    From: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Termin dla US
    Date: Wed, 13 May 2009 14:51:58 +0200

    VoyteG wrote:
    > Ustawa o podatku od spadków i darowizn
    > Art. 17a pkt. 1 "Podatnicy podatku są obowiązani złożyc, w terminie
    > miesiąca od dnia powstania obowiazku podatkowego, (...) zeznanie
    > podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majatkowych według ustalonego
    > wzoru."
    >
    > Podatnik ma termin 1 miesiąca. Gdy tego nie zrobi, to wszczyna urząd
    > postępowanie z Urzędu - art. 165 Ordynacji podatkowej
    >
    > Ten obowiązek podatkowy jest mało znany, ponieważ nieczęsto w życiu
    > przyjmuje się spadek.

    No ale przecież jak ktoś nie zna obowiązującego prawa to jest jakby jego
    problem (a nie problem US).

    > W znanym mi przypadku US wszczyna postępowanie dopiero po kilku latach
    > - niedługo przed przedawnieniem takiego zobowiązania, efektem czego
    > należny jest podatek plus odsetki!

    No i?

    Przecież jest sprawą oczywistą, że kiedy nie uregulowano należnego
    zobowiązania (podatkowego) w terminie to należą się odsetki.

    > US wyjaśnia, że jest tyle spraw, więc zajmuje się tym później. Tyle,
    > ze to tłumaczenie absurdalne, bo gdyby wszyscy złożyli takie zeznania,
    > to US musiałby zając się wszystkimi niezwłocznie, a nie po kilku
    > latach!
    >
    > Jak zmotywować taki US do szybszej reakcji?

    Złożyć zaległe zeznanie podatkowe + czynny żal i zapłacić podatek wraz z
    odsetkami do dnia złożenia zeznania?

    No chyba, ze ktoś chce zapłacić większe odsetki plus ewentualne
    dodatkowe bonusy (dla US). Wtedy czeka cierpliwie (!) na wszczęcie
    postępowania przez US. ;-)

    > Czy jest określony obowiązek dla US na wszczęcie takiej sprawy w
    > określonym terminie od dowiedzenia się o takim obowiązku podatkowym?
    > Czy tez zgodne z prawem jest czekanie przez US "do ostatniej chwili"
    > by potem naliczyć podatek plus odsetki?

    IMHO tworzysz problemy tam gdzie ich nie ma.

    Podatnik miał obowiązek złożyć kwity i zapłacić podatek.
    Skoro się zorientował po terminie to powinien jak najszybciej dopełnić
    obowiązku choćby po to, żeby nie narażać się na dodatkowe odsetki.

    Piotrek