  • 1. Data: 2005-02-10 11:13:05
    Temat: Samochód osobowy w DG
    Od: "Vonnegut79" <p...@m...pl>

    Witam,

    Żeby nie było od razu ostro to zaznaczam, że przejrzałem ze 3000 postów jak
    to radzi kolega Gotfryd Smolik News ;) Coś tam już wiem, coś już wiedziałem
    wcześniej... ale zmierzajmy do konkretów :)

    Kupiłem jako osoba fizyczna autko osobowe - koszt 11000 zł - również od
    osoby fizycznej. Zatem mam tylko umowę kupna -sprzedaży i zapłacony
    odpowiedni 2% podatek w US. Ponieważ prowadzę 1 osobową DG świadcząc usługi
    handlowe dla 1 firmy pomyślałem że takie oto autko może być świetną rzeczą
    determinującą koszty... ;) Wiadomo po co... I tak - odwiedzając księgową ta
    poradziła mi abym w mojej sytuacji (KPiR) wrzucił autko w EŚT i co miesiąc
    bez problemów i kilometrówki odliczał paliwo, olej i inne drobiazgi
    eksploatacyjne.

    I teraz pytania:

    1 - Wpisuję w EŚT takie autko warte 11000 i od tego dnia biorę na nie
    wszystkie fakturki. Wiem, że paliwo mimo iż w kwocie brutto traktuję jak
    netto i wpisuję w KPiR, wszystko pozostałe normalnie netto w KPiR a z VATem
    w Ewidencje Zakupów Vat.

    Pytanko: Skoro autko stanowi mój koszt to w jaki sposób mam traktować jego
    cenę ? 11000 brutto czy może uwzględniam tylko wartość 11000 jako netto i
    wrzucam w KPiR ? Ale coś mi się obiło o uszy, że mogę VAT odliczyć ? Wiec
    wtedy takie autko warte jest chyba 11000 brutto czyli 9016,39 netto ??? I
    takie wartości mogę wpisać w Ewidencję Zakupów VAT ????

    2 - Z drugiej strony czytałem już wiele o amortyzacji, ale hmm nie kumam,
    albo nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi... Amortyzacja Środka
    Trwałego wartego więcej niż 3500 netto rozłożona jest na okres kilku letni.
    Jak mam wyliczyć ile ma mi się amortyzować takie autko ??? I jak je
    amortyzować ? Jest jakaś stronka, która o tym informuje ?

    Jeśli dobrze rozumiem to jakaś tam wartość roczna tego autka (dla
    amortyzacji) jest dzielona jeszcze na ilość pozostałych miesięcy w roku i
    wtedy ja taką wartość wpisuję jako koszt do KPiR oraz Ewidencji Zakupów Vat
    ?

    3 - Oczywistym dla mnie jest, że skoro teraz autko stanowi koszt mojej
    firmy, to przy jego sprzedaży będzie stanowić jej przychód. tym samym
    będzie mi się opłacało sprzedać autko jak najtaniej (przynajmniej na
    papierze) by mieć mały VAT. Mam rację ?

    4 - I teraz trochę z innej beczki. Z racji tego, że jestem na KPIR i to już
    od 5 lat do tej pory myślałem (a może były/są i takie przepisy), że już nie
    mogę zmienić sposobu rozliczenia z początkiem kolejnego roku na ryczałt (być
    może będzie to dla mnie bardziej opłacalne) i teraz znajoma księgowa
    powiedziała mi, że mogę jednak ryczałtowcem się stać. Załóżmy, że mam to
    autko tak jak mam w EŚT, amortyzuje je itd. i w styczniu 2006 zmieniam się w
    ryczałtowca. Czy w związku z tym muszę oddawać VAT jaki sobie odliczyłem/o
    jaki pomniejszyłem podatek dla US ? Co się z tą zmianą może wiązać pod kątem
    autka ? Wiem, że na ryczałcie już nie będę mógł czegokolwiek wrzucać w
    koszta bo tam nie ma takiej opcji. Co z amortyzacją ? No i wreszcie czy
    sprzedając takie autko załóżmy w połowie 2006 roku, więc już będąc na
    ryczałcie jakoś inaczej mi się to rozlicza w kwestii przychodu i podatku od
    takiego przychodu ???

    Hmm będę wdzięczny za dużą dozę cierpliwości, wiarę w moje dobre chęci a nie
    zawracanie Wam głowy no i za to, że ktoś z was chociaż trochę mi pomoże :)

    Pozdrawiam

    Vonn

  • 2. Data: 2005-02-10 12:50:20
    Temat: Re: Samochód osobowy w DG
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Vonnegut79" <p...@m...pl> wrote in message
> [...]
    > wszystkie fakturki. Wiem, że paliwo mimo iż w kwocie brutto traktuję jak
    > netto i wpisuję w KPiR, wszystko pozostałe normalnie netto w KPiR a z

    tylko bierz faktury z wpisanym numerem rejestracyjnym pojazdu.

> [...]
    > wtedy takie autko warte jest chyba 11000 brutto czyli 9016,39 netto ??? I
    > takie wartości mogę wpisać w Ewidencję Zakupów VAT ????

    a zapłaciłeś komuś ten VAT na fakturze VAT? Nie, więc nie możesz odliczyć
    VAT, kupiłeś samochód od osoby fizycznej i koniec. Natomiast dla Ciebie
    wartością początkową będzie te 11000 zet z umowy kupna sprzedaży plus IMHO
    także podatek od czynności cywilnoprawnych jeżeli to Ty go zapłaciłeś.

> [...]
    > Jak mam wyliczyć ile ma mi się amortyzować takie autko ??? I jak je
    > amortyzować ? Jest jakaś stronka, która o tym informuje ?

    art. 22j ust. 1 pkt. 2 ustawy o PDOF (ustawa np. na www.mf.gov.pl ) stanowi,
    że jeżeli samochód używany był przez poprzedniego właściciela dłużej niż 6
    m-cy (to do sprawdzenia, nie jestem pewna), to Ty możesz go amortyzować
    przez 30 m-cy (czyli stawka 40% rocznie), jeżeli nie spełniasz warunków, to
    na końcu ustawy o PDOF masz wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych i dla
    samochodów osobowych ta stawka to 20%.

> [...]
    > amortyzacji) jest dzielona jeszcze na ilość pozostałych miesięcy w roku i
    > wtedy ja taką wartość wpisuję jako koszt do KPiR oraz Ewidencji Zakupów

    dzielisz wartość początkową przez 30 m-cy i co miesiąc wpisujesz do KPiR
    wyliczoną kwotę. Nie wypełniasz rejestru VAT, bo nie masz żadnego dokumentu
    VAT przecież!!

> [...]
    > firmy, to przy jego sprzedaży będzie stanowić jej przychód. tym samym
    > będzie mi się opłacało sprzedać autko jak najtaniej (przynajmniej na

    jeżeli potrzymasz samochód dłużej niż pół roku, to chyba też będziesz mógł
    skorzystać ze stawki zw. przy wystawieniu fv VAT. Będzie to dla Ceibie
    przychód ze sprzedaży oczywiście. A z kwotą sprzedaży nie przesadzaj, bo US
    może to sprawdzić, zakwestionować i będziesz miał problem.

> [...]
    > sprzedając takie autko załóżmy w połowie 2006 roku, więc już będąc na
    > ryczałcie jakoś inaczej mi się to rozlicza w kwestii przychodu i podatku

    znowu jaki VAT chcesz oddawać przechodząc na ryczałt, skoro żadnego VATu nie
    możesz odliczyć z umowy kupna sprzedaży, której nie towarzyszy faktura VAT?
    Jak rpzejdziesz na ryczałt oczywiście nie możesz wliczyć w KUP amortyzacji
    samochodu. Jaka będzie stawka podatku zryczałtowanego od sprzedaży ST to nie
    wiem, sprawdź w ustawie.

    pzdr.
    Magdi

  • 3. Data: 2005-02-10 15:18:12
    Od: "Vonnegut79" <p...@m...pl>

    Użytkownik "Magdalena" <m...@n...autograf.pl> napisał w wiadomości
    :
    : "Vonnegut79" <p...@m...pl> wrote in message
    : news:cuffu1$7qh$1@nemesis.news.tpi.pl...
    : tylko bierz faktury z wpisanym numerem rejestracyjnym pojazdu.

    Tak robię od samego początku więc jest OK :)

[...]

    Oki czyli wpisuję w KPiR 11000 a w zasadzie to co mi się amortyzuje. Autko
    było używane przez poprzedniego właściciela ponad 6 miesięcy więc amotyzacja
    40% w skali roku zatem co miesiąc wpisuję w KPiR 366,66 zł. Mi to pasje. To
    co stracę przechodząc na ryczałt to strace (z braku amortyzacji ryczałtowca
    ;)) ale to jest do policzenia.

[...]

    Nie zamierzam przesadzac, tymbardziej, że przy opłacaniu podatku 2% od kupna
    tego autka kobieta w US sprawdzała czy moja cena pokrywa się z rynkową jaką
    mają podaną w jakiejś grubszej książeczce. Na moje pytanie czy ona może
    zakwestionowć cenę odpowiedziała, że tak i wtedy opiniuje wartość
    rzeczoznawca i od tego jest liczony podatek... Pewnie podobnie działają i w
    tę druga stronę.

[...]

    OK OK !! ;) Juz sobie zapamiętałem, że nie maVATu z tytułu zakupu autka.
    Cały mój post był pisany jeszcze z moją złą wiedzą (lub niewiedzą) na temat
    VATu...

[...]

    Ok - poszukam :)

    Dzięki za odpowiedź :)

    I jeszcze jedno pytanko:

    Czy jeśli kupię radio do autka to mogę je wrzucić w koszty ? Oczywiście nie
    jako koszty eksploatacji ale jako KUP przy założeniu, że podniosę wartość
    samochodu w EŚT ? :)) I wtedy podnoszę tę wartość o kwotę netto wartości
    radia czy brutto ? Hm... ?

    Aha no i na ten ryczały mogę przejść po 5 latach prowadzenia KPiR ?

    Pozdrawiam

    Vonn