  • 1. Data: 2006-05-04 06:45:25
    Temat: Samochód w firmie
    Od: Arjos <a...@o...pl>

    Sytuacja :
    Małżeństwo - wspólnota majątkowa.
    Żona prowadzi DG, mąż kupuje auto osobowe na kredyt - na swoje nazwisko-
    oddaje go żonie, ona wprowadza do ewidencji ŚT ( wolno bo występuje
    własność/współwłasność) .

    Pytanie- czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, odsetek od
    kredytu samochodowego - spłata następuje z z r-ku bankowego wspólnego
    dla małżonków ?

    Z góry dziękuje (jeśli jescze z podst. pr. to byłoby cudownie :) )

    Arjos

  • 2. Data: 2006-05-04 07:55:22
    Temat: Re: Samochód w firmie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 May 2006, Arjos wrote:

    > Pytanie- czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, odsetek od
    > kredytu samochodowego - spłata następuje z z r-ku bankowego wspólnego dla
    > małżonków ?

    Kilka razy była dyskusja w jaki sposób poniższy przepis dotyczy
    "wzięcia pożyczki":
    +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    9) odsetek od własnego kapitału włożonego przez podatnika
    w źródło przychodów,
    ---

    Przypomnę iż moim zdaniem:
    - ustawa nie pozwala zaliczać (za wyjątkami w rodzaju amortyzacji ST)
    w koszty wydatków *przeznaczonych* na cele DG. Ustawa wyraźnie
    pozwala wyłącznie uznać za KUP wydatki poniesione *w celu* DG.
    Czyli jak wydatek zostanie poniesiony w celu osobistym i dopiero
    *później* przeznaczony na cele DG - to mamy problem
    - mowa o pożyczce która *nie* została zawarta "w celu gospodarczym",
    prawda? Pasuje jak ulał do uwagi powyżej.

    Patrzę na to tak: podatnik wziął kredyt. Na cele osobiste.
    I teraz jego (już jego, dostał od banku) pieniądze przeznacza na
    DG - jego wola i zmartwienia. Ale pożyczka nie została zawarta
    "w celu gospodarczym"... więc niby dlaczego "osobista" pożyczka
    ma być podstawą kosztów DG?

    Przypomnę o owym celu, skąd to biorę:
    +++
    Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów
    z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w celu osiągnięcia przychodów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Jak się bierze pożyczkę na samochód "na siebie" to cel jest IMO
    osobisty.

    Ale to moja opinia, spotykająca się czasami z gorącym oporem
    grupowiczów (uważających że również wydatek przeznaczony na DG
    *po* ponieniesieniu można zaliczyć w koszty - ale IMO tak nie
    jest, Orka lata temu niebezpodstawnie pytała o podstawę prawną
    zaliczania w KUP kosztów "osobistego" wyposażenia!)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-04 08:04:40
    Od: Arjos <a...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Kilka razy była dyskusja w jaki sposób poniższy przepis dotyczy
    > "wzięcia pożyczki":
    {...CUT...}
> [...]
    > jest, Orka lata temu niebezpodstawnie pytała o podstawę prawną
    > zaliczania w KUP kosztów "osobistego" wyposażenia!)

    Dzięki za wyczerpujący wywód - masz rację - nie jest to oczywiste - "w
    celu , na cele" itp jest dosyć mętne.
    Tym niemniej to co piszesz ma pewien sens( w ramach przepisów), a w
    kontaktach z "budżetowcami" wolę stosować ostrożne interpretacje...

  • 4. Data: 2006-05-04 08:23:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ---
    >
    > Jak się bierze pożyczkę na samochód "na siebie" to cel jest IMO

    Jedna uwaga - przedsiębiorca prowadzący jednoosobowo działalność zawsze
    każdy kredyt i pożyczkę bierze "na siebie" ponieważ jego
    "przedsiębiorstwo" nie ma osobowości (żadnej, prawnej też) ani zdolności
    kredytowej i żaden banki nie podpisze umowy z "firmą" a wyłącznie z jej
    właścicielem.
    Czasami na umowie można dopisać, że kredyt bierze "Pan Jan Kowalski
    prowadzący działalność gospodarcza pod firmą ABC cośtam" ale na ogół
    szablon umowy nie pozwala na takie dopiski.

    Co do reszty, zgadzam się na całej linii.

    Żeby odsetki od kredytu były kosztem, przedmiot który kupujemy musi być
    kupiony dla celów działalności i kredyt jednoznacznie z tym przedmiotem
    powiązany. Tu chyba nie ma wątpliwości.
    A więc np. bierzemy kredyt na zakup konkretnego samochodu ("na siebie"
    bo inaczej sie nie da) i na fakturze/umowie kupna sprzedaży widnieją
    dane firmy - odsetki są kosztem. Od początku kupowaliśmy samochód z
    zamiarem wykorzystywania go w działalności (oczywiście żadne inna
    zastosowanie nie przeszło nam przez myśl).

    Ale w omawiany przypadku, gdy samochód kupuje mąż na siebie, kredyt
    bierze na siebie a potem żona wprowadza samochód do swoje firmy jako ŚT
    - odsetki kosztem nie są bo w momencie dokonywania zakupy i podpisywania
    umowy kredytowej cel zakupu był ściśle osobisty - tak to wygląda "na
    papierze".

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2006-05-04 09:11:45
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Maddy napisał(a):

> [...]
    > - odsetki kosztem nie są bo w momencie dokonywania zakupy i podpisywania
    > umowy kredytowej cel zakupu był ściśle osobisty - tak to wygląda "na

    Są też inne zdania na ten temat...

    postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Sygnatura US.I-1.415/1/2005
    Data 2005.02.16
    Autor Urząd Skarbowy w Kolbuszowej

    "[...]Jeżeli więc spłacane są odsetki od zaciągniętego kredytu na zakup
    samochodu, który obecnie jest wykorzystywany w prowadzonej działalności
    gospodarczej i samochód ten jest środkiem trwałym, to poniesione wydatki na
    spłatę ww. odsetek będą stanowiły koszt uzyskania przychodu. Bez znaczenia
    pozostaje tu fakt, że samochód został kupiony i zarejestrowany na pana
    Wojciecha F. jako osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej, bowiem
    przedsiębiorcą jest w tym przypadku ta sama osoba fizyczna. Jednakże
    kosztami uzyskania przychodu będą dopiero odsetki zapłacone od momentu
    wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych. Odsetki, które
    zostały zapłacone do tego momentu będą zwiększały wartość początkową środka
    trwałego jeżeli wartość ta została ustalona na podstawie ceny nabycia -
    zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych. Natomiast zgodnie z przepisami art. 23 ust. 1 pkt 32 ww.
    ustawy nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów naliczone, lecz
    niezapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek
    (kredytów).
    Reasumując należy uznać, że zapłacone przez podatnika odsetki od
    zaciągniętego kredytu na zakup samochodu, który jest obecnie wykorzystywany
    w prowadzonej działalności będą stanowiły koszty uzyskania przychodów od
    momentu uznania go za środek trwały.[...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~