wiem tylko jaką przyjąć wartość tego lokalu bo w przeciągu 4

    Art.22g.1.1 tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...a jako że to darowizna to jest o tyle inaczej, że jest speczapis
    w art.22g.1.3, znaczy przyjmuje się NIŻSZĄ z wartości: rynkowej ale
    *z dnia nabycia* (i to ze *później* zdrożało nic nie zmieni) oraz
    wykazanej w umowie darowizny.

    > Czy z aktu notarialnego?

    IMHO tak. Chyba że w akcie jest zaniżona (nie "na teraz", tylko na
    dzień darowizny), to trzeba by obniżyć :)

    > Czy zamówić wycenę rzeczoznawcy nieruchomości?

    Zastanówże się.
    Na skutek wzrostu wartości nieruchomości ZARABIASZ, prawda?
    I teraz chcesz jeszcze ten (po prawdzie nie skonsumowany, bo faktycznie
    przełożyłby się na przychód tylko w razie sprzedaży) *zarobek* uznać
    za *koszt*?
    Nie przesadzasz aby?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-05-03 08:23:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 May 2007, cef wrote:

    > zapisy ustawy o tym, że amortyzacji podlegają NABYTE

    Otrzymanie darowizny jest jedną z form nabycia :)
    (tylko restrykcje są).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-05-03 11:07:01
    Od: "D@rck" <d...@g...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0705031014320.2956@athlon64...

> [...]
    > I teraz chcesz jeszcze ten (po prawdzie nie skonsumowany, bo faktycznie
    > przełożyłby się na przychód tylko w razie sprzedaży) *zarobek* uznać

    W akcie notarialnym wartość tego lokalu wg mnie jest rażąco zaniżona.
    Dodatkowo lokal jest w użytkowaniu kilkadziesiąt lat więc podlega
    indywidualnej stawce amortyzacyjnej (art.22j. ust. 1 pkt 4), dlatego chodzi
    o dość dużą różnicę w amortyzacji rocznej. Na moją uwagę, że wartość lokalu
    jest zaniżona, notariusz powiedział, że to i tak nie ma znaczenia, bo
    podatku od darowizny nie będzie (I grupa) i US się nie przyczepi. A jeśli
    chodzi o wartość do amortyzacji to w chwili podjęcia DG rzeczoznawca mi
    wyceni ten lokal i taką wartość mam wprowadzić do EŚT. A artykuł 22g. ust. 1
    pkt 3 odnosi się do osób które zostały obdarowane w trakcie prowadzenia DG.
    Ja w chwili obdarowania nie prowadziłem DG. Tak mi to wyjaśnił notariusz.
    Ale znajomy księgowy twierdzi, że US nie podzieli tego sposobu rozumowania.
    Kto ma rację???

    Pozostaje mi chyba tylko poprawić akt notarialny.

    pozdrawiam
    Diko

  • 6. Data: 2007-05-03 11:22:22
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Otrzymanie darowizny jest jedną z form nabycia :)
    > (tylko restrykcje są).

    Racja.
    Myślałem jednak, że te restrykcje są ostrzejsze.

  • 7. Data: 2007-05-03 13:23:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 May 2007, D@rck wrote:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    > W akcie notarialnym wartość tego lokalu wg mnie jest rażąco zaniżona.

    No to w tym miejscu jest problem.

    > jest zaniżona, notariusz powiedział, że to i tak nie ma znaczenia, bo
    > podatku od darowizny nie będzie (I grupa) i US się nie przyczepi.

    No i się nie przyczepił :)

    > A jeśli
    > chodzi o wartość do amortyzacji to w chwili podjęcia DG rzeczoznawca mi
    > wyceni ten lokal i taką wartość mam wprowadzić do EŚT.

    Brak podstawy prawnej, jak na mój gust.
    Art.22g.8 jest dość wyraźny: "jeśli nie można ustalić wartości
    nabycia..."
    Skoro *można*, to IMO "wycena" jest nieuprawniona.

    > A artykuł 22g. ust. 1
    > pkt 3 odnosi się do osób które zostały obdarowane w trakcie prowadzenia DG.

    A z czego to ma wynikać?
    Dla zaliczania w koszty amortyzacji ST wyjątkowo (wśród kosztów) są
    wykluczone (przez odrębne zasady amortyzacji )z zasady "nabycia w celu
    uzyskania przychodu", IMO ma to *literalne* odwzorowane w przepisach
    właśnie w ten deseń, że dla KUP nie jest ważne czy ST został nabyty
    w czasie DG czy przed DG - liczy się *tylko* czy był uprzednio
    amortyzowany przez podatnika.
    I jak widać w 22g - zasadą jest właśnie "wyliczenie WP na moment
    nabycia".

    > Ja w chwili obdarowania nie prowadziłem DG. Tak mi to wyjaśnił notariusz. Ale
    > znajomy księgowy twierdzi, że US nie podzieli tego sposobu rozumowania. Kto
    > ma rację???

    IMO księgowy ma oczywistą rację, w odróżnieniu od innego majątku
    wprowadzanego do DG, dla ST nie ma różnicy czy zostały nabyte przed
    rozpoczęciem DG czy po!

    > Pozostaje mi chyba tylko poprawić akt notarialny.

    Hm... "Sprostowanie"?
    Ciekawe czy się da, pisz na .prawo :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-05-03 13:25:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 May 2007, cef wrote:

    > Racja.
    > Myślałem jednak, że te restrykcje są ostrzejsze.

    Zakarbowałem to sobie, bo kiedyś przeczytałem interpretację
    objaśniającą legalność pewnego "myku" - podwójnej amortyzacji
    tego samego ST.
    Ojciec zamortyzował w swojej ST jakiś sprzęt - bodaj samochód.
    Następnie podarował go synowi, który ujął go w EST - i US
    potwierdził, że owszem, syn może amortyzować, przepisy nie
    stoją na przeszkodzie...

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-05-03 13:59:44
    Od: "D@rck" <d...@g...pl>