  • 1. Data: 2002-11-12 12:00:13
    Temat: Skladka na rzecz organizacji o obowiązkowej przynaleznosci
    Od: "news.tpi.pl" <F...@i...pl>

    Witam,
    Art. 26. 1 pkt. 3 PDoF mówi że " Podstawę obliczenia podatku (...) stanowi
    dochód ustalony zgodnie z art (...) po odliczeniu kwot:
    (...)
    "składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika jest
    obowiązkowa, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów"

    Czy obowiązkowe ubezpieczenie OC z tytułu wykonywane zawodu można pod to
    podciągnąć, czy towarzyswto ubezpieczeniowe mieści sie w pojęciu ww
    "organizacji" ? :)) ... szukam podstawy do wpisania w PIT-5 i to najbardziej
    pasuje ... chyba ze od razu w koszty (KPiR) lub czekać do rozliczenia
    rocznego i wtedy w PIT-32 ? Ćwiczył ktoś z was taki problem ?

    Marian Fabinski
    (DG, jednoosobowo, KPiR+VAT)

  • 2. Data: 2002-11-12 13:03:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik news.tpi.pl napisał:
> [...]
    > pasuje ... chyba ze od razu w koszty (KPiR) lub czekać do rozliczenia
    > rocznego i wtedy w PIT-32 ? Ćwiczył ktoś z was taki problem ?

    Składki na rzecz organizacji.... itd. to nie ta półka.
    OC zupełnie sie tu nie wkalifikuje. Ale jest to po prostu koszt twojej
    działalności - jeżeli bez tego OC nie możesz wykonywac zawodu, czy
    choćby tylko OC podnosi twoja wiarygodnośc, jest to wystarczający powód
    do odpisania w koszty w KPiR (inne wydatki)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-11-22 12:09:59
    Od: "Anna K." <a...@p...onet.pl>

    W porządku. Wiadomo, że przy prowadzeniu d.g. tak się robi. Ale co ma zrobić
    osoba zatrudniona na umowę o pracę?
    Inżynierowie budownictwa chcąc y wykonywać swój zawód muszą płacić składkę
    na swoją izbę krajową, regionalną i ubezpieczenie.
    W tym przypadku jak mają to odliczać?
    Z poważaniem Anna K.
    Użytkownik Maddy <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aqqu5b$gta$...@n...tpi.pl...

  • 4. Data: 2002-11-22 12:29:39
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Inżynierowie budownictwa chcąc y wykonywać swój zawód muszą płacić składkę
    > na swoją izbę krajową, regionalną i ubezpieczenie.
    > W tym przypadku jak mają to odliczać?

    Kiedyś, przy okazji przedstawiania programu rządowego niby to pobudzającego
    gospodarkę pojawiła się koncepcja rezygnacji z obowiązkowej przynależności
    do izb.
    Niestety później przestałem to śledzić i nie wiem jak się skończyło, czy
    przeszło
    czy upadło.
    Chociaż rezygnacja z obowiązku byłaby IMHO jak najbardziej słuszna, to
    jednak
    skutkowałaby chyba też brakiem mozliwości odliczania składek (jako
    przynależność dobrowolna, przynajmniej formalnie bo strona praktyczna
    to inna sprawa).

    Pix

  • 5. Data: 2002-11-22 18:09:07
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Anna K." <a...@p...onet.pl>
    napisał w wiadomości
> [...]
    tak się robi. Ale co ma zrobić
    > osoba zatrudniona na umowę o pracę?
    > Inżynierowie budownictwa chcąc y wykonywać swój

    No to jest proste, nie składaja co miesięcznych
    pitów 5 więc nie mogą odliczyc skąłdki na rzecz
    organiz. do których przynależ. jest obowiązkowa
    ale moga to zrobić w rozliczeniu rocznym to samo
    dotyczy obowiązkowego ubezpieczenia OC - tez
    picie rocznym (składanym do max30.04)

    Pozdr,
    Sark

  • 6. Data: 2002-11-22 19:09:57
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > organiz. do których przynależ. jest obowiązkowa
    > ale moga to zrobić w rozliczeniu rocznym to samo
    > dotyczy obowiązkowego ubezpieczenia OC - tez

    Odliczenie składki na rzecz organizacji, do której przynależność jest
    obowiązkowa - sprawa jasna. Mam natomiast wątpliwości związane z odliczeniem
    składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC. Czy może przeoczyłem coś w ustawie
    o PDoOF ? Wszak odliczenia od dochodu możliwe są we wskazanych w ustawie
    przypadkach. Wydaje się, że istnienie w niektórych przypadkach (zawodach)
    obowiązku ubezpieczeniowego nie pociąga za sobą automatycznie możliwości
    odliczenia. Przykładem jest wiele ubezpieczeń obowiązkowych OC (np.
    transportowe), dla odliczenia których konieczne jest spełnienie drugiego
    warunku : prowadzenie działalności gospodarczej. I wówczas owo obowiązkowe,
    czy też nieobowiązkowe ubezpieczenie OC będzie kosztem.
    Mogę natomiast wyobrazić sobie taką sytuację : organizacja, do której
    przynależność jest obowiązkowa dla wykonywania danego zawodu ubezpiecza
    swoich członków od odpowiedzialności cywilnej w ramach składki na rzecz tej
    organizacji. I wówczas nie odliczamy kwoty ubezpieczenia OC, lecz kwotę
    składki w ramach której otrzymujemy ubezpieczenie.
    Andrzej R.

  • 7. Data: 2002-11-23 00:59:16
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>
    napisał w wiadomości

> [...]
    > obowiązkowa - sprawa jasna. Mam natomiast
    wątpliwości związane z odliczeniem
    > składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC. Czy

    Jak w KPiR wpisujesz to chyba jako koszt (czyli od
    przychodu) ?

> [...]
    > przypadkach. Wydaje się, że istnienie w
    niektórych przypadkach (zawodach)
    > obowiązku ubezpieczeniowego nie pociąga za sobą

    Twierdzisz że jak jest zatrudniona "na etat" to
    jej nie wolno nawet w rozliczeniu rocznym ująć ?
    skoro takie obowiązkowe OC jest warunkiem
    uprawiania zawodu (przyjęcia do pracy i pewnie
    warunkiem pełnienia określonych funkcji)
    niezależnie czy "na etacie" czy prowadzi włąsna DG
    ? IMO, i jeden i drugi ma prawo to sobie odpisać.

    Sark

  • 8. Data: 2002-11-23 08:45:50
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    " Jak w KPiR wpisujesz to chyba jako koszt (czyli od przychodu) ?"

    Odp. Rozumiałem, że mówimy o zatrudnieniu na zasadzie umowy o pracę, a więc
    KPiR nie istnieje. W przypadku DG oczywiście problem nie istnieje (
    obowiązkowe, czy też nie - w koszty ; za wyjątkiem przypadków wskazanych w
    ustawie, np ubezpieczenia drogich samochodów osobowych).

[...]

    Odp. W przypadku wszelakich odpisów , czy to od podatku, czy to od dochodu
    istnieje zasada, że wolno tylko to, na co przepis (ustawa, rozporządzenie)
    zezwala. Gdyby ustawodawca chciał przyjąć, że wolno odpisać wszystko to, co
    jest obowiązkowe - taki zwrot umieściłby w tekście ustawy. Zwróć uwagę, że
    ze zbioru wielu świadczeń obowiązkowych ustawodawca wybrał i jednoznacznie
    wskazał tylko składki na rzecz organizacji. A zatem ograniczył możliwości
    odpisów tylko do owych wskazanych składek Inaczej : jeśli świadczenia
    obowiązkowe nazwiemy zbiorem "A", to składka obowiązkowa jest zawartym w tym
    zbiorze elementem "A1". Jeśli ustawodawca wskazuje ów element "A1", to czy
    możemy to wskazanie rozszerzyć na elementy A2, A3 ..... tylko z tego
    powodu, że wszystkie one zawierają się w zbiorze "A" ? Podkreślam, że mówię
    o "etacie" , gdzie ustawodawca wskazuje, co może pełnić funkcję quasi
    kosztu. Odmiennie niż w przypadku działalności gospodarczej, gdzie wskazanie
    owo dotyczy wydatków, które nie mogą być kosztem (oczywiście tutaj mówimy o
    "odpisie" od przychodu, a więc o koszcie).
    "Twierdzisz" - to może za silnie powiedziane. Lepiej będzie "moim zdaniem".
    Wydaje mi się, ze wolno mi tak postawić kwestię, jako że nie jestem
    profesjonalistą.
    Jeśli ktoś przekona mnie, że jest inaczej - będę się cieszył (wiedzy nigdy
    za wiele :-))).
    Pozdrawiam. A. Rządkowski

  • 9. Data: 2002-11-23 11:59:28
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

> [...]
    > warunkiem pełnienia określonych funkcji)
    > niezależnie czy "na etacie" czy prowadzi włąsna DG
    > ? IMO, i jeden i drugi ma prawo to sobie odpisać.

    Zgadzam się z Andrzejem - przepis jest precyzyjny: "składki na rzecz
    organizacji" koniec kropka. Jeżeli rzeczywiście istnieje obowiązek
    ubezpieczenia danego pracownika to wg mnie powinien to zrobić pracodawca.

  • 10. Data: 2002-11-23 13:08:51
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    "Jeżeli rzeczywiście istnieje obowiązek ubezpieczenia danego pracownika to
    wg mnie powinien to zrobić pracodawca."

    Sławku !
    Mam pewne wątpliwości. Takie ubezpieczenie jest integralnie związane z osobą
    pracownika, a nie z podmiotem go zatrudniającym. Chyba, że ubezpieczyciel w
    klauzuli warunków ubezpieczenia OC zawarł warunek stanowiący o ubezpieczeniu
    wyłącznie u danego pracodawcy, choć i tutaj sytuacja nie jest klarowna.
    Jeśli ubezpieczenie dotyczy wyłącznie pracownika, a więc skutkuje np po
    zmianie pracy (ubezpieczenie na okres roku kalendarzowego), wówczas
    rozważenia wymaga teza, czy nie jest to pozapłacowe świadczenie na rzecz
    pracownika. A jeśli tak, to czy mieści się ono w grupie świadczeń, które
    mogą być KUP (np świadczenia wynikające z przepisów BHP, układów zbiorowych
    itp) bez wystąpienia po stronie świadczeniobiorcy przychodu. Ale tutaj
    przepisy znów są dość konkretne i określają prawne źródło tych dopuszczonych
    do KUP świadczeń, a więc korelacje na zbiegu
    pracownik/świadczenie/pracodawca. Przykład : pracodawca na mocy przepisów
    BHP ma obowiązek dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie napoje chłodzące,
    jeśli temperatura przekracza ileś tam stopni. Dla pracodawcy koszt ich
    zakupu jest KUP bez wystąpienia przychodu po stronie pracownika, ale na mocy
    przepisu szczególnego - ustawa o podatku dochodowym. Jeżeli tego ostatniego
    przepisu by zabrakło - wówczas może to być KUP (np w umowie o pracę tak
    sobie ustalono), ale wówczas będzie to pozapłacowe świadczenie na rzecz
    pracownika i w większości przypadków opodatkowane. Tak mi się wydaje jako
    rzekłem.
    Pozdrawiam. Andrzej Rządkowski.