  • 1. Data: 2005-05-11 18:36:52
    Temat: Spadek i US
    Od: Patryk Sielski <p...@e...pw.edu.pl>

    Witam szanownych grupowiczów.
    Mam dwa malutkie problemiki.

    Wypełniłem zeznanie spadkowe w US, wśród którego figuruje:

    1) samochód jako środek trwały w firmie
    2) kredyt wzięty przez spadkodawcę na zakup powyższego samochodu.

    Firma dwuosobowa 50/50%

    Wg mnie spadek to 50% samochodu na plus i 100% kredytu na minus.
    US wyliczył 50% obu. Jak zaargumentować moją rację?

    I drugie pytanie:

    US zażądał remanentu spółki. Od współwłaścicielki dostałem namiastkę
    remanentu, gdzie jest napisana kwota spisu z natury, ale też jest kwota
    przychodu i dochodu firmy. I tą kwotę US mi dodał do zeznania. Tłumacząc
    się, że dziedziczę majątek firmy i od tego powinienem zapłacić podatek.
    Z jakiej racji? Przecież spadkodawca zysk z firmy mógł wydać np. na zakup
    samochodu, i w tym wypadku płaciłbym podwójny podatek.

    Jak zaargumentować to, żeby tej kwoty (czyli dochodu firmy) nie brali
    pod uwagę?

    Z góry dziękuję tym, którzy mi pomogą w tej trudnej chwili.

    --
    -= Patryk Krzysztof Sielski | (602) 643804 | GG: 3189324
    -= Urządzenia i projekty elektroniczne na zamówienie

  • 2. Data: 2005-05-12 22:39:26
    Temat: Re: Spadek i US
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 May 2005, Patryk Sielski wrote:

> [...]
    >+ Wg mnie spadek to 50% samochodu na plus i 100% kredytu na minus.
    >+ US wyliczył 50% obu. Jak zaargumentować moją rację?

    Mi się zdaje iż US ma rację...
    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 207. Pożytki i inne przychody z rzeczy wspólnej przypadają
    współwłaścicielom w stosunku do wielkości udziałów; w takim samym stosunku
    współwłaściciele ponoszą wydatki i ciężary związane z rzeczą wspólną.
    ----

    IM*H*O "ciężarem" jest tu kredyt (cały), więc na 50% samochodu przypada
    50% "ciężaru".
    Jak rozumiem problemem jest iż spadkodawcy nie wzięli kredytu
    "łącznie" ? Faktycznie, głupio wtedy wygląda... ale na pierwszy
    rzut oka wychodzi tak jak US chce :(
    Bo co innego jakby "wziął pożyczkę" (ale *nie* na samochód) tylko
    "na siebie") to jako "osobna" dawałaby 100% "ciężaru" - ale nie
    dla samochodu a dla spadku....

    Rozumiem iz mamy nadzieję iż ktoś wskaże dziurę w moim rozumowaniu
    - na twoją korzyść...

> [...]
    >+
    >+ Jak zaargumentować to, żeby tej kwoty (czyli dochodu firmy) nie brali

    Powiem inaczej: a co się z nią stało ?
    IMO masz rację - o tyle o ile ów dochód *jest* już gdzieś ujęty
    w majątku spadkobiercy... albo spadkobierca go "przejadł" i nie ma :[
    IMHO argumentacja sprowadza się do faktu iż dochód *albo* jest
    w majątku (*już* jest w wartości DG - np. w postaci stanu konta
    albo wpisu do EST) albo został "wzięty" i jest w majątku
    otrzymywanym "spoza DG"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-05-13 11:04:56
    Od: Patryk Sielski <p...@e...pw.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> pisze:
> [...]
    > dla samochodu a dla spadku....
    >
    > Rozumiem iz mamy nadzieję iż ktoś wskaże dziurę w moim rozumowaniu

    Ale jak mnie bank ścignie, to ścignie mnie o cały kredyt, a nie o
    połowę, nieprawdaż? Tak więc bekam za całość kredytu.
    Z drugiej strony, gdybym mnie ścigał komornik to weźmie pół samochodu.

    > Powiem inaczej: a co się z nią stało ?
    Przecież to innymi słowy "pensja" spadkodawcy. A co on z nią zrobił,
    to jego sprawa - mógł kupić np. samochód, który po nim mam, albo wydać
    na cukierki, papierosy...

    > IMO masz rację - o tyle o ile ów dochód *jest* już gdzieś ujęty
    > w majątku spadkobiercy... albo spadkobierca go "przejadł" i nie ma :[
    Spdakodawca chyba przejadł...

> [...]
    > w majątku (*już* jest w wartości DG - np. w postaci stanu konta
    > albo wpisu do EST) albo został "wzięty" i jest w majątku
    albo wydany np. na jedzenie?

    Czy sensowne jest argumentowanie, że ów dochód stanowi "pensję" (nie
    wiem jak to 'prawniczo' ująć - jestem elektronikiem), a chyba od pensji
    nie muszę płacić podatku (zapewne jest na to jakiś artykuł, bo dla mnie
    to czysty absurd).

    Dzięki wielkie za pomoc, ale nadal nie mam koncepcji argumentacji nie do
    odparcia... Znaczy się wiem, jak to powiedzieć, ale to musi być
    zapisane w fachowym języku ;-)

  • 4. Data: 2005-05-13 19:19:42
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >

    > --
    > -= Patryk Krzysztof Sielski | (602) 643804 | GG: 3189324
    > -= Urządzenia i projekty elektroniczne na zamówienie

    Za mało danych podajesz co by Ci pomóc.
    1.Kim był spadkodawca dla Ciebie(grupa) i czy był testament?
    2.Czy jesteś jedynym spadkobiercą?
    3.Kiedy nastąpiło oświadczenie o przyjęciu spadku?
    4.Kiedy nastąpiło stwierdzenie nabycia spadku?
    5.Gdzie inne obciążenia ?
    6.Piszesz o firmie 2 osobowej nie podając formy prawnej - spółka ? Jeśli tak
    jaka ,cywilna,małżeńska,jawna, komandytowa,partnerska ? Czy trwa czy ustała w
    związku ze śmiercią wspólnika ?
    7.Piszesz o kredycie .Czy był celowy a jedynym kredytobiorcą był spadkodawca
    czy też ktoś był jeszcze współkredytobiorcą ?
    8.Jakie są zapisy w umowie kredytu na wypadek śmierci kredytobiorcy i czy na
    samochodzie ustanowiono zastaw?
    Pytań jest wiele.Podaj stan faktyczny-będziemy mysleć.

    Pzdr-Kriss
    To tylko część wątpliwości.Odpowiedż na powyższe może implikować kolejne
    pytania.

  • 5. Data: 2005-05-13 20:36:34
    Od: Patryk Sielski <p...@e...pw.edu.pl>

    Kriss <k...@p...onet.pl> pisze:
    > Za mało danych podajesz co by Ci pomóc.
    > 1.Kim był spadkodawca dla Ciebie(grupa) i czy był testament?
    Pierwsza, nie.
    > 2.Czy jesteś jedynym spadkobiercą?
    Tak.
    > 3.Kiedy nastąpiło oświadczenie o przyjęciu spadku?
    Trzy miesiace temu.
    > 4.Kiedy nastąpiło stwierdzenie nabycia spadku?
    Dwa miesiące temu.
    > 5.Gdzie inne obciążenia ?
    Brak
    > 6.Piszesz o firmie 2 osobowej nie podając formy prawnej - spółka ? Jeśli tak
    > jaka ,cywilna,małżeńska,jawna, komandytowa,partnerska ? Czy trwa czy ustała w
    > związku ze śmiercią wspólnika ?
    Cywilna, ustała.
    > 7.Piszesz o kredycie .Czy był celowy a jedynym kredytobiorcą był spadkodawca
    > czy też ktoś był jeszcze współkredytobiorcą ?
    Celowy - na samochód, jedynie na spadkodawdcę
    > 8.Jakie są zapisy w umowie kredytu na wypadek śmierci kredytobiorcy i czy na
    > samochodzie ustanowiono zastaw?
    Kodeks Cywilny, brak.

  • 6. Data: 2005-05-16 10:48:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2005, Patryk Sielski wrote:

> [...]
    >+ połowę, nieprawdaż? Tak więc bekam za całość kredytu.
    >+ Z drugiej strony, gdybym mnie ścigał komornik to weźmie pół samochodu.

    .... no i tu jest zagwozdka :(

> [...]
    >+ Przecież to innymi słowy "pensja" spadkodawcy. A co on z nią zrobił,
    >+ to jego sprawa - mógł kupić np. samochód, który po nim mam, albo wydać

    Ano właśnie.
    IMO - bez logiki z tym (drugim) stanowiskiem US :(

    >+ Dzięki wielkie za pomoc, ale nadal nie mam koncepcji argumentacji nie do
    >+ odparcia... Znaczy się wiem, jak to powiedzieć, ale to musi być
    >+ zapisane w fachowym języku ;-)

    Napisz jak wyszło...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-05-16 15:22:21
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    No to jeszcze kilka pytań;

    Na kogo jest zarejestrowany samochód?
    Na podstawie jakiego dokumentu stał się "środkiem trwałym" sc
    Czy eks wspólnik też dziedziczy?
    Jaki był udział wspólnika w finansowaniu zakupu samochodu i jakie są na to
    dokumenty?
    Czy US usiłuje Ci naliczyć podatek od zysku spółki czy od remanentu
    likwidacyjnego?
    Z jakiego powodu nie wstąpiłeś do spółki jako spadkobierca ?
    Kto płacił za pogrzeb?

    Pzdr-Kriss

  • 8. Data: 2005-05-16 19:51:44
    Od: Patryk Sielski <p...@e...pw.edu.pl>

    Kriss <k...@p...onet.pl> pisze:
    > Na kogo jest zarejestrowany samochód?

    Jedynie na spadkodawcę.

    > Na podstawie jakiego dokumentu stał się "środkiem trwałym" sc

    Nie wiem.

    > Czy eks wspólnik też dziedziczy?

    Nie, jestem jedynym spadkobiercą.

    > Jaki był udział wspólnika w finansowaniu zakupu samochodu i jakie są na to
    > dokumenty?

    Nie wiadomo, nie ma dokumentów.

    > Czy US usiłuje Ci naliczyć podatek od zysku spółki czy od remanentu
    > likwidacyjnego?

    Od pozycji: dochód.

    > Z jakiego powodu nie wstąpiłeś do spółki jako spadkobierca ?

    Bo nie mam zamiaru w niej partycypować.

    > Kto płacił za pogrzeb?

    Wspólnik.

    Generalnie - wspólnik nie mówi mi o niczym i blokuje jak może.

  • 9. Data: 2005-05-17 11:30:56
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > -= Patryk Krzysztof Sielski | (602) 643804 | GG:  3189324
    > -= Urządzenia i projekty elektroniczne na zamówienie

    Generalnie to wygląda na to,że jesteś robiony w konia przez wspólnika i przez
    US.Masz pełne prawo wglądu w dokumentacje spółki i musisz to zrobić.
    Zacznij od umowy spółki wraz z aneksami(jeśli były).Sprawdż wysokość kapitału
    i jego formę (gotówka,aporty?).Sprawdż ewidencje środków trwałych.Samochód
    prawdopodobnie był tylko przekazany do użytkowania a nie wniesiony lub
    zakupiony na współwłasność.W takim przypadku 100% wartości rynkowej samochodu
    i 100% pozostałego do spłaty kredytu.Nie mam teraz czasu dopiszę wieczorem.

    Pzdr-Kriss

  • 10. Data: 2005-05-19 14:05:08
    Od: Patryk Sielski <p...@e...pw.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> pisze:
    > Napisz jak wyszło...

    Napisałem, że:
    1) Zgodnie z umową kredytową kredyt obciąża mnie w 100%
    2) Kwota dochodu za m-ce styczeń-lipiec była w dyspozycji spadkobiercy
    i zawiera się w masie spadkowej (dołączyłem umowę kupna-sprzedaży)

    I US zgodził się z moją opinią.

    Dziękuję wszystkim za pomoc.