  • 1. Data: 2009-05-13 11:24:06
    Temat: Termin dla US
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    Ustawa o podatku od spadków i darowizn
    Art. 17a pkt. 1 "Podatnicy podatku są obowiązani złożyc, w terminie
    miesiąca od dnia powstania obowiazku podatkowego, (...) zeznanie
    podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majatkowych według ustalonego
    wzoru."

    Podatnik ma termin 1 miesiąca. Gdy tego nie zrobi, to wszczyna urząd
    postępowanie z Urzędu - art. 165 Ordynacji podatkowej

    Ten obowiązek podatkowy jest mało znany, ponieważ nieczęsto w życiu
    przyjmuje się spadek.

    W znanym mi przypadku US wszczyna postępowanie dopiero po kilku latach
    - niedługo przed przedawnieniem takiego zobowiązania, efektem czego
    należny jest podatek plus odsetki!
    US wyjaśnia, że jest tyle spraw, więc zajmuje się tym później. Tyle,
    ze to tłumaczenie absurdalne, bo gdyby wszyscy złożyli takie zeznania,
    to US musiałby zając się wszystkimi niezwłocznie, a nie po kilku
    latach!

    Jak zmotywować taki US do szybszej reakcji?
    Czy jest określony obowiązek dla US na wszczęcie takiej sprawy w
    określonym terminie od dowiedzenia się o takim obowiązku podatkowym?
    Czy tez zgodne z prawem jest czekanie przez US "do ostatniej chwili"
    by potem naliczyć podatek plus odsetki?

  • 2. Data: 2009-05-13 11:55:40
    Temat: Re: Termin dla US
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-05-2009 o 13:24:06 VoyteG <V...@h...com> napisał(a):

    > Czy tez zgodne z prawem jest czekanie przez US "do ostatniej chwili"
    > by potem naliczyć podatek plus odsetki?

    Wiążącą interpretację mają wydawać "niezwłocznie, nie później niż w terminie 3
    miesięcy".
    Moje kilka (albo i kilkanaście, nie chce mi się liczyć) interpretacji
    zostało wydanych (werble) równiutko 3 miesiące po złożeniu wniosku.

    Są więc dwie możliwości:
    1) Albo gdzieś jest definicja słowa "niezwłocznie" która nadaje mu znaczenie
    "w terminie 3 miesięcy", albo
    2) Moje wnioski wpływały w takim momencie, w którym urzędnicy mieli pracy na dwa
    miesiące
    i 29/30 dni, tak że rzutem na taśmę mogli w ostatnim dniu terminu zdążyć z wydaniem
    mi interpretacji

    Nie biorę bowiem pod uwagę wariantu z nieróbstwem, bo przecież KIP powstał właśnie
    po to żeby odciążyć USy i przychylić podatnikom nieba.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-05-13 12:14:23
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 13 Maj, 13:55, Tomek <t...@o...pl> wrote:
> [...]

    > Moje kilka (albo i kilkanaście, nie chce mi się liczyć) interpretacji
    > zostało wydanych (werble) równiutko 3 miesiące po złożeniu wniosku.

    Zastanawiam się nad Art 139 § 1
    "Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania
    dowodowego
    powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu
    miesiąca,
    a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2
    miesięcy od
    dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy niniejszej ustawy
    stanowią inaczej."

    - czyli po 2 miesiącach max... jeśli wydali Ci, po 3 miesiącach, to
    pytanie czy takie były wiążace.

    lub Art. 139 § 2
    "Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być
    rozpatrzone na
    podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem
    wszczęcia
    postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów
    znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie."

    Do takich należy wyrażenie "czynnego żalu" i naliczenie ewentualnej
    kary. Czy zatem, jeśli US nie naliczy od razu kary, to potem nie ma
    już prawa?

  • 4. Data: 2009-05-13 12:51:58
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    VoyteG wrote:
> [...]
    > postępowanie z Urzędu - art. 165 Ordynacji podatkowej
    >
    > Ten obowiązek podatkowy jest mało znany, ponieważ nieczęsto w życiu

    No ale przecież jak ktoś nie zna obowiązującego prawa to jest jakby jego
    problem (a nie problem US).

    > W znanym mi przypadku US wszczyna postępowanie dopiero po kilku latach
    > - niedługo przed przedawnieniem takiego zobowiązania, efektem czego
    > należny jest podatek plus odsetki!

    No i?

    Przecież jest sprawą oczywistą, że kiedy nie uregulowano należnego
    zobowiązania (podatkowego) w terminie to należą się odsetki.

> [...]
    > to US musiałby zając się wszystkimi niezwłocznie, a nie po kilku
    > latach!
    >
    > Jak zmotywować taki US do szybszej reakcji?

    Złożyć zaległe zeznanie podatkowe + czynny żal i zapłacić podatek wraz z
    odsetkami do dnia złożenia zeznania?

    No chyba, ze ktoś chce zapłacić większe odsetki plus ewentualne
    dodatkowe bonusy (dla US). Wtedy czeka cierpliwie (!) na wszczęcie
    postępowania przez US. ;-)

> [...]
    > określonym terminie od dowiedzenia się o takim obowiązku podatkowym?
    > Czy tez zgodne z prawem jest czekanie przez US "do ostatniej chwili"

    IMHO tworzysz problemy tam gdzie ich nie ma.

    Podatnik miał obowiązek złożyć kwity i zapłacić podatek.
    Skoro się zorientował po terminie to powinien jak najszybciej dopełnić
    obowiązku choćby po to, żeby nie narażać się na dodatkowe odsetki.

    Piotrek

  • 5. Data: 2009-05-13 15:32:09
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 13 Maj, 14:51, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:
    > VoyteG wrote:

    > No ale przecież jak ktoś nie zna obowiązującego prawa to jest jakby jego
    > problem (a nie problem US).

    Na US ciąży Art. 121 § 1. Postępowanie podatkowe powinno być
    prowadzone w sposób budzący zaufanie
    do organów podatkowych.

    Tu mamy sytuacje, że US zna prawo, a skoro ludzie nie składają
    zeznania, to powszechnie prawa nie znają. Czy US działając na zwłokę
    wypełnia zapis tego § ?

    > No i?

    Zobowiązanie do zapłaty jest większe o odsetki z kilku lat

    > Złożyć zaległe zeznanie podatkowe + czynny żal i zapłacić podatek wraz z
    > odsetkami do dnia złożenia zeznania?

    Tu podatek nie do zapłacenia, bo dopiero US go nalicza podczas
    postępowania.

    > Wtedy czeka cierpliwie (!) na wszczęcie
    > postępowania przez US. ;-)

    Pytanie było inne, w jakim trybie zmotywować US do szybszego
    rozpoczęcia postępowań spadkowych dla osób, które w terminie nie
    złożyły zeznania?

    > IMHO tworzysz problemy tam gdzie ich nie ma.

    Możesz tak myśleć, ale czy potrafisz merytorycznie odpowiedzieć na
    pytanie, które zadałem, czyli:
    Czy jest określony obowiązek dla US na wszczęcie takiej sprawy w
    określonym terminie od dowiedzenia się o takim obowiązku podatkowym?

    > Podatnik miał obowiązek złożyć kwity i zapłacić podatek.

    To wiemy, ale wątek dotyczy drugiej strony - obowiązków US i tego jak
    można wpłynąć na szybkość jego działania, w sytuacji powyżej opisanej.
    Co w tej sprawie możesz wnieść rzeczowo?

  • 6. Data: 2009-05-13 15:56:02
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    VoyteG w
    r.googlegroups.com>:

> [...]

    > Tu mamy sytuacje, że US zna prawo, a skoro ludzie nie składają
    > zeznania, to powszechnie prawa nie znają. Czy US działając na zwłokę

    A nie? Ty podałeś przykład, że postępowanie zostało wszczęte tuz przed
    przedawnieniem, ja tez znam takie, a zapewne i kilku* innych też.
    Więc mamy niejakie doświadczenie -- czyli można ufać, że dopadną przed
    przedawnieniem, chyba, ze nie uda sie to ;-)

    > Zobowiązanie do zapłaty jest większe o odsetki z kilku lat

    To trza było zapłacić w terminie

    > Pytanie było inne, w jakim trybie zmotywować US do szybszego
    > rozpoczęcia postępowań spadkowych dla osób, które w terminie nie
    > złożyły zeznania?

    Złożyć zeznanie?

> [...]
    > Czy jest określony obowiązek dla US na wszczęcie takiej sprawy w
    > określonym terminie od dowiedzenia się o takim obowiązku podatkowym?

    Jest. Nazywa sie to okres przedawnienia zobowiązania

    > To wiemy, ale wątek dotyczy drugiej strony - obowiązków US i tego jak
    > można wpłynąć na szybkość jego działania, w sytuacji powyżej opisanej.
    > Co w tej sprawie możesz wnieść rzeczowo?

    Wróżki maja wolne. Nie napisałeś skąd i kiedy US sie dowiedział, nie
    napisałes dlaczego zeznanie nie zostało złożone do dzisiaj...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2009-05-13 16:13:10
    Od: spp <s...@o...pl>

    VoyteG pisze:

> [...]
    > Czy jest określony obowiązek dla US na wszczęcie takiej sprawy w
    > określonym terminie od dowiedzenia się o takim obowiązku podatkowym?

    INICJATYWA I FORMA WSZCZĘCIA POSTĘPOWANIA
    Inicjatywę wszczęcia postępowania przejawia zazwyczaj strona, która
    chce, aby przyznano jej określone uprawnienie. Natomiast wszczęcie
    postępowania z urzędu ma miejsce w przypadku, gdy chodzi o nałożenie na
    stronę określonego obowiązku lub cofnięcie przyznanego uprawnienia. W
    konsekwencji organ podatkowy nie może wszcząć z urzędu postępowania w
    sprawie, w której przepis prawa nakazuje by strona złożyła odpowiedni
    wniosek.
    O wszczęciu postępowania na wniosek jednej ze stron organ podatkowy
    obowiązany jest zawiadomić wszystkie pozostałe osoby będące stroną w
    sprawie (art. 165 § 3 lit. a). Stroną jest podmiot spełniający
    przesłanki zawarte w art. 133 o.p. W myśl orzeczenia sformułowanego
    przez SN w wyroku z 29 marca 1988 r. (sygn. akt III ARN 7/88, nie publ.)
    przepisy szczególne postępowania w sprawach zobowiązań podatkowych nie
    wyłączają obowiązku wszczęcia postępowania z urzędu i zawiadomienia o
    tym wszystkich osób będących stronami w sprawie.

    WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA Z URZĘDU
    Wszczęcie postępowania z urzędu następuje w formie postanowienia (art.
    165 § 2 o.p.) i datą jego wszczęcia jest dzień doręczenia stronie
    postanowienia.
    Postanowienie o wszczęciu postępowania nie jest wydawane:
    - w przypadku złożenia zeznania podatkowego przez podatników podatku od
    spadków i darowizn; za datę wszczęcia postępowania przyjmuje się datę
    złożenia zeznania.

    WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA NA ŻĄDANIE STRONY
    Wszczęcie postępowania na żądanie strony następuje w wyniku złożenia
    żądania wszczęcia postępowania, czyli na skutek wpłynięcia do organu
    podatkowego wniosku zawierającego żądanie rozstrzygnięcia określonej
    sprawy z zakresu materialnego prawa podatkowego. Wniosek podatnika o
    rozpatrzenie sprawy jest wiążący dla organu podatkowego. Organ nie może
    wyjść poza żądanie strony i poprowadzić postępowanie z urzędu w innej
    sprawie bez zgody strony w tym zakresie (wyrok NSA z 16 października
    1997 r., sygn. akt SA/Sz 1850/96, nie publ.).

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-05-13 16:27:31
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 13 Maj, 17:56, 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

    > Więc mamy niejakie doświadczenie -- czyli można ufać, że dopadną przed
    > przedawnieniem, chyba, ze nie uda sie to ;-)

    Ten wątek jest po to by przeanalizować możliwości prawne, tego czy US
    nie odpowiada za opieszałość wszczęcia postępowania.

    > To trza było zapłacić w terminie

    Super, ale najpierw trzeba wiedzieć o tym obowiązku. Rozważamy
    przypadek osoby i wielu osób, które po przyjęciu spadku po dziadku nie
    maja tej świadomości prawnej, bo nawet nie wiedzą co odziedziczyły.

    > Złożyć zeznanie?

    To robi strona, która zna ten obowiązek prawny. Analiza dotyczy innego
    przypadku, gdy podatnik nie wie tego, a US wie o tym i czeka, czeka...

    > Jest. Nazywa sie to okres przedawnienia zobowiązania

    Czyli podatnik zgodnie z prawem ma miesiąc, a US kilka lat?

    > Wróżki maja wolne. Nie napisałeś skąd i kiedy US sie dowiedział, nie
    > napisałes dlaczego zeznanie nie zostało złożone do dzisiaj...

    Sąd po uprawomocnieniu się wyroku zawiadamia US. Uprawomocnienie
    wyroku było ponad 2 lata temu, a osoba której pomagam teraz, nie miała
    takiej świadomości prawnej. US został zawiadomiony prawidłowo i
    czekał....

  • 9. Data: 2009-05-13 21:50:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 May 2009, 'Tom N' wrote:

    > VoyteG w

    > Złożyć zeznanie?

    Voytec nie przyjmuje do wiadomosci :)
    Przepisy które przytacza dotyczą prowadzenia postępowania (nie
    wszczęscia). A chciałby wszczęcia.
    Idzie o koszty uboczne - różnych zaświadczen i innych takich
    (jak US je sobie sam zbierze, to podatnik nie płaci różnych
    opłat z tym związanych).

    > Jest. Nazywa sie to okres przedawnienia zobowiązania

    Jaki przepis im każe? :D

    > Wróżki maja wolne. Nie napisałeś skąd i kiedy US sie dowiedział, nie
    > napisałes dlaczego zeznanie nie zostało złożone do dzisiaj...

    Chyba było w zeszłym tygodniu na .prawo - j.w. idzie o opłaty.
    Problem w tym iż autor chce się powołać na przepisy dotyczące
    *prowadzenia* postępowania, a chodzi mu o *wszczęscie* (co jest
    przecież inną sprawą).
    Zakłada że "jak US się dowie to MUSI WSZCZĄĆ" - najlepiek zaraz :),
    a to tak nie działa.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-05-14 04:50:40
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    VoyteG wrote:

    > Zobowiązanie do zapłaty jest większe o odsetki z kilku lat

    Prawidłowo.

    > Tu podatek nie do zapłacenia, bo dopiero US go nalicza podczas
    > postępowania.

    Oczywiście w zakresie naliczenia podatku masz rację.
    Umknęło mi ze chodzi o spadek.

    Ale dalej można (a nawet warto) złożyć kwity - choć to już po terminie.

    > Pytanie było inne, w jakim trybie zmotywować US do szybszego
    > rozpoczęcia postępowań spadkowych dla osób, które w terminie nie
    > złożyły zeznania?

    Złożyć kwity.

> [...]
    > Czy jest określony obowiązek dla US na wszczęcie takiej sprawy w
    > określonym terminie od dowiedzenia się o takim obowiązku podatkowym?

    Tak jak Ci już odpisali inni.

    Przepisy które powołujesz dotyczą prowadzenia postępowania (a nie jego
    wszczęcia).

    Natomiast pomimo niezłożenia kwitów w terminie przecież dalej można je
    złożyć, nie czekając aż US rozpocznie postępowanie.

    > To wiemy, ale wątek dotyczy drugiej strony - obowiązków US i tego jak
    > można wpłynąć na szybkość jego działania, w sytuacji powyżej opisanej.
    > Co w tej sprawie możesz wnieść rzeczowo?

    Zawsze można złożyć skargę na bezczynność urzędu, choć w tym przypadku
    to raczej sukcesów nie wróżę.

    Piotrek