    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 21 Sep 2012 23:12:44 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Składka na NFZ

    On Fri, 21 Sep 2012, StS wrote:

    > Po zmianie sytuacji
    > przy naliczaniu podatku w 2004 roku poinformowano
    > mnie podobno, że odtąd mam sam płacić składkę.

    IMVHO, na początek powinieneś poinformować czytelników,
    czy miałeś *obowiązek* ją opłacać, czy powiadomili "pan
    sobie sam płaci *jeśli* chce pan być ubezpieczony".
    IMVHO, zmienia to kwalifikację tego co trzeba zapłacić
    (w drugim przypadku za wykorzystane świadczenia plus
    odsetki, w pierwszym nieopłacone składki).
    Plus odsetki (z zastrzeżeniem niżej, tym w które wątpię).

    > Nie "dotarło" to do mnie i dalej będąc przekonany,
    > że składka jest opłacana nie zareagowałem

    Po pierwsze, prawie na pewno "normalny" czytelnik (nie
    będący doradcą, wyposażonym z oprogramowanie typu lexa)
    będzie miał kłopot z ustaleniem podstawy prawnej tego
    co opisujesz sprzed 8 lat.
    Do tego nie podajesz podstawowych informacji - z jakiego
    tytułu ta składka! (i czy dobrowolna).
    W tym elemencie dochodzi proste pytanie - czy NFZ miał
    obowiązek powiadomienia. Jeśli nie miał, to fakt że
    z dobrego serca ;) posłał (a nie dotarło), nie powoduje
    żadnych skutków.

    > Co mi grozi w związku z tym, czy będę
    > musiał za te 8 lat ponieść jakieś koszty,

    Zastrzegam że nie pamiętam które terminy przedawnień
    wchodzą w rachubę. Jeśli przypadkiem 5 lat (a składka
    jest miesięczna, nie tak jak przy podatku dochodowym
    rozliczanym rocznie i to za zeszły rok), część należności
    mogła się przedawnić. Tak sprzed okresu przedawnienia (przed
    momentem wszczęcia postępowania).

    > czy jako, że wina była również po stronie NFZ bo nie
    > poinformowali mnie na czas

    IMO, jeśli istniał przepis nakazujący powiadomienie (w co
    wątpię), to powinien on spowodować "zwolnienie" z opłacenia
    karnych odsetek.
    A jak wyżej - w zależności od istnienia ubezpieczenia "z automatu"
    lub dobrowolnego, wyjdzie albo konieczność zapłaty nieopłaconego
    ubezpieczenia, albo zwrotu wartości nienaleznie uzyskanych
    świadczeń.

    pzdr, Gotfryd