  • 1. Data: 2009-05-11 12:50:10
    Temat: ZUS - uczeń szkoły policealnej, osoba współpracująca
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    Witam,
    Jak wygląda sprawa składek ZUS w przypadku ucznia szkoły policealnej i umowy
    zlecenie? Wszędzie czytam, że zwolnienie przysługuje uczniom szkół
    gimnazjalnych, ponadpodstawowocych, ponadgimnazjalnych i studentom. Czy to
    tylko potoczny zapis i policealni też nie płacą ZUSu przy umowie zlecenie,
    czy jednak oni są "inni" i muszą płacić? Czy zmienia coś fakt, że osoba ta
    ma być osobą współpracującą w rodzinie?

    Pzdr.
    Maniek

  • 2. Data: 2009-05-11 13:48:18
    Od: tomasz karśnicki <t...@w...pl>

    Marian Paździoch pisze:
> [...]
    > czy jednak oni są "inni" i muszą płacić? Czy zmienia coś fakt, że osoba ta

    Szkoła policealna jest szkołą ponadgimnazjalną.
    Taka osoba (pod warunkiem,że nie ma ukończonych 26 lat) przy umowie
    zlecenie jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
    tomasz

  • 3. Data: 2009-05-11 15:04:29
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    Użytkownik "tomasz karśnicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Szkoła policealna jest szkołą ponadgimnazjalną.

    Na logikę tak, ale ponadpodstawową też, a jednak rozdzielają ;).

    > Taka osoba (pod warunkiem,że nie ma ukończonych 26 lat) przy umowie
    > zlecenie jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

    A przy byciu osobą współpracującą (właściciel frmy - ojciec)? Jeśli nie to
    czy może zawrzeć umowę zlecenie spełniając wymogi osoby współpracującej.

    Pzdr.
    Maniek

  • 4. Data: 2009-05-12 09:23:49
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 11 May 2009 17:04:29 +0200, Marian Paździoch napisał(a):

    > A przy byciu osobą współpracującą (właściciel frmy - ojciec)? Jeśli nie to
    > czy może zawrzeć umowę zlecenie spełniając wymogi osoby współpracującej.

    Sam stopień pokrewieństwa, więzi rodzinnych nie oznacza że jest się 'osobą
    współpracującą". By uzyskać status 'osoby współpracującej" prócz koligacji
    rodzinnych należy spełnić dodatkowy i istotny warunek, a mianowicie trzeba
    pozostawać *we wspólnym gospodarstwie domowym* z osobą prowadzącą DG.
    Rzadko kto zwraca na to uwagę i nie potrzebnie zgłasza do SUS synów, córki
    itp.

  • 5. Data: 2009-05-12 09:58:21
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > pozostawać *we wspólnym gospodarstwie domowym* z osobą prowadzącą DG.
    > Rzadko kto zwraca na to uwagę i nie potrzebnie zgłasza do SUS synów, córki

    O tym wiem. Spełniam wymogi osoby współpracującej. Pytanie brzmi czy to
    kwalifikuje mnie pod niemożliwość zawarcia umowy zlecenie z ojcem (osobą
    prowadzącą DG) i zmusza do placenia ZUSu jako osoba współpracująca.

    Pzdr.
    Maniek

  • 6. Data: 2009-05-12 10:22:40
    Od: tomasz karśnicki <t...@w...pl>

    > O tym wiem. Spełniam wymogi osoby współpracującej. Pytanie brzmi czy to
    > kwalifikuje mnie pod niemożliwość zawarcia umowy zlecenie z ojcem (osobą
    > prowadzącą DG) i zmusza do placenia ZUSu jako osoba współpracująca.
    Mam wrażenie, że wystarczy prosty "unik". Zakres zawartej umowy zlecenia
    będzie obejmował rzeczy, które nie są wyszczególnione w DG.
    Tomasz

  • 7. Data: 2009-05-13 08:42:11
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 12 May 2009 11:58:21 +0200, Marian Paździoch napisał(a):

    > O tym wiem. Spełniam wymogi osoby współpracującej. Pytanie brzmi czy to
    > kwalifikuje mnie pod niemożliwość zawarcia umowy zlecenie z ojcem (osobą
    > prowadzącą DG) i zmusza do placenia ZUSu jako osoba współpracująca.

    Rozjaśni Ci conieco/
    http://www.praca.egospodarka.pl/28300,Umowa-zlecenie
    -a-ZUS-osoby-wspolpracujacej,1,47,1.html
    Z tym że nie identyfikuj się z 'tą żoną' ;)

  • 8. Data: 2009-05-13 21:30:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 May 2009, tomasz karśnicki wrote:

    > Mam wrażenie, że wystarczy prosty "unik". Zakres zawartej umowy zlecenia
    > będzie obejmował rzeczy, które nie są wyszczególnione w DG.

    No to koszt tego zlecenia nie będzie KUP w DG, zgadza się?
    I pytanie, czy w tym momencie syn nie świadczy DG na rzecz ojca :)
    (który "kupuje usługę w celach osobistych").

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-05-13 21:38:19
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    > No to koszt tego zlecenia nie będzie KUP w DG, zgadza się?
    > I pytanie, czy w tym momencie syn nie świadczy DG na rzecz ojca :)
    > (który "kupuje usługę w celach osobistych").

    A tak mnie teraz naszło. Czy zapis o zwoleniu z ZUSu studentów nie jest
    zapisem szczegółowym w stosunku do przepisów o osobie współpracującej? Wtedy
    wynikałoby, że syn współpracujący z firmą ojca na zasadzie umowy zlecenie
    musi płacić ZUS, ale jeśli jest studentem to nie musi mimo spełnienia
    wcześniejszych przesłanek.

    Pzdr.
    Maniek

  • 10. Data: 2009-05-14 09:50:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 May 2009, Marian Paździoch wrote:

    > A tak mnie teraz naszło. Czy zapis o zwoleniu z ZUSu studentów nie jest
    > zapisem szczegółowym w stosunku do przepisów o osobie współpracującej?

    Wyciągam, bo nie mam czasu aby poszukać, a pytanie wydaje się być
    ciekawe.

    pzdr, Gotfryd