    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 11 Aug 2014 09:49:59 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Sprzedaż cudzego towaru

    On Sun, 10 Aug 2014, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

> [...]
    [...]
    > Po drugie primo: nigdy tych przypadków nie rozumiałem i do teraz nie wiem
    > o którego fragmenta biega (Więc jak już chcesz warczeć, to konstruktywnie)

    CZEGO klienci potrzebują? (towaru! "jakiegoś towaru", w tym zdaniu)

    > Po trzecie primo:

    No dobra, dobra. Tylko pytałem ;)

    > Niestety jak zwykle za bardzo zawile. Rozumiem, że mam sporządzić opis tej
    > duperelki i zaksięgować opis, czyli nadal mam codzienną babraninę
    > w papierkach dla czegoś za grosze,

    Jeśli jest to towar, czyli coś co się sprzedaje dalej, lub materiał,
    z którego idzie "bieżąca produkcja", no to tak minister napisał.
    Z zastrzeżeniem zaksięgowania o czym niżej, bo przeczytałem drugi raz
    i wychodzi mi, że jest sensowna interpretacja, acz za interpretację
    skarbówki nie ręczę.

    > tylko co, sprawa się komplikuje, bo mam
    > fafnoście opisów w PKPiR codziennych, do tego dostaję fakturę miesięczną
    > i wtedy z nią mam problem?

    IMO nie, bo wystarczy dołączyć opisy do f-ry.
    Ale przyznam, że można mieć wątpliwości, co minister miał na myśli
    w punkcie 3:
    +++
    3. Jeżeli podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę na
    ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesišcu, opis, o którym mowa
    w ust. 2, dołšcza do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje na
    podstawie otrzymanej faktury.
    ---

    Najpierw wymaga, aby opis BYŁ WPISANY DO KSIĘGI, a potem pisze coś
    przeciwnego. Powiem tak - jak to są drobne kwoty, to ja bym twierdził
    iż stosuję się do p.3 :> bo jest to przepis "bardziej szczegółowy"
    i jedynym sensownym wyjaśnieniem jest, że p.1 musi być stosowany
    wyłącznie w przypadku, kiedy otrzymanie f-ry następuje później,
    po terminie określonym w p.3, acz, jako rzeczono: "każdy odpowiada
    za siebie" :)

    Krótko mówiąc, kupujemy, jak to określiłeś, duperelę 1, bierzemy
    kwitek, piszemy co to jest, kupujemy duperelę 2, dopisujemy do kwitka,
    i tak aż do otrzymania f-ry, kwitek do faktury i spokój.
    Ew. na kwitku można dopisywać daty (jakby kto pytał, kiedy wobec tego
    był zakup).
    IMO bezsensowny jest wymog "otrzymania f-ry w tym samym miesiącu",
    skoro wystarcza, aby otrzymać ją do terminu rozliczenia księgi,
    czyli na początku następnego miesiąca.
    No ale nie ja pisałem rozporządzenie.
    Wychodzi, że aby nie ujmować "opisu" w KPiR trzeba pilnować, aby
    f-ra zbiorcza była w tym samym miesiącu.

    > No i pozostaje kwestia rejestrów VAT... Te opisy jak
    > rozumiem nie idą do rejestrów VAT, więc potem muszę zmusić jakoś mój program,
    > żeby zaksięgował nową fakturę tylko do Vat?

    IMO można rozważyć jak wyżej, oprzeć się na p.3, uznać że "i dokonać
    zapisu w księdze na podstawie opisu" w p.1 dotyczy tylko "dużych" opóźnień
    (ponad miesiąc)... ale jak wyżej, nigdy nie szukałem interpretacji tego
    kawałka.
    Ponadto, "opis" może być ujęty bez kwot - w KPiR jest kolumna na
    adnotacje uboczne, jak jakieś "zdarzenie" jest lub może być ujmowane dwa razy,
    to oczywiście kwotę do "ważnej" kolumny wpisuje się raz.

    > Strasznie to zawiłe... Przynajmniej na tyle, na ile rozumiem... Nie
    > można jakoś prowadzić księgowości Miesięcznie a nie Codziennie?

    To chyba ma na celu utrudnienie obracania towarami pochodzącymi z "szarej
    strefy".
    No i jak wyżej - po drugim rzucie okiem do rozporządzenia wyszło mi, że
    jest prawie tak jak chcesz, oprócz obowiązku zrobienia świcha z "bieżącymi"
    nabyciami, później dołączonego do f-ry :)

    > Rachunkowo i kwotowo przecie im na to samo wyjdzie.

    I dla pozostałych kosztów w zasadzie tak jest.
    Znaczy poza nabyciem towarów handlowych oraz wypłaty wynagrodzenia.
    Przy "pozostałych" nie ma obowiązku "bieżącego" ujmowania.

    pzdr, Gotfryd