  • 1. Data: 2004-09-29 08:29:14
    Temat: Sprzedaz mieszkania przed uplywem 5 lat...
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    i klopoty.

    Witam.

    Systuacja przedstawia sie tak, ze musi zostac sprzedane mieszkanie kupione
    rok temu na rynku wtornym. Doczytalem sobie, ze w ciagu 14 dni od dnia
    sprzedazy musi zostac odprowadzony 10% podatek wyliczony z roznicy nadzwyki
    ceny sprzedazy od ceny zakupu (pozyskana nadwyzka nie bedzie wydawana na
    cele mieszkaniowe w ciagu 24 miesiecy).
    Mieszkanie jest wlasnoscia malzonkow, pozostajacych we wspolnocie
    majatkowej, tak wiec
    odprowadzana zostaje jedna kwota - chyba tutaj bez komplikacji. Proste
    odejmowanie, mnozenie, formularz do US i juz.
    (glownie art. 28 PDOF jezeli chodzi o zwrot, art. 10 i art. 21 ust. 1 pkt.
    32 w kwestii obowiazku podatkowego - czy tez jeszcze jakies)

    Natomiast pozostaje jeszcze kwestia zwrotu ulgi remontowej. Rozliczenie
    mialo miejsce odrebnie i jezeli dobrze rozumiem, to tutaj nie ma zadnej
    proporcji z tytulu uplywajacego okresu czasu, tylko nalezy oddac calosc
    otrzymanej ulgi od kazdego z malzonkow. Natomiast nie doszukalem sie jak
    szybko i czy beda z tego tutylu jakies odsetki.
    (z jakiego artykulu to wynika?)

    Oba przelewy kieruje do wlasciwego US.

    Jezeli ktos ma doswiadczenie w tego typu sprawach i dostrzega niewyjasnione
    kwestie w tym temacie bede wdzieczny za wsparcie.

    Z gory dziekuje za pomoc i pozdrawiam.
    LG

  • 2. Data: 2004-09-29 09:50:27
    Temat: Re: Sprzedaz mieszkania przed uplywem 5 lat...
    Od: "TB" <t...@n...pl>

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    nadzwyki
    > ceny sprzedazy od ceny zakupu (pozyskana nadwyzka nie bedzie wydawana na

    Chyba jest jeszcze gorzej. Czy napewno od nadwyżki?
    Mowa w art. 28 jest o przychodzie, więc całej sumie otrzymanej za
    mieszkanie.

    cytuję:
    a.. 2 Podatek od dochodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez
    wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży na rachunek urzędu
    skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, chyba że
    podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychów uzyskany ze
    sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

> [...]
    > otrzymanej ulgi od kazdego z malzonkow. Natomiast nie doszukalem sie jak
    > szybko i czy beda z tego tutylu jakies odsetki.

    A to ciekawe.
    Nigdy nie słyszałem o obowiązku zwrotu jakejkolwiek ulgi.
    Gdzie to wyczytałeś?
    Bardzo mnie to interesuje.

    TB

  • 3. Data: 2004-09-29 10:51:25
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "TB" <t...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychów uzyskany ze
    > sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

    Mozliwe... Bardzo mozliwe... Ale wtedy byloby to podwojne opodatkowanie
    kwoty, ktora poszla na zakup mieszkania, jezeli sie nie myle?

    Inna sprawa, ze "Durne lex, sed lex" wiec podatki placic trzeba, chociaz
    moze ktos sie jeszcze wypowie.

    > A to ciekawe.
    > Nigdy nie słyszałem o obowiązku zwrotu jakejkolwiek ulgi.
    > Gdzie to wyczytałeś?
    > Bardzo mnie to interesuje.
    Byl. art. 27a ust. 10 pkt. 3 ale wlasnie doczytalem w moim pieknie
    ujednoliconym tekscie, ze zostal uchylony od 01.01.2004r. Co niestety nadal
    pozostawia watpliwosc.

    Ulga zostala rozliczona z dochodow za 2003r ale sytuacja opisana powyzej ma
    miejsce w 2004r. - jak to interpretowac?

    LG

  • 4. Data: 2004-09-29 20:22:50
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > kwoty, ktora poszla na zakup mieszkania, jezeli sie nie myle?
    >
    > Inna sprawa, ze "Durne lex, sed lex" wiec podatki placic trzeba, chociaz

    Informacja pomocnicza:
    mieszkanie kupione z kredytow (80% ceny sprzedazy to kwota kredytu) - moze
    to cos zmienia?

    LG

  • 5. Data: 2004-09-29 20:58:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Sep 2004, Łukasz Góralczyk wrote:

    >+ Użytkownik "TB" <t...@n...pl> napisał
    [...]
    >+ > Chyba jest jeszcze gorzej. Czy napewno od nadwyżki?
    >+ > Mowa w art. 28 jest o przychodzie, więc całej sumie otrzymanej za
    >+ > mieszkanie.
    [...]
    >+ Mozliwe... Bardzo mozliwe... Ale wtedy byloby to podwojne opodatkowanie
    >+ kwoty, ktora poszla na zakup mieszkania, jezeli sie nie myle?

    Nie mylisz się :(, najwyraźniej.
    Podatek jest "dochodowy" tylko z nazwy, dla całkiem sporej listy
    przychodów płaci się go "od przychodu" właśnie.
    Od odsetek bankowych "konsumpcyjnych" (czyli "nie DG") poczynając...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-30 06:12:11
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > przychodów płaci się go "od przychodu" właśnie.
    > Od odsetek bankowych "konsumpcyjnych" (czyli "nie DG") poczynając...
    Osoby sa fizyczne:-)
    Ale jeszcze sie zastanawiam nad sliska sprawa - jedna pozyczka jest z ZFSS
    ale z banku (bo tam zatrudnieni). Patrz: PDOF: art. 21 ust. 1 pkt. 32 lit.
    e.

    I pytanie, czy wziac przepisy literalnie, czy martwic sie, ze ustawodawcy
    chodzilo o kredyt komercyjny (chociaz to z niczego nie wynika w ustawie) -
    nastapil "szczesliwy" zbieg okolicznosci.

    Swoja droga skur....o... Ludzie zbieraja latami pieniadze, zapozyczaja sie
    itd... A tu dostaja lupnia podatkiem od przychodu, bo pewnie jakis idiota w
    sejmie pomylil pojecia.

    Pozdrawiam
    Lukasz

  • 7. Data: 2004-09-30 07:58:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Sep 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
    >+ Ale jeszcze sie zastanawiam nad sliska sprawa - jedna pozyczka jest z ZFSS
    >+ ale z banku (bo tam zatrudnieni).

    Ha :) Nie mam pojęcia.
    [...]
    >+ Swoja droga skur....o... Ludzie zbieraja latami pieniadze, zapozyczaja sie
    >+ itd... A tu dostaja lupnia podatkiem od przychodu, bo pewnie jakis idiota
    >+ w sejmie pomylil pojecia.

    Podejrzewam że (wyjątkowo :]) nie. Mi zapis wygląda na rozmyślny bat
    przeciwko "nie prowadzącym pośrednictwa nieruchomościami" (tj. takich
    co NIE rejestrują DG a chcieliby FAKTYCZNIE prowadzić pośrednictwo
    poprzez kupowanie "na siebie" i odsprzedaż).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-09-30 11:26:32
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Thu, 30 Sep 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    > [...]
    ZFSS

    > Ha :) Nie mam pojęcia.
    Ale pomysl mnie zainteresowal;-) A to dlatego, ze w bankach tez jest osobna
    rybryczka na "pozyczke z ZFSS" - poniewaz jest to jednak odrebny rodzaj
    pozyczek.

    Jezeli beda konkrety, to dam wyniki na grupe.

> [...]
    > co NIE rejestrują DG a chcieliby FAKTYCZNIE prowadzić pośrednictwo
    > poprzez kupowanie "na siebie" i odsprzedaż).
    Moze i wyjatkowo nie, ale znow prawo dostosowuje sie nie w te strone co
    nalezy, wiec podtrzymuje, ze jest idiotyczne:-)

    Pozdrawiam
    LG

  • 9. Data: 2004-10-01 19:08:56
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >co NIE rejestrują DG a chcieliby FAKTYCZNIE prowadzić pośrednictwo
    >poprzez kupowanie "na siebie" i odsprzedaż).

    Może niekoniecznie taka była intencja, ale tak to działa. Tylko
    dlaczego 0% po 5 latach? Premia za "zasiedzenie"? Zwłaszcza że ZTCW
    podatek ten trafia do gminy... Jak ktoś dłużej pomieszka, to gmina
    nie zarobi... A może się jeszcze dołożyć (dodatki mieszkaniowe).

    Od dawna uważam, że 10% przychodu (do 5 lat) i 0% później to zupełnie
    nie przystaje do obecnych czasów (zalecana mobilność).
    Lepiej byłoby nawet 19% (obecnie najniższa stawka PIT) ale od zysku,
    nie przychodu. Stałe 19% (a nie wg progresywnej skali), bo ludzie latami
    pracują na mieszkanie, a podatek od ew. zysku mieliby płacić jak za rok.
    A jeszcze lepiej gdyby uwzględnić inflację - różnicę w cenie liczyć
    wg średnich krajowych zarobków w chwili zakupu i sprzedaży (GUS). Wszak
    mieszkanie to zwykle wieloletnia inwestycja.
    W przypadku samodzielnej budowy trzeba by tylko oszacować/wycenić
    ile kosztowało w chwili oddania do użytku (wiem - kontrowersyjene...,
    przy okazji: Precz z katastralnym!) .
    Te same zasady dla wszystkich, nieważne, czy się sprzedaje po
    tygodniu czy za 20 lat.
    Jeżeli sprzedającemu mogłoby zależeć na zaniżeniu ceny na umowie,
    to kupującemu już niekoniecznie... :)
    Można jeszcze podyskutować, czy powinien trafiać bezpośrednio do
    gminy, czy jednak do budżetu państwa.
    --
    Arek

  • 10. Data: 2004-10-02 04:05:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, Arek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ A jeszcze lepiej gdyby uwzględnić inflację - różnicę w cenie liczyć
    >+ wg średnich krajowych zarobków w chwili zakupu i sprzedaży (GUS).

    Owszem. Z uwzględnieniem udokumentowanych :) (wg f-r zakupu)
    wydatków na "ulepszenia": roboty "na lewo" i "płatne do kieszeni"
    same się opodatkują ;)
    To samo powinno dotyczyć (z uwzględnieniem opłat "za prowadzenie"
    i innych prowizji) m.in. kont bankowych. Tylko nie mi to tłumacz :(

    >+ W przypadku samodzielnej budowy trzeba by tylko oszacować/wycenić
    >+ ile kosztowało w chwili oddania do użytku (wiem - kontrowersyjene...,

    J.w. - "wg f-r zakupu" ! A gdzie problem ?
    Jeśli np. ktoś "buduje sam systemem gospodarczym" to jasnym jest
    iż "podatku od pracy" nie płaci. I na zdrowie.
    Ale jak sprzedaje - to jest w lepszej sytuacji niż ktoś kto TO
    SAMO robił "w pracy" - bo "w pracy" musiał zapłacić podatki... !

    [...]
    >+ Jeżeli sprzedającemu mogłoby zależeć na zaniżeniu ceny na umowie,
    >+ to kupującemu już niekoniecznie... :)

    Ano :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd