    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 11 Nov 2014 23:45:54 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Sprzedaż samochodu a podatek VAT.
    <545e1a9e$0$2858$65785112@news.neostrada.pl> <m3lisk$8ul$1@dont-email.me>
    <545e5ad5$0$11138$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1411082047070.3028@quad>
    <545f6f13$0$11134$65785112@news.neostrada.pl>
    <545f708d$0$18093$65785112@news.neostrada.pl>
    <m3q1s5$ani$3@dont-email.me>
    <X...@1...0.0.1>
    <m3q7ki$s4p$2@node2.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5460e074$0$2858$65785112@news.neostrada.pl>
    <m3qqhu$g4o$1@node2.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <m3r45p$phv$3@node2.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>

    On Mon, 10 Nov 2014, Budzik wrote:

    > Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > Znaczy handlarz kupuje po czym sprzedaje bez VAT?

    Nie jestem handlarzem :>, ale od lat jest najwyraźniej celowy "hak",
    sądzę że wylobbowany, podobnie jak cała konstrukcja leasingu:
    otóż co do zasady, umowa leasingu jest opisana w Kodeksie Cywilnym.
    "Prawo wykupu" przysługuje więc *osobie*.
    Przepisy podatkowe nie zawierają jednak, choć SĄ całe osobne artykuły
    dotyczące leasingów, wyraźnego zastrzeżenia, że operacja leasingu
    jako CAŁOŚĆ dotyczy (powinna dotyczyć) CELU (przeznaczenia) umowy.
    IMVHO, z zasad ogólnych (że prawo podatkowe jedynie "stosuje się" do
    czynności wynikłych z innych przepisów, oraz że prawa do odliczeń
    wynikają z gospodarczego CELU transakcji, a nie osoby nabywcy),
    wynikałoby, że jak chce Liwiusz, transakcja powinna być "całościowa".

    Jednak fakt opisania leasingu w odrębnych przepisach podatkowych
    (po całym osobnym artykule), jest prawdopodobnie "dobrym" (nigdy
    się nie wgryzałem, dla jasności) punktem zaczepienia, aby oba
    elementy transakcji potraktować ODRĘBNIE.

    Do całości dorzucić można, że w przypadku 1-osobowej DG, *osoba*
    przedsiębiorcy nie różni się od występowania (jego osoby) w innych
    rolach.

    Można więc (a przynajmniej: "wiadomo że skarbówki nie protestują")
    dokonać *części* transakcji leasingu "na cele gospodarcze", zaś
    drugą część (wykup) zrealizować "osobiście".
    Wbrew zasadom ogólnym (opodatkowującym transakcje jako całość).
    Leasingobiorca zostaje z "autem za 100zł".
    "Posiadanym osobiście", a nie kupionym 'na firmę'.
    I po pół roku może to auto sprzedać, nie podpadając pod podatek
    dochodowy. Ani pod VAT.

    Całkiem tak samo, jak w przypadku umowy na telefon "dwa lata plus
    superhiperaparat", z wykupem aparatu za 1 zł - ale już nie
    "ujętym na firmę". Wszak to jest OSOBNY zakup.

    Z góry zapodaję, że nie wiem gdzie może być hak w przypadku
    osób prawnych - nie wnikałem :)

    pzdr, Gotfryd