  • Data: 2007-05-21 11:44:27
    Temat: Re: Sprzedaż poza kasą
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:pan.2007.05.21.10.59.02@gmail.com...

    > Czymże jest VAT lepszy od PIT/CITu dla ciebie? Dla mnie to są 2
    > podatki
    > różnie nazwane, ciutkę inaczej liczone (w sensie proceduralnym),
    > ale co
    > do zasady takie same. (polecam http://tiny.pl/dbsw)

    Widze, że to bardzo długi wątek i nie za bardzo chce mi się
    wgłębiać.

    Dla mnie VAT jest o tyle sprawiedliwy, że jest płacony w momencie
    konsumpcji (także u przedsiębiorcy, bo jesli nie przyznaczy
    wytworzonej przez siebie wartości dodanej na konsumpcję, to sobie
    VAT odliczy z zakupów). Wydaje mi się to w jakiś sposób bardziej
    normalne, niż płacenie jakiegoś podatku w momencie uzyskania
    dochodu, który dopiero potencjalnie można przeznaczyć na
    konsumpcję - co wydaje mi się dziwne. A to że funkcjonują oba te
    podatki jednocześnie, uważam za całkowitą pomyłkę.

    Układem akceptowalnym dla mnie byłby po prostu wyższy VAT
    (najlepiej bez wielości stawek) i brak CIT/PIT albo alternatywnie
    brak VAT/CIT/PIT i tylko jakiś podatek "pogłówny" (no ale to jest
    raczej niemozliwe z innych względów). Nie wiem z jakich przyczyn
    nastąpiło wycofanie się z idei podatku obrotowego i nie chce mi
    się zastanawiać, ale może to też jakieś rozwiązanie? Choć na
    pierwszy rzut oka gorsze niż VAT.

    Zapewne istnieją tez jakies logiczne powody istnienia podatku
    CIT/PIT, może ktos przytoczy.

    Co do rejestracji d-g za granicą, co powiesz na rejestrację w
    Irlandii jako "sole-trader". Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne
    tam (PRSI) to mniej niż 200 euro na rok (o ile nie wykażesz zbyt
    wysokiego dochodu, u nas nie wiem ile obecnie ale chyba 700 zł/m-c
    jesli bez tej zniżki?). Koszt rejestracji to 20 euro (u nas chyba
    100 zł). Rachunki bankowe możesz miec wyłącznie w PL, bo tam to są
    trochę w tyle jesli chodzi o kwestie bankowe wbrew pozorom. Jesli
    potrzebujesz darmowego rachunku w euro, możesz go sobie otworzyć w
    dowolnym innym państwie "eurowym". Jest zasada wyłączenia, więc
    PIT w PL nie rozliczasz (tylko trzeba sie pilnowac żeby tutaj
    przypadkiem czegoś nie wykazać, bo wtedy sa jakies komplikacje
    :-). I możesz mieć w dupie tutejszy zus i podatki mieszkając
    realnie tutaj. Faktury wystawiasz normalnie z NIP-UE, można by być
    może nawet otworzyć tutaj "oddział" ale nie praktykowałem - choć
    przy niektórych rodzajach działalności (typu choćby ten
    przysłowiowy warzywniak) może to być konieczne. Jak czasami chcesz
    sobie tam polecieć coś załatwić - bilety tanie jak barszcz.

    Nie wiem szczegółowo jak sytuacja wygląda w przypadku rejestracji
    na Litwie i Słowacji, ale też znam takie przypadki, więc raczej
    musi być korzystniej niż w PL. A przy konkretniejszych kwotach to
    wiadomo - Cypr. Ale naturalnie każdy wybiera to co woli.

    marekz