  • 11. Data: 2002-11-23 14:21:11
    Temat: Re: Skladka na rzecz organizacji o obowiązkowej przynaleznosci
    Od: w...@p...onet.pl

    > " Twierdzisz że jak jest zatrudniona "na etat" to jej nie wolno nawet w
    > rozliczeniu rocznym ująć ?skoro takie obowiązkowe OC jest warunkiem
    > uprawiania zawodu (przyjęcia do pracy i pewnie warunkiem pełnienia
    > określonych funkcji) niezależnie czy "na etacie" czy prowadzi włąsna DG ?
    > IMO, i jeden i drugi ma prawo to sobie odpisać."
    >
    > Odp. W przypadku wszelakich odpisów , czy to od podatku, czy to od dochodu
    > istnieje zasada, że wolno tylko to, na co przepis (ustawa, rozporządzenie)
    > zezwala. Gdyby ustawodawca chciał przyjąć, że wolno odpisać wszystko to, co
> [...]

    Oczywiście masz rację co do tego że nie można składki obowiązkowego OC z tytułu
    wykonywanego zawodu wpisać do rubryki "przynależnośc do organizacji do których
    przynależność jest obowiązkowa". Ja tak wcale nie myślę i tak bym nie zrobił i
    nie polecam :). Zgadam się że w przypdaku obowiązkowego (czy tez dobrowlnego -
    bez różnicy, imo) OC osoby prowadzącej DG i KPiR - wpisanie od razu w koszty a
    w przypadku "etatowca" tak chyba tak jak napisał w następnym poscie Sławomir
    D."Jeżeli rzeczywiście istnieje obowiązek ubezpieczenia danego pracownika to wg
    mnie powinien to zrobić pracodawca." A napisałem _chyba_ ponieważ w nowych
    uregulowaniach ustawowych nie ma nic na temat aby obowiązek ten spoczywał na
    _pracodawcy_ o ubezpieczeniu _pracownika_ a wręcz wyraźnie mówi się o obowiazku
    konkretnego przedstawicielu danego zawodu. W zyciu to może byc tak ze firma
    ubezpiczy się od OC z tytułu swojej działalności (w tym pracowników obecnych i
    przyszłych) ale, IMO, może tez wymagac aby w chwili przyjmowania do pracy
    wykazał sie opłacona składką z tytułu obowiązkowego OC.

    Pozdr.
    Sark