    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 8 Jul 2015 19:03:59 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Sens amortyzacji

    On Tue, 7 Jul 2015, Kviat wrote:

    [...]
> [...]
    [...]
    > są prawidłowo ZALICZONE do towarów handlowych (lub materiałów
    > służących wykonywaniu usług)."
    >
    > Z czego może wynikać, że skoro nie ŚT to na pewno towar. Otóż tak nie jest.

    Ano zgoda.
    Patrzyłem z p. widzenia kosztów, i tak jak zauważyłeś - z KPiR na czele
    (choć na koszty patrząc 'prawidłowo', czyli biorąc pod uwagę wszelkie
    odchylenia w KPiR i ich przywracanie poprzez remanent).
    Wszelkie "półprodukty" i "produkcja w toku" traktowane są jak
    materiały i towary, nie ma wyłączenia dla "ST w budowie".

    > Tak, ale istnieje pojęcie "środka trwałego w budowie" (obiekt inwestycyjny).
    > W rachunkowości do księgowania takich wydatków jest konto "08"

    OK, ok.
    "Efekt kosztowy" jest ten sam: dopóki jest "w budowie", w koszty
    nie idą ani wydatki na budowę (+montaż i uruchomienie), ani amortyzacja.

    Prawdą jest, że sugerując "towarowy" charakter nabycia składników
    ST implikowałbym obowiązek ich wpisania do KPiR (bo dla towarów
    istnieje, również wtedy jeśli nie są kosztem, do "niesumowalnej"
    kolumny), a to nieprawda, jak piszesz.

> [...]
    > trzeba zanieść na trzecie piętro i _zamontować_ na biurku pracownika) czy
    > dostosowawczych (konieczność instalacji niezbędnego oprogramowania), które
    > spowodują dopiero możliwość użytkowania i wprowadzenia do EŚT (obiekt
    > inwentarzowy; przeksięgowanie na 01 oraz rozpoczęcie naliczania odpisów
    > amortyzacyjnych).
    >
    > Nie wiem jak taki wydatek ewidencjonuje się w KPiR, ale przypuszczam, że to
    > kwestia odpowiedniego zapisu z adnotacją w uwagach, a po zakończeniu "okresu
    > inwestycyjnego" zsumowaniu wydatków (nie mylić z kosztem w sensie podatkowym)

    KPiR co do zasady służy do ewidencjonowania kosztów podatkowych :),
    na te rzadkie wyjątki kiedy obowiązuje ewidencja kosztów (robocizna
    czyli wynagrodzenia i nabycie towarów i materiałów *podstawowych*)
    faktycznie jest sposób zapisu (osobna kolumna, nie sumowana z resztą),
    i tak jak piszesz - jest odrębny przepis nakazujący "zsumowanie" dla ST,
    jest również (chyba w "objaśnieniach" stanowiących część rozporządzenia,
    bo załącznik) sposób traktowania robocizny - znaczy w koszty wpisuje
    się całą (bez względu na cel), a później dokonuje korekty z sumy
    robocizny zużytej na ST :D

    > Przy jednoosobowej DG ten majątek to i tak jest twoja własność.

    I dla jasności, to jest clou problemu które sprowokowało Przemka :)

    > To tak,
    > jakbyś kupił coś "dla siebie" (50 komputerów, a co? nie wolno?) i po jakimś
    > czasie wprowadzał do EŚT (zaczął używać na potrzeby działalności) i naliczał
    > odpisy amortyzacyjne.

    Dodać wypada, że jest to chyba jedyny wyjątek dotyczący zasady
    zaliczania w koszty (nie wymaga *nabycia* *w* *celu*), nie licząc
    dopuszczonych w KPiR zasad zaliczania ułamku wydatków eksploatacyjnych
    na osobistą nieruchomość, której część wykorzystywana jest "na DG".

    > Ale obrona przed czym? Przecież nieużywane, czyli nie ma ich w EŚT - nie ma
    > się przed czym bronić.

    Wiesz, J.F. sugerował pewną "definicję", niezbyt ustawową, a pytanie
    wyżej dotyczy właśnie uzasadnienia (przez US) dlaczego błędny jest
    fakt znajdowania się ich w EST :)

    > Jak służą skoro nie są używane?

    To jest chyba jeszcze kawałek cytatu z Przemka, która za "używanie"
    uważał "zamiar przeznaczenia na cel".

    > Nie rozumiem problemu. Albo są samodzielne albo nie...

    A ja rozumiem doskonale.
    Weźmy dla uproszczenia przypadek idealnie kulisty: 8 identycznych
    komputerów, powkładanych akurat do szafy.
    Każdy z nich, jak działa to działa, i normalnie działa zatrzymywany
    średnio 3 razy w roku (2x planowo, raz na dwa lata przez elektryków
    którzy pomylili kable i wypięli UPSa i raz na dwa lata przez
    błąd administratora :P).
    Ale *sam nie ruszy* - bo wymaga podpięcia na czas rozruchu klawiatury.
    A klawiatura leży jedna. Normalnie nigdzie nie podpięta :>

    Z jedenej strony mamy wszelkie zarzuty "niesamodzielności" które
    USy wyciągały zza pazuchy usiłując złożyć "zestaw komputerowy
    z drukarką". I bywały uznawane przez WSA/NSA (o to chodzi).
    Z drugiej pytanie, czym różni się taki układ od co nowszego
    auta, które przy byle przemijającym kiksie w sterowaniu i czujnikach
    odmawia pracy bez podpięcia konsoli przez "facia z komputerkiem".

    > No i co z tego?
    >
    > Jak masz fundament i na niej maszynę, a potem wymieniasz maszynę (bo stara
    > się zużyła) to też możesz powiedzieć, że fundament "się zamortyzował"...
    >
    > Wyznaczenie granicy pomiędzy "ulepszeniem środka trwałego" (nie stanowi
    > kosztu uzyskania przychodu - powiększenie wartości ŚT), a "naprawą środka
    > trwałego" (koszt!) czasami nie jest takie proste...

    Właśnie o ten brak prostoty chodzi J.F.!
    Acz problem sprowadza się wyłącznie do określenia rozłączności ST
    (wszak na dołączenie i odłączenie przepisy są).

    pzdr, Gotfryd