  • 1. Data: 2009-05-11 21:22:57
    Temat: Umowy o dzieło z przekazaniem praw a VAT
    Od: Krzysztof Kozłowski <k...@n...com>

    Witam, w zeszłym roku, pracując dla pewnej brytyjskiej firmy
    (tłumaczenia), zarobiłem ponad 10.000 EUR. Zawierałem z nimi umowy o
    dzieło z przekazaniem majątkowych praw autorskich. Pytanie: czy podlegam
    pod opodatkowanie VAT czy nie? Znalazłem takie coś (Nobel dla osoby
    która wyjaśni to mi, prostemu człekowi) - info że zwolnione z VAT są
    osoby, które:

    "(...)z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze
    zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek
    prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane
    czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i
    odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności oraz czynności te
    nie są wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej."

    To co ja powinienem w treści tych umów zawrzeć żeby zawrzeć ów "stosunek
    prawny"???

    KK

  • 2. Data: 2009-05-12 09:37:58
    Temat: Re: Umowy o dzieło z przekazaniem praw a VAT
    Od: "Marcin" <markus1975wytnij to@o2.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kozłowski" <k...@n...com> napisał
    w wiadomości news:4a089731$0$2423$f69f905@mamut2.aster.pl...
> [...]
    > nie są wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej."
    >
    > To co ja powinienem w treści tych umów zawrzeć żeby zawrzeć ów "stosunek

    Nic - umowy cywilno-prawne podobnie jak umowa o pracę nie podlegają
    opodatkowaniu VAT - podlegasz pod podatek dochodowy - 18% z 50% KUP. Gdybyś
    prowadził działalność gospodarczą wtedy podlegałbyś opodatkowaniu jako
    jednostka gospodarcza.
    A zresztą masz linka
    http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/2591,wynagrodzen
    ie-tlumacza-a-vat.html
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 3. Data: 2009-05-12 09:50:11
    Od: Krzysztof Kozłowski <k...@n...com>

    Wszystko OK, ale to jest art. z 2004 roku. W 2005 albo potem miała
    miejsce jakaś zmiana w ustawie o VAT. Od tego momentu temat się
    skomplikował. Zobacz np. tu:

    http://www.monitorpodatkowy.pl/index.php?mod=m_artyk
    uly&cid=30&id=1500

    i tu:

    http://e-prawnik.pl/podatek-vat-i-akcyza/umowa-o-dzi
    elo-a-vat,odpowiedzi,prawo-podatkowe

    Sprawa jest śliska, wychodzi na to że jeżeli w umowie o dzieło nie ma
    paragrafu o tym że

    "W razie skierowania przeciwko Zamawiającemu roszczeń przez osoby
    trzecie z tytułu naruszenia przysługujących Zamawiającemu praw
    autorskich, Zamawiający obowiązany jest do wyjaśnienia zarzutów i
    zaspokojenia powyższych roszczeń wobec osób trzecich." to podpada się
    pod VAT :(

    KK

  • 4. Data: 2009-05-12 09:52:30
    Od: Krzysztof Kozłowski <k...@n...com>

    A dokładniej chodzi o Art. 3 Ust. 3 Pkt. 3, w którym wyłącza sie spod
    oVATowanej działalności gospodarczej:

    "z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy
    z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli
    z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym
    wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny
    pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności
    co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i
    odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich."

    To powyższe to jakaś masakra językowa! Czy ktoś z Was to rozumie?

    KK

  • 5. Data: 2009-05-12 10:21:14
    Od: tomasz karśnicki <t...@w...pl>

    Krzysztof Kozłowski pisze:

    > To powyższe to jakaś masakra językowa! Czy ktoś z Was to rozumie?

    Panowie, stop. Czy ta firma z Wielkiej Brytanii jest w Wielkiej
    Brytanii? Bo jak kojarzę, to nie ma VAT przy usługach
    wewnątrzwspólnotowych i exporcie usług.
    tomasz

  • 6. Data: 2009-05-12 11:30:52
    Od: tomasz karśnicki <t...@w...pl>

    Krzysztof Kozłowski pisze:
    > Tak, ta firma ma siedzibę w UK.

    No to, może który księgowy się wypowie - vatu nie będzie bez względu na
    to, co by koszmarnego nie pisało w tych przepisach przytoczonych powyżej
    (których ogólnego nawet sensu nie jestem w stanie przytoczyć :-).
    Tomasz

  • 7. Data: 2009-05-12 12:17:09
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-05-12, tomasz karśnicki <t...@w...pl> wrote:

    [...]

    > Panowie, stop. Czy ta firma z Wielkiej Brytanii jest w Wielkiej
    > Brytanii? Bo jak kojarzę, to nie ma VAT przy usługach
    > wewnątrzwspólnotowych i exporcie usług.

    Nie ma czegoś takiego jak usługi wewnątrzwspólnotowe,
    czy export usług. Jest miejsce świadczenia usługi, które to
    lubi być w innym kraju. :)

    I jak najbardziej _jest_ VAT od tego, tylko że w zależności od tego
    co to za usługi, to może go odprowadzać nabywca (w swoim kraju).

    A w przyszłym roku się chyba trochę pozmienia i do takich zabaw
    to jeszcze NIP-UE trzeba będzie mieć :)

    Co do umów o dzieło, to nie wiem. Zazwyczaj są one z VAT zwolnione,
    ale wydaje mi się, że istnieje limit kwotowy, powyżej którego
    do tegoż VATu zarejestrować się trzeba. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2009-05-13 21:38:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 May 2009, Wojciech Bancer wrote:

    > Co do umów o dzieło, to nie wiem. Zazwyczaj są one z VAT zwolnione,

    Hm... raczej nie podlegają.
    Ale warunkiem jest spełnienie tego potworka językowego o którym
    pisze Tomasz.
    Łamali sobie nad nim głowy różni ludzie, mi wydaje się być właściwy
    schemat rozumowania:
    - nie może być mowy o odpowiedzialności ustawowej
    - *wynik* świadczenie nie może stanowić "cel wewnętrzny" nabywcy;
    Musi być "osoba trzecia" dla której jest owa umowa wykonywana

    Czyli umowa z murarzem, ktory postawi na zamówienie firmy "X",
    ale na potrzeby ich klienta "Y" murek, będzie "niepodlegająca".
    Ale jak taki sam murek zostanie postawiony na potrzeby "X"
    (a nie "na sprzedaż") to nie ma osoby trzeciej i nijak nie da
    się spełnić warunku niepodlegania...

    > ale wydaje mi się, że istnieje limit kwotowy, powyżej którego
    > do tegoż VATu zarejestrować się trzeba. :)

    A to nie, tu piszesz faktycznie o zwolnieniu :)
    To trzeba ewidencję prowadzić (korzystając ze zwolenienia).

    pzdr, Gotfryd